Évente 60 ezer kamionnyi, elsősorban a Balkánról érkező vagy oda tartó tranzitáru átrakodására alkalmas intermodális vasúti terminált alakít ki a Petrolsped Szállítmányozási Kft. őszre Szegeden, erről a vállalkozás tájékoztatta az MTI-t.
Ez azért is érdekes fejlemény, mert mindenki meglepetésére még tavaly jelentette be a Metrans Danubia, hogy ettől teljesen függetlenül egy konténerterminált épít a Szegedi Ipari és Logisztikai Központban (SZILK) a Hansa-Kontakt CBA áruháza és a dorozsmai vasúti felüljáró között. A cég honlapján egyébként továbbra is úgy szerepel a terminál, mint megépítendő hálózati elem, bár a kivitelezést nem tudni, mikor fejezik be.
A Petrolsped közlemény szerint a magyar intermodális forgalom az elmúlt években lassan, de folyamatosan nő, ugyanakkor ennek több mint 90 százalékát három, teljes kapacitással működő budapesti terminál bonyolítja. „Az M5-ös autópályán, Szeged térségében évente több mint egymillió török, bolgár, román és szerb kamion közlekedik. A kiskundorozsmai terminál, közel a román és szerb hármashatárhoz, az M5-ös és az M43-as autópályához ideális helyszín arra, hogy ennek a tranzit kamionforgalomnak egy részét vonatra tegyék” – idézték a közleményben Kovács Attilát, a PSP Terminal Kft. ügyvezető igazgatóját.
Az egykori kiskundorozsmai Ro-La átrakó területén, 4,8 hektáron létrejövő PSP Terminalon egyszerre 120 félpótkocsit és ugyanennyi TEU konténert (20 lábas szabványkonténer) tudnak majd kezelni. Naponta három, 19 ikervagonból álló 650 méteres vonatpárt képesek kiszolgálni, amelyek szerelvényenként 38 félpótkocsit vagy 38 negyven lábas konténert szállíthatnak. Ezzel a kapacitással a terminál éves szinten mintegy 60 ezer kamionnal csökkentheti az M5-ös és M1-es autópályák kamionforgalmát.
Forrás: PSP Terminal
A létesítmény működését saját fejlesztésű terminál operációs rendszer segíti, daruzható és nem daruzható félpótkocsikat, csereszekrényeket, valamint konténereket tudnak majd vasútra átrakni. A rakodóvágányt az uniós irányelvekkel összhangban villanymozdonnyal, szén-dioxid kibocsátás nélkül szolgálják ki. A honlapjuk szerint a terület rendezése és felújítása folyamatos. A kereskedelmi iroda felújítása, a kamerarendszerek kiépítése már befejeződött. Jelenleg a zöldterületek rendezése folyik. Tavasszal a betonmunkák és a felsővezeték-átalakítási munkák fognak megkezdődni.
A PSP Terminal az ügyféligények alapján rendszeres vonatokat indít, amelyekkel 1200–1400 kilométeres távolságra lévő vasúti terminálok, tengeri kikötők válnak elérhetővé. Közvetlenül a Luxemburg déli részén található bettembourgi és a lengyelországi poznani vasúti csomópontok, ezeken keresztül pedig akár Franciaország, Spanyolország, Olaszország, Nagy-Britannia vagy a Baltikum államai.
A fejlesztést szeptemberre, 200 millió forintból valósítják meg, amelyet teljes egészében a Petrolsped Szállítmányozási Kft. finanszíroz. A Petrolsped cégcsoport új tagjaként a PSP Terminal Kft. a megnövekedett intermodális termináli igények kielégítésén, ezzel együtt a vasútlogisztika „zöldítésén” dolgozik. A terminál anyavállalata a 27 éves vasúti szállítmányozási tapasztalattal rendelkező Petrolsped Szállítmányozási Kft., amely Magyarország mellett Ausztriában és Romániában is jelen van leányvállalataival.