Ezer forinttal kerül majd többe iskolakezdéstől egy általános havi bérlet, míg 2024-től közel tízezer forint lesz ennek ára. Közben az SZKT bevezet egy csomó új jegytípust, amellyel valamivel olcsóbbá válik az utazás. A Körút napijegy ára a fizetőparkolási és a tömegközlekedési napijegyek együttes árához viszonyítottan kedvezőbb. Célja, hogy a belváros közlekedési terheltségét csökkentsék, ezzel egyidejűleg a közösségi közlekedés használatát pedig ösztönöznék. Ármustra és indoklás a város részéről.
Elmaradó állami támogatások és fokozódó áremelkedés jellemzi a közösségi közlekedést is. Egyrészről az energiaárak növekedése, az infláció, másrészről a kevesebb utas és a csökkenő állami támogatás jelent gondot. Éppen ezért az SZKT jegy- és bérletárait sem kerülheti el az áremelés, mely az uszodáknál és a vadasparknál is drasztikus volt, de a parkolás esetében is változtatások lesznek, melynek többletbevételét a tömegközlekedésre költik.
Szeged kiemelten fontos célja, hogy a közösségi közlekedést magas színvonalon üzemeltesse. Ugyanakkor az ehhez kapott állami hozzájárulás, ami törvény által előírt kedvezmények fedezetét is jelentené, évről évre kevesebb, és nem kis mértékben a járvány hatására csökkentek az utasszámok és változtak a közlekedési szokások is – írja a dokumentum, melyet még a július 4-i közgyűlésre nyújtottak be.
A szegedi önkormányzat 3 évente méri a járatok kihasználtságát és figyelemmel kiséri a gazdasági környezetben zajló folyamatokat, a más szolgáltatók által végzett fejlesztéseket. Ennek jegyében került bevezetésre a teljes járműparkon igénybe vehető ingyenes Wi-Fi szolgáltatás, a fedélzeti jegyárusítás és módosították az utazási igényekhez a hálózatot és a menetrendet is.
Ez utóbbi egy elég komoy átszervezést jelent, megszűnő 7-es trolival és 1-es villamossal, vagy éppen még jobban ritkuló menetrenddel:
138 évnyi üzem után úgy tűnik, végleg megszűnik a szegedi 1-es villamos – helyét a hódmezővásárhelyi tram-train veszi át. A Szegedi Közlekedési Társaság csütörtökön adott ki közleményt arról, hogy július 11-étől, hétfőtől társaságuk menetrendi módosításokat hajt végre munkanapokon a villamos- és trolibuszüzemekben, amelynek leginkább szembetűnő eleme, hogy az 1-es megszűnik.
Az is hozzátartozik a teljes képhez, hogy ugyanakkor a város iparűzésiadó-bevétele is némileg megnőtt, bár ez az inflációnak is köszönhető. Az SZKT-nál például komoly járatritkítások voltak az elmúlt években, amely szintén csökkenő szolgáltatási színvonalhoz vezet, ráadásul bekerülhet egy olyan negatív spirálba is a társaság, hogy a covid, vagy pont a ritkítások miatt elpárolgó utasok már ezek után sem térnek vissza, hiszen a ritkább, ráadásul drágább járatok kevésbé vonzóak. Az egy másik cikk tárgya lenne, hogy ugyanakkor hányan váltanak autóra, vagy kerékpárra, illetve akár rollerre.
Azonban az üresjárati veszteséget is ki kell pótolni, valamint csúcsidőben nem lehet végtelenül besűríteni a járműveket. Ezen felül tudomásunk szerint előfordul, hogy a sofőrhiány is megmutatkozik a járatok kiadásánál, valószínűleg ez is közrejátszhat a ritkításban, amely viszont ismét finanszírozási kérdés. Éppenséggel a járművek klimatizáltsága is hagy némi kívánnivalót maga után, nem egyszer kikapcsolt klímával járnak még a Pesa-villamosok is.
„Sajnos az elmúlt években a szolgáltatás költségei messze az infláció felett növekedtek, ami szükségessé teszi a díjak korrekcióját. Ugyanakkor a változó utazási szokásokra tekintettel új termékeket is be kívánunk vezetni, illetve bizonyos termékek árát csökkenteni kívánjuk” – jegyzi meg a Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester által benyújtott javaslat, melyet hétfőn el is fogadott a közgyűlés.
A 72 órás jegy, a heti-, illetve kétheti bérletek árát a rugalmasabb utazási igényekhez való alkalmazkodás érdekében viszont csökkenteni kívánják. A Körút napijegy ára a fizetőparkolási és a tömegközlekedési napijegyek együttes árához viszonyítottan kedvezőbben kerül megállapításra, és célja, hogy a belváros közlekedési terheltségét csökkentsék, ezzel egyidejűleg a közösségi közlekedés használatát pedig ösztönöznék.
Fotó: Bálint András / Szegeder
A fentebb említett új termékek az alábbiak lesznek:
A dokumentumban azt is felsorolják, hogy az állam által korábban fizetett, egyébként is alulfizetett hozzájárulás, mely az állam által nyújtott kedvezményeket (pl. nyugdíjas ingyenesség) fedezné, 2020-ban, és azt követően nem lett átutalva Szegednek. Ez mintegy 310–328 millió forint közötti összeget jelent évente.
A költségekről azt írják, hogy az SZKT-nak 2015-ben még csak közel 2 milliárd forintba került a bérek kifizetése, ez idén már több mint 3,1 milliárd forint. Az energiaköltségek szintén hasonlóan növekedtek: a 2015-ös 233,5 millióból 474,2 millió lett 2022-re. A hiányzó pénzt az önkormányzat pótolja ki, ez az önerő a Volánbusznál 7 év alatt a 643,9 millióról 2,3 milliárdra, míg az SZKT-nál 1,65 milliárdról 4,92 milliárdra növekedett.
