600 forint lesz egy óra a belvárosban, a nagykörúton kívül is fizetőssé tennék a parkolást

A legközelebbi, július 4-i városi közgyűlésre beterjesztett számos előterjesztés közül talán a legérdekesebb, melyet Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester jegyez: Szegeden megnőne a parkolási zónák mérete, valamint áremelés is kilátásban van, de egyúttal visszahoznák a kék zónát is, mellyel kedvezményesen válthatnánk jegyet a tömegközlekedési járművekre. Összeszedjük, milyen változások lesznek, ha átmegy a tervezet a közgyűlésen.

A legközelebbi közgyűlésre benyújtott előterjesztések között van a Nagy által jegyzett is 01/2888-18/2022 számon, ez letölthető ide kattintva a városi honlapról és bárki által megtekinthető. Ebben az inflációs nyomásban nem meglepő, ha díjemelésekre kényszerülnek a városok, így tett Hódmezővásárhely is nem is olyan régen, de hogy fideszes vezetésű városokat is említsünk, Debrecen és Kaposvár is megemelte különböző díjait a veszélyhelyzet lejártával.

Fizetős parkolás a nagykörúton túl és Újszegeden is

A szegedi tervezetben az szerepel, hogy az eddig némileg tabunak számító, nagykörúton kívüli területek is be lesznek vonva a díjköteles parkolási zónák alá, de ami még érdekesebb, hogy Újszeged jelentős része is az Erzsébet liget körül. Ami talán furcsa, az az, hogy ez eddig ingyenes Torontál téri P+R parkoló is minden bizonnyal fizetős övezeti rész lehet majd. Erről az alábbi térkép árulkodik.

Forrás: SZMJV önkormányzat

A rajzon jól láthatóak a színekkel jelölt területek, ahol bevezetésre kerülnének az új zónák, ezek jellemzően a nagykörúton túli első utcáig tartanának. Kivétel a Mars tér körül, ahol már eddig is fizetni kellett, itt még tovább terjesztenék a zónát, nevezetesen a Kossuth Lajos sugárút menti első utcáig, a Vasas Szent Péter és Francia utcákig nyújtózkodva, egyúttal visszahozva a kék zónát is. A jelenlegi zöld és sárga zónák határai nem módosulnak.

Újdonság, hogy ha a sárga vagy kék fizető zónába érkezünk, akkor a parkolóautomatából megvásárolt

Körút nevű napijeggyel folytathatjuk utunkat helyi tömegközlekedési járművel.

A Körút napijegy ára a fizetőparkolási és a tömegközlekedési napijegyek együttes árához viszonyítottan kedvezőbben kerül megállapításra, és célja, hogy a Belváros közlekedési terheltségét csökkentsék, ezzel egyidejűleg a közösségi közlekedés használatát pedig ösztönöznék.

480 millió új automatákra

A fizetőssé tételt és az áremelkedéseket az előterjesztés azzal indokolja, hogy az elmúlt években történt kormányzati elvonások, a jelentős inflációs hatások, valamint a tömegközlekedést is érintő energiaár-emelkedésből adódó üzemeltetésiköltség-növekedések a fizetőparkolási díjak és a parkolási bérletek árának inflációt követő megemelését teszi szükségessé. A parkolási díjakból származó bevételt a város a jövőben is a közösségi közlekedés finanszírozására használja fel.

Fotó: Bálint András / Szegeder

A zónabővítésével 125 darab új parkolóautomata beszerzésére van szükség, illetve további összesen 35 parkolóautomata szükséges a zöld és sárga zónákban lévő megrongálódott, meghibásodott automaták pótlásához, illetve tartalékautomaták biztosítása érdekében. Az összesen 160 darab parkolóautomata becsült beszerzési értéke nettó 448480 millió forint között van.

A jegyáremelkedés 2023. január 1-jével lépne életbe, az új, kék zónát pedig 2023. július 1-jével hoznák csak létre.

A beterjesztés szövegezése azt is elmondja, hogy az önkormányzatok azokon a területeken vezetnek be fizető parkolást, ahol a parkolási igény jelentősen meghaladja a rendelkezésre álló területet. Ahogy a legtöbb európai városban, Szegeden is történelmileg kialakult utcarendszer van, aminek létrejöttekor nem számoltak autóforgalommal. A klímaváltozás hatásai miatt a lakosság jelentős része a közterületeken elvárja a zöldfelületek növelését, és a belvárosok kereskedelmi forgalmának fejlesztése szempontjából fontos a gyalogos felületek növelése, a boltokba, kávézókba betérő sétáló forgalom támogatása is” – írják.

A lakók is kérték a kiterjesztést

Egyre több lakossági megkeresés érkezik arra vonatkozóan is, hogy a jelenlegi fizető- parkolási zóna kiterjesztésre kerüljön a zónát határoló utcákra is, mert a fizetést elkerülni kívánók ezen utcákban parkolnak, akadályozva az ott lakók parkolását. A fizető parkolási zóna kiterjesztése az ott lakók számára kedvezőbb, mert a parkoló járművek okozta terhelés a fizetési kötelezettség miatt csökken, ezáltal a lakosok részére igénybe vehető kedvezményes lakossági bérlet lehetővé teszi, hogy a lakásához közel találhasson parkolóhelyet.

Azt is írják, hogy több lakossági kezdeményezés érkezett az önkormányzathoz arra vonatkozóan, hogy a kedvezményes lakossági bérletre vonatkozó jelenlegi szabályozás megváltoztatásra kerüljön oly módon, hogy ne a lakóhelyükhöz legközelebb eső két, hanem négy, általuk megnevezett utca parkolóhelyeinek igénybevételére kaphassanak bérletváltási lehetőséget.

600 egy óra a belvárosban

Drágulni is fog a parkolás január 1-jével, hogyha átmegy a 4-ei közgyűlésen Nagy tervezete. A régi és új árakat az alábbi táblázatban gyűjöttük ki. Annyi megjegyeznivaló azért tartozik a táblázathoz, hogy a Kék zóna jelen állás szerint 2023. július 1-jével jönne csak létre.

Zóna Jegy/bérlettípus Régi ár Új ár Változás
Zöld (belváros) Órás jegy 480 Ft 600 Ft +25%
Sárga (nagykörúton belül) Órás jegy 220 Ft 330 Ft +50%
Sárga (nagykörúton belül) Napijegy 1320 Ft 1980 Ft +50%
Kék (új zóna a nagykörúton kívül) Órás jegy 230 Ft
Kék (új zóna a nagykörúton kívül) Napijegy 1320 Ft

A táblázatban hétfőn hibásan szerepeltek a régi árak, így a százalékos változás is, ezt kedden reggel javítottuk.