Még az október 7-i, pénteki közgyűlés anyagai között bukkantunk rá érdekes szövegrészekre a Kiskunfélegyháza és Szeged között felújításra váró vasúti szakaszról, melyekről bár a tervek még nem különösebben lettek nyilvánosan bemutatva, mégis ”kiszivárogtak”, mivel Szeged építési szabályzatának (SZÉSZ) módosítását igénylik.
Az október 7-i közgyűlés beterjesztései között olyanról is szó volt ugyanis, hogy Szeged-Rendezőnél, pontosabban a tervezett kecskési vasúti aluljáró közelében peronokat alakítanának ki, ezen kívül még a rézsűt is bővíteni kell majd egy plusz vágány miatt. A következő mondat is benne van a dokumentumban: „Az új kecskés megállóhely peronjainak gyalogos megközelítése az aluljáróból felvezető lépcsőn lehetséges.”
Mindezen változtatások arra engedtek következtetni, hogy nemcsak a 2030-ig tervezett aluljáró épülne meg Kecskésnél, hanem egy teljesen új vasúti megálló is. Azonban nem tudtuk biztosra belőni, hogy a nagyvasútról írtak-e a tervezetben, vagy a leendő kecskési és szabadkai tram-train megállójáról, amelynek esetleg szintén hagynának helyet az aluljáróban, így megkérdeztük erről az illetékeseket.
Nagy Sándor, Szeged városfejlesztési alpolgármestere ugyan megjegyezte a Szegedernek, hogy bár a város fogadja el a közgyűlésen ezeket a módosításokat a tervezett fejlesztések érdekében, ez nem az ő projektjük. Ráadásul mindez még csak egy ”keret” a változtatásoknak, nem a pontos műszaki tartalom, tehát – mint mondta – nem rendelkeznek teljes körű információval. Azonban annyit elárult, hogy
valóban szeretne a MÁV az átjáró térségében vasúti megállót létesíteni.
Ezzel kapna Szeged egy teljesen új, eddig sosem létező elővárosi megállót, mely a majdani 4-es villamos meghosszabbításához és a távlati, részben az egykori kisvasút nyomvonalán vezetett szabadkai tram-trainhez nyújt majd csatlakozást mind Békéscsaba, mind Budapest felől Kecskésnél. A városban egyébként épp a szabadkai vonal felújításával építenek egy új, de egykoron létező vasúti megállót nem messze innen, Szeged-Szentmihályon.
A lépcsőkre is rákérdeztünk, mire az alpolgármester megerősítette, hogy mivel a kecskési vasúti átjáró a tervek szerint szintben elválasztott lenne, logikus, hogy a peronok megközelítése is az aluljáróból történjen. „Arra vonatkozóan, hogy a Kecskés felé történő villamos átvezetés és ennek kapcsán a megállók kialakítása hogyan történne, nem volt még részletes tervezés, lényegében a szükséges keresztmetszet meghatározása történt meg” – tette hozzá az alpolgármester.
Fotó: Bálint András / Szegeder
A Kiskunfélegyháza és a Szeged-rendező pályaudvar közötti szakasz megújításának előkészítésén és tervezésén dolgozó NIF Zrt.-t is megkerestük az ügyben. Elárulák, egyrészt a vasútvonal felújításával a jelenleg szintbeni átjáró közúti aluljáróvá alakítása is megtörténne, ezen felül valóban tervezik egy nagyvasúti, Kecskés nevű megállóhely kialakítását is, méghozzá az aluljáró közvetlen környezetében.
A megállóhelyen három vágány, illetve két peron kerülne kialakításra ezek akadálymentes megközelítésével együtt,
amely valószínűleg liftet jelent, nem pedig rámpát. A műtárgy tervei a kapcsolódó – távlati – projektek számításba vételével készültek el, vagyis figyelembe vették, hogy a későbbiekben a szabadkai tram-trainre való átszállási kapcsolat is megvalósulhasson itt, valamint a 4-es villamos meghosszabbítása majd elférjen a vasúti vágányok alatt a megfelelő űrszelvénnyel.