A fentiek miatt az alábbi tábálzat szerint alakulank majd a közösségi közlekedés jegy- és bérletárai:
Jegy/bérlettípus | Jelenlegi ár /Ft/ (2015. február 1-től) |
2022. szeptember 1-től | 2023. január 1-től | 2024. január 1-től | Növekedés 2015 és 2024 között /%/ |
Elővételben váltott jegy (jegyárusító hely, földi automata) |
320 Ft | 390 Ft | 430 Ft | 470 Ft | +46,9% |
Fedélzeti menetjegy (FJKA) (jármű fedélzetén és elektronikus úton megváltott jegy) |
370 Ft | 450 Ft | 500 Ft | 550 Ft | +48,6% |
Járművezetőnél váltott | 450 Ft | 550 Ft | 600 Ft | 650 Ft | +44,4% |
Kedvezményes 10 db-os | 3050 Ft | 3600 Ft | 4000 Ft | 4300 Ft | +41% |
60 perc-es jegy (elővételben vagy érvényesítve váltott – jegyárusító hely, földi automata) |
– | 440 Ft | 490 Ft | 540 Ft | – |
60 perc-es jegy (jármű fedélzetén (FJKA) és elektronikus úton megváltott jegy) |
– | 500 Ft | 550 Ft | 600 Ft | – |
24 órás jegy (elővételben vagy érvényesítve váltott – jegyárusító hely, földi automata) |
1040 Ft | 1200 Ft | 1320 Ft | 1450 Ft | +39,4% |
24 órás jegy (jármű fedélzetén (FJKA) és elektronikus úton megváltott jegy) |
1040 Ft | 1260 Ft | 1380 Ft | 1510 Ft | +45,2% |
72 órás jegy (elővételben vagy érvényesítve váltott – jegyárusító hely, földi automata) |
2600 Ft | 2400 Ft | 2640 Ft | 2880 Ft | +10,8% |
72 órás jegy (elővételben vagy FJKA vagy elektronikus úton megváltott) |
2600 Ft | 2460 Ft | 2700 Ft | 2970 Ft | +14,2% |
Körút napijegy | – | 600 Ft | 660 Ft | 720 Ft | – |
Közterületi fizető parkolás napijegyhez váltott kiegészítő Körút napijegy |
– | 400 Ft | 440 Ft | 480 Ft | – |
Kedvezményes csoportos tanuló 24 órás jegy |
– | 600 Ft | 660 Ft | 720 Ft | – |
5/30 napijegy | – | 4410 Ft | 4865 Ft | 5355 Ft | – |
Általános havi bérlet | 7000 Ft | 8000 Ft | 8800 Ft | 9600 Ft | +37,1% |
30 napos bérlet | 7000 Ft | 8000 Ft | 8800 Ft | 9600 Ft | +37,1% |
Városi bérlet kisgyermekes | 4200 Ft | 5000 Ft | 5 500 Ft | 6000 Ft | +42,8% |
Kétheti bérlet | 5200 Ft | 4800 Ft | 5 280 Ft | 5800 Ft | +11,5% |
Egyheti bérlet | 3850 Ft | 3000 Ft | 3300 Ft | 3600 Ft | -6,5% |
Városi bérlet éves | 76 980 Ft | 88 000 Ft | 96 800 Ft | 105 500 Ft | +37% |
Városi bérlet féléves | 40 800 Ft | 45 000 Ft | 49 500 Ft | 54 000 Ft | +32,3% |
Városi bérlet negyedéves | 20 580 Ft | 23 000 Ft | 25 200 Ft | 27 500 Ft | +33,6% |
Felmutatóra szóló havi bérlet | 21 900 Ft | 23 000 Ft | 25 200 Ft | 27 500 Ft | +25,5% |
Városi bérlet tanuló | 4000 Ft | 4800 Ft | 5280 Ft | 5800 Ft | +45% |
Városi bérlet nyugdíjas | 4000 Ft | 4800 Ft | 5280 Ft | 5800 Ft | +45% |
Szemeszter bérlet (tanuló 5 havi) |
20 000 Ft | 24 000 Ft | 26 400 Ft | 29 000Ft | +45% |
A fentiek alapján az áremelés súlyozott átlaga 18,54%, ami alatta marad az utolsó díjkorrekció óta eltelt évek inflációjának – jegyzik meg.
Debrecenben is emelnek azonban a viteldíjon, illetve Budapest is nemrég döntött így. Összehasonlítást ugyanis a hasonló típusú városokkal érdemes megejteni Szeged tekintetében, melyek nagyjából azonos kategóriát képviselnek villamosokkal és/vagy trolibuszokkal.
Budapest némileg kakukktojásnak számít, teljesen mások a pénzügyi- és utasviszonyok, de azért összehasonlíthatóak némileg. Bár szeptember elsejétől a bérletek és a vonaljegyek árát nem kívánják emelni, míg a hosszabb távra szóló jegyek – például a 24 vagy 72 órás jegyek árán emelni fognak. A fővárosban 3450 forint a havi diákbérlet ára, míg a teljes árú 9500 forint, ezeket tehát nem emelik. A helyszínen váltott jegy 450 forint, míg az elővételes egy százassal olcsóbb.
Debrecenben a DKV Zrt. legutóbb 2020-ban hajtott végre viteldíjemelést 5,3 százalékos mértékben, augusztus 1-től átlagosan közel 10 százalékos emelés jön még erre. Az elővételes jegy 400 forint lesz, a havi bérlet 7500, a tanuló bérlet 4400, a nyugdíjas bérlet 4400 – ha elektronikusan váltjuk meg a bérleteket, pár száz forintot spórolhatunk.