Elkísértük utolsó útjára a 18 év után újra megszűnő 7-es trolit

A nyár első napján röppent fel a hír, miszerint nagy változások várhatóak a szegedi trolibuszközlekedésben: többek között június 16-ától megszűnik a 2004 óta közlekedő 7-es és a 7A jelzésű járat, melyet a Lugas utcától közlekedő 9-es troli vált ki ezentúl. Elmentünk hát egy körre az utolsó 7-es trolival.

7-es trolibusz egyébként már korábban is létezett, ekkor Makkosház és a gyermekkórház között közlekedett. 8-assal egy időben, 1983október 11-én adták át, majd a 6-ossal egyszerre, 1995-ben átmenetileg szüneteltették, végül 1996 februárjában döntöttek a 6,4 km hosszú vonal végleges megszüntetéséről. A dolog érdekessége, hogy a mostani menetrendváltozással a 7-es újbóli megszüntetésével a 6-os trolibuszt visszavezetik, bár nem ugyanarra fog járni, mint elődje.

A ma létező 7-es trolibusz azonban csupán számozásában utóda a korábbinak; gyakorlatilag az egykori 5A jelzésű viszonylat meghosszabbítása. A jelenlegi formájában 2004. április 29. óta létezik. A viszonylat a Tisza Volán soha meg nem épült új helyközi buszállomásának amelyet a Volán-telep mellett, a Bakay Nándor utca végén kívántak felépíteni , illetve a 2015-től megszűnt okmányirodának tömegközlekedéssel való jobb kiszolgálása érdekében jött létre. 2016. június 16-tól betétjáratot kapott 7A jelzéssel a Bakay Nándor utca és a Széchenyi tér között.

Annak idején arról is szó volt, hogy a vonalnak új értelmet adó Cédrus Liget miatt sűrítenék a 7-es troli közlekedését. A lakópark viszont több évet csúszott, bár amikor átadták a lovardaépületben az új CBA-t, valamint szó volt arról is, hogy a lakások egy része is fokozatosan költözhető, a sűrítésről semmi hír nem jelent meg. Egyszer csak, mintegy derült égből villámcsapásként jött a hír, hogy a szegedi tömegközlekedést alaposan átalakítják.

Az SZKT több olyan változást is bejelentett az idei, június 16-ától érvényes nyári menetrendre, amely alaposan felbolydítja a szegedi troliközlekedés eddig ismert képét. Többek között új trolibuszvonal is indul, mégpedig a már nem létező 6-os, de a 7-es trolivonalat is megszüntetik csütörtöktől, melyet a 9-es troli vált ki a Lugas utcától a Bakay Nándor utcáig, ezzel is kiszolgálva a Cédrus Liget megnövekedő közlekedési igényét, illetve javítva a felsővárosi lakótelepek és az Árkád közlekedési kapcsolatát.

A 7-es vonal megszűnésének apropóján felkerekedtünk és elkísértük utolsó útjára az egyébként házilag, az SZKT műhelyében felújított Škoda trolibusszal közlekedő járatot. Ez 18:03-kor indult az újszegedi gyermekkórháztól, egészen a Bakay Nándor utcáig mentünk vele, melyről a Bálint András kollégánk által készített fotókból álló képgalériánk alább látható:

A sofőr közben mesélt is a járműről. Amely most az utolsó járműként közlekedett, az úgymond az ő trolibusza volt, ezt vezette leginkább. Elmondta, hogy hivatalosan az már nem egy létező dolog, miszerint kapnak saját buszt, de még tartják ezt a szokást. Ehhez hozzátartozott az is, hogy külön lyukakat furatott a fülkébe a légkondinak, mivel elmondása szerint az utastérben jól működött és kellemes hőmérsékletet csinált, de a sofőrfülkében nem lehetett érezni annyira.

Elmondta továbbá azt is, hogy az úgymond „saját buszt” jobban szeretik a sofőrök, mert szívesebben takarítja az ember, ha nem másikban ül minden nap. Ezen felül persze szívesebben is csinálnak rajta apróságokat, mint például a légkondi esete. Bár nem örökké „élnek itt”, de egyfajta koliszobának is felfogható, melyet óhatatlanul a saját ízlésére szabja az ember, hiszen mégis eltölt ott huzamosabb időt.