Lázár nem indulna polgármesternek Hódmezővásárhelyen

Személyes okok miatt döntött úgy, hogy 2026-ban már nem kíván indulni az egyéni országgyűlési választókerületében, mondta Lázár János csütörtökön a vásárhelyi Rádió7 Közös nevező című műsorának adott interjújában. Az építési és közlekedési miniszter személyes okként említette, hogy 49 éves lesz, így „az orvostudomány jelenlegi állása szerint” leélte élete első felét, és „összegezni” szeretne a hátralévő időben. Minden választást megnyert eddig, amikor felkerült a neve a szavazólapra. Úgy érzi, „nem szeretne részt venni a helyi iszapbirkózásokban”.

Még két évig szolgálja a helyben lakókat, de utána új képviselő lesz helyette. Bízik benne, hogy a vásárhelyiek és a makóiak meg fogják találni a tehetséges utódját. Szerinte rengeteg ember van, aki erre alkalmas lehet. Energiáit úgy próbálja beosztani, hogy ha valahol már leszolgált 25 évet, akkor máshol folytassa.

Nem szeretne helyi ügyekkel foglalkozni többet, és „a helyi lökdösődésben nem akarja felőrölni” fölös energiáit. „Vannak ilyen tervek is, de vannak más tervek is” – válaszolta arra, hogy marad-e a politikában. Lázár úgy érzi, „vannak a megértéssel gondok bizonyos helyeken”, ezzel utalt Márki-Zay Péterre, aki arra szólította fel a minisztert bejelentése után, hogy induljon helyben polgármesterként. Lázár viszont elmondta, nem fog elindulni.

„Méltatlan helyzetbe” hozta magát a város, „folyamatosan lezülleszti a helyi közösséget” a jelenlegi vezetés, ismételte el korábbi véleményét a helyi viszonyokról. Szerinte majd a vásárhelyiek eldöntik, hogy szeretnék-e a kormány együttműködését. Azt mondta, nem tudnak együttműködni olyannal, aki elárulja a hazáját. Pozitív példaként Szegedet említette, Botka Lászlóval meg tudtak állapodni egy több milliárd dolláros beruházásról.

Az idei önkormányzati választásokra is kitértek, Lázár szerint fontos, hogy kik lesznek a települések polgármesterei. Olyanokat indítanak a Fidesz részéről, akik „szuverenisták”, és sok helyen, köztük Hódmezővásárhelyen, „új kínálatunk is lesz”.

A tarifareform is szóba jött, Lázár megemlítette, hogy az ország- és vármegyebérleten kívül minden bérlet megszűnik, és szinte minden kedvezményt egyszerűsítenek és összevonnak. Preferálják, hogy a buszokon is kártyával fizessen mindenki, a menetrendet is szeretnék egyszerűsíteni és javítani. Mindenkinek elérhetővé tennék a közösségi közlekedést, azaz bármely településen élő számára lehetőség legyen bejutni a legközelebbi járási központba.

Budapest különleges helyzetben lévő település szerinte, mert nagyon sokan járnak be dolgozni az agglomerációból. Lázár szerint „nem korrekt és nem fair” az elszámolási rendszer a főváros és az állami közlekedési cégek között. Az volt az alapvetése, hogy „mindenki fogadja el a másik bérletét”, vagyis minden településnek legyen együttműködése egymással a helyi közösségi közlekedésben. A másik alapvetés az egyszerűsítés elve volt Lázár számára, így azt szeretnék, hogy a BKK fogadja el az ország- és vármegyebérleteket, cserébe ők továbbra is elfogadják a budapesti bérleteket a MÁV- és Volán-járatokon.

„Aki tömegközlekedéssel utazik vidéken, az többet fizet, drágábban kapja a szolgáltatást, mint aki Budapesten”

– mondta a különbségekről a miniszter, és ezt az igazságtalanságot szeretné megszüntetni. Többet nem mondott erről, mert folynak a tárgyalások. A miniszter rövid időn belül találkozik a főpolgármesterrel, céljuk a megállapodás. A kormány nem akarja