Nagyot emel iskolakezdéstől a közösségi közlekedés árain a város, de lesz egy csomó új jegytípus is

Ezer forinttal kerül majd többe iskolakezdéstől egy általános havi bérlet, míg 2024-től közel tízezer forint lesz ennek ára. Közben az SZKT bevezet egy csomó új jegytípust, amellyel valamivel olcsóbbá válik az utazás. Körút napijegy ára a fizetőparkolási és a tömegközlekedési napijegyek együttes árához viszonyítottan kedvezőbb. Célja, hogy a belváros közlekedési terheltségét csökkentsék, ezzel egyidejűleg a közösségi közlekedés használatát pedig ösztönöznék. Ármustra és indoklás a város részéről.

Elmaradó állami támogatások és fokozódó áremelkedés jellemzi a közösségi közlekedést is. Egyrészről az energiaárak növekedése, az infláció, másrészről a kevesebb utas és a csökkenő állami támogatás jelent gondot. Éppen ezért az SZKT jegy- és bérletárait sem kerülheti el az áremelés, mely az uszodáknál és a vadasparknál is drasztikus volt, de a parkolás esetében is változtatások lesznek, melynek többletbevételét a tömegközlekedésre költik.

Szeged kiemelten fontos célja, hogy a közösségi közlekedést magas színvonalon üzemeltesse. Ugyanakkor az ehhez kapott állami hozzájárulás, ami törvény által előírt kedvezmények fedezetét is jelentené, évről évre kevesebb, és nem kis mértékben a járvány hatására csökkentek az utasszámok és változtak a közlekedési szokások is írja a dokumentum, melyet még a július 4-i közgyűlésre nyújtottak be.

A szegedi önkormányzat 3 évente méri a járatok kihasználtságát és figyelemmel kiséri a gazdasági környezetben zajló folyamatokat, a más szolgáltatók által végzett fejlesztéseket. Ennek jegyében került bevezetésre a teljes járműparkon igénybe vehető ingyenes Wi-Fi szolgáltatás, a fedélzeti jegyárusítás és módosították az utazási igényekhez a hálózatot és a menetrendet is.

Folyamatos ritkítás és drágítás, mint negatív spirál

Ez utóbbi egy elég komoy átszervezést jelent, megszűnő 7-es trolival és 1-es villamossal, vagy éppen még jobban ritkuló menetrenddel:

KAPCSOLÓDÓ CIKK:

Megszűnik a szegedi 1-es villamos hétfőtől

138 évnyi üzem után úgy tűnik, végleg megszűnik a szegedi 1-es villamos – helyét a hódmezővásárhelyi tram-train veszi át. A Szegedi Közlekedési Társaság csütörtökön adott ki közleményt arról, hogy július 11-étől, hétfőtől társaságuk menetrendi módosításokat hajt végre munkanapokon a villamos- és trolibuszüzemekben, amelynek leginkább szembetűnő eleme, hogy az 1-es megszűnik.

Az is hozzátartozik a teljes képhez, hogy ugyanakkor a város iparűzésiadó-bevétele is némileg megnőtt, bár ez az inflációnak is köszönhető. Az SZKT-nál például komoly járatritkítások voltak az elmúlt években, amely szintén csökkenő szolgáltatási színvonalhoz vezet, ráadásul bekerülhet egy olyan negatív spirálba is a társaság, hogy a covid, vagy pont a ritkítások miatt elpárolgó utasok már ezek után sem térnek vissza, hiszen a ritkább, ráadásul drágább járatok kevésbé vonzóak. Az egy másik cikk tárgya lenne, hogy ugyanakkor hányan váltanak autóra, vagy kerékpárra, illetve akár rollerre.

Azonban az üresjárati veszteséget is ki kell pótolni, valamint csúcsidőben nem lehet végtelenül besűríteni a járműveket. Ezen felül tudomásunk szerint előfordul, hogy a sofőrhiány is megmutatkozik a járatok kiadásánál, valószínűleg ez is közrejátszhat a ritkításban, amely viszont ismét finanszírozási kérdés. Éppenséggel a járművek klimatizáltsága is hagy némi kívánnivalót maga után, nem egyszer kikapcsolt klímával járnak még a Pesa-villamosok is.