Azt még nem tudni, hogy pontosan milyen megálló lenne a Szabadkai úti átjárónál: a zuglói típusú, azaz az aluljáró mellett lenne közvetlenül és egy oldalon lehetne megközelíteni, vagy olyan lenne, mint Kőbánya-Alsó, ahol konkrétan a felüljáró is az állomás része, bár valószínűleg inkább előbbiről van szó. Viszont kérdésre azt is elárulták, hogy sem a Dorozsmai úton, sem máshol nem terveznek építeni további alul- vagy felüljárót a projekt során. Ezt azzal magyarázták, hogy az előzetes forgalmi vizsgálatok szerint nem indokoltak.
A vasúti megállónál egyébként komolyabb átépítés is szükséges lesz majd, ha mind a három vágányhoz építenek majd utasvárót, ugyanis ehhez legalább egy középperon is kell majd, ami miatt szét kell húzni a vágányokat, így a rézsűt is ki kell majd bővíteni Kecskés felől, ezzel együtt pedig kisajátítani kisebb szeleteket egyes magánterületekből. Egyébként is át kell majd építeni Szeged-Rendező pályaudvarig a szakaszt a ceglédi vonalon tervezett második vágány miatt.
Sokszor felmerült már, hogy miként kéne a felújítást elvégezni. Egyesek arról vizionálnak, hogy egészen Kiskunfélegyházáig kétvágányúsítani kéne a vonalat, ez azonban nem lenne épp arányos a költségekkel: ekkora forgalom nincs a vasútvonalon és valószínűleg az uniós támogatásokat sem lehetne lehívni rá. Erre is rákérdeztünk a NIF-nél, melyből kiderült, hogy szakaszos kétvágányúsítás viszont tervben van:
Szeged-Rendező és Kiskundorozsma között lenne duplázva a vágány mindössze a budapesti vonatoknak.
A menetrend még ugyan a távoli jövőbe vesző problémakör, a sebesség növelésével azonban már meg lehet azt oldani, hogy a Napfény InterCityk ne Szatymazon várják be egymást, hanem 160 km/óra esetén vagy a végállomáson, vagy esetleg valahol a majdani kétvágányú szakaszon.
Fotó: Bálint András / Szegeder
Ugyanis a 2018-ban elfogadott megvalósíthatósági tanulmány szerint a Kiskunfélegyháza–Szeged-Rendező szakaszon a 160 km/h sebesség kiépítése fog megtörténni az állomások felújításával, P+R és B+R parkolók kialakításával együtt, mely a regionális vonatoknak is kedvez majd. A 160-as sebesség elérése pedig – mire mindez megépül – már az azóta lemondott Vitézy Dávid egykori közlekedési államtitkár által belengetett Railjet-szerű InterCity-vonatokkal lehetséges lesz. Viszont ehhez is egy dolog kell majd: pénz.
Jelenleg is folyamatban van tehát a Szeged–Cegléd vasútvonal Kiskunfélegyháza–Szeged-rendező pályaudvar közötti szakaszának fejlesztése, ami magában foglalja az engedélyezési tervek elkészítését, ezen felül megszerzik az építési engedélyeket, valamint a kivitelezéshez szükséges tenderdokumentációt is összeállítják.
Ez utóbbi megléte esetén írhatnák ki az építkezéses (kiviteli) tendert, csakhogy hiába lenne idén befejezve a tervek szerint az előkészítés, a projekt megvalósításának ideje jelenleg nem ismert. Ugyanis a megvalósításra csak kormánydöntés és forrás rendelkezésre állása esetén kerülhet sor a NIF Zrt. szerint, amely ilyen válságos időkben érthető, hogy valószínűleg nem lesz meg egyhamar, nem is említve az elapadó uniós forrásokat.