Sajnos az elmúlt években a szolgáltatás költségei messze az infláció felett növekedtek, ami szükségessé teszi a díjak korrekcióját. Ugyanakkor a változó utazási szokásokra tekintettel új termékeket is be kívánunk vezetni, illetve bizonyos termékek árát csökkenteni kívánjuk” – jegyzi meg a Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester által benyújtott javaslat, melyet hétfőn el is fogadott a közgyűlés.

Körút napijegy a parkoló autósoknak

A 72 órás jegy, a heti-, illetve kétheti bérletek árát a rugalmasabb utazási igényekhez való alkalmazkodás érdekében viszont csökkenteni kívánják. Körút napijegy ára a fizetőparkolási és a tömegközlekedési napijegyek együttes árához viszonyítottan kedvezőbben kerül megállapításra, és célja, hogy a belváros közlekedési terheltségét csökkentsék, ezzel egyidejűleg a közösségi közlekedés használatát pedig ösztönöznék.

Fotó: Bálint András / Szegeder

A fentebb említett új termékek az alábbiak lesznek:

  • 60 perces jegy, ami átszállásra is jogosít.
  • 5/30-as napijegy csomag.
  • Körút napijegy a nagykörútig (Bécsi krt., Moszkvai krt., Londoni krt. , Párizsi krt., Brüsszeli krt., Római krt., Temesvári krt.) bezárólag, továbbá a nagykörúton kívüli első megállóhelytől vagy első megállóhelyig korlátlan utazáshoz. Ez a kiterjesztett parkolózónákkal van összefüggésben.
  • Kiegészítő körút napijegy a közterületi fizető parkolás napijegyhez.
  • Kedvezményes csoportos tanuló 24 órás jegy (iskolás csoportok közlekedésének megkönnyítése érdekében, legalább 10 legfeljebb 40 fős általános- vagy középiskolás tanulócsoport, valamint 10 tanulóként legfeljebb 1 felnőtt kísérő (legfeljebb 4 kísérő) együttes utazásához)

A dokumentumban azt is felsorolják, hogy az állam által korábban fizetett, egyébként is alulfizetett hozzájárulás, mely az állam által nyújtott kedvezményeket (pl. nyugdíjas ingyenesség) fedezné, 2020-ban, és azt követően nem lett átutalva Szegednek. Ez mintegy 310328 millió forint közötti összeget jelent évente.

A költségekről azt írják, hogy az SZKT-nak 2015-ben még csak közel 2 milliárd forintba került a bérek kifizetése, ez idén már több mint 3,1 milliárd forint. Az energiaköltségek szintén hasonlóan növekedtek: a 2015-ös 233,5 millióból 474,2 millió lett 2022-re. A hiányzó pénzt az önkormányzat pótolja ki, ez az önerő a Volánbusznál 7 év alatt a 643,9 millióról 2,3 milliárdra, míg az SZKT-nál 1,65 milliárdról 4,92 milliárdra növekedett.

Akár 40 százalék feletti drágulás 2024-ig

A fentiek miatt az alábbi tábálzat szerint alakulank majd a közösségi közlekedés jegy- és bérletárai:

Jegy/bérlettípus Jelenlegi ár /Ft/
(2015. február 1-től)
2022. szeptember 1-től 2023. január 1-től 2024. január 1-től Növekedés 2015 és 2024 között /%/
Elővételben váltott jegy
(jegyárusító hely, földi
automata)
320 Ft 390 Ft 430 Ft 470 Ft +46,9%
Fedélzeti menetjegy (FJKA) (jármű fedélzetén és
elektronikus úton
megváltott jegy)
370 Ft 450 Ft  500 Ft  550 Ft +48,6%
Járművezetőnél váltott 450 Ft 550 Ft 600 Ft 650 Ft +44,4%
Kedvezményes 10 db-os 3050 Ft 3600 Ft 4000 Ft 4300 Ft +41%
60 perc-es jegy
(elővételben vagy
érvényesítve váltott
jegyárusító hely, földi
automata)
440 Ft 490 Ft 540 Ft
60 perc-es jegy
(jármű fedélzetén (FJKA) és elektronikus úton
megváltott jegy)
500 Ft 550 Ft 600 Ft
24 órás jegy
(elővételben vagy
érvényesítve váltott
jegyárusító hely, földi
automata)
1040 Ft 1200 Ft 1320 Ft 1450 Ft +39,4%
24 órás jegy
(jármű fedélzetén (FJKA) és
elektronikus úton
megváltott jegy)
1040 Ft 1260 Ft 1380 Ft 1510 Ft +45,2%
72 órás jegy
(elővételben vagy
érvényesítve váltott
jegyárusító hely, földi
automata)
2600 Ft 2400 Ft 2640 Ft 2880 Ft +10,8%
72 órás jegy
(elővételben vagy FJKA vagy
elektronikus úton
megváltott)
2600 Ft 2460 Ft 2700 Ft 2970 Ft +14,2%
Körút napijegy 600 Ft 660 Ft 720 Ft
Közterületi fizető parkolás
napijegyhez váltott
kiegészítő Körút napijegy
400 Ft 440 Ft 480 Ft
Kedvezményes csoportos
tanuló 24 órás jegy
600 Ft 660 Ft 720 Ft
5/30 napijegy 4410 Ft 4865 Ft 5355 Ft
Általános havi bérlet 7000 Ft 8000 Ft 8800 Ft 9600 Ft +37,1%
30 napos bérlet 7000 Ft 8000 Ft 8800 Ft 9600 Ft +37,1%
Városi bérlet kisgyermekes 4200 Ft 5000 Ft 5 500 Ft 6000 Ft +42,8%
Kétheti bérlet 5200 Ft 4800 Ft 5 280 Ft  5800 Ft +11,5%
Egyheti bérlet 3850 Ft 3000 Ft  3300 Ft 3600 Ft -6,5%
Városi bérlet éves 76 980 Ft 88 000 Ft 96 800 Ft 105 500 Ft +37%
Városi bérlet féléves 40 800 Ft 45 000 Ft 49 500 Ft 54 000 Ft +32,3%
Városi bérlet negyedéves 20 580 Ft 23 000 Ft 25 200 Ft 27 500 Ft +33,6%
Felmutatóra szóló havi bérlet 21 900 Ft 23 000 Ft 25 200 Ft 27 500 Ft +25,5%
Városi bérlet tanuló 4000 Ft 4800 Ft 5280 Ft 5800 Ft +45%
Városi bérlet nyugdíjas 4000 Ft 4800 Ft 5280 Ft 5800 Ft +45%
Szemeszter bérlet (tanuló 5
havi)
20 000 Ft 24 000 Ft 26 400 Ft 29 000Ft +45%

A fentiek alapján az áremelés súlyozott átlaga 18,54%, ami alatta marad az utolsó díjkorrekció óta eltelt évek inflációjának – jegyzik meg.

Más városok is emelnek, de Szeged drágább lesz

Debrecenben is emelnek azonban a viteldíjon, illetve Budapest is nemrég döntött így. Összehasonlítást ugyanis a hasonló típusú városokkal érdemes megejteni Szeged tekintetében, melyek nagyjából azonos kategóriát képviselnek villamosokkal és/vagy trolibuszokkal.

Budapest némileg kakukktojásnak számít, teljesen mások a pénzügyi- és utasviszonyok, de azért összehasonlíthatóak némileg. Bár szeptember elsejétől a bérletek és a vonaljegyek árát nem kívánják emelni, míg a hosszabb távra szóló jegyek – például a 24 vagy 72 órás jegyek árán emelni fognak. A fővárosban 3450 forint a havi diákbérlet ára, míg a teljes árú 9500 forint, ezeket tehát nem emelik. A helyszínen váltott jegy 450 forint, míg az elővételes egy százassal olcsóbb.

Debrecenben a DKV Zrt. legutóbb 2020-ban hajtott végre viteldíjemelést 5,3 százalékos mértékben, augusztus 1-től átlagosan közel 10 százalékos emelés jön még erre. Az elővételes jegy 400 forint lesz, a havi bérlet 7500, a tanuló bérlet 4400, a nyugdíjas bérlet 4400 – ha elektronikusan váltjuk meg a bérleteket, pár száz forintot spórolhatunk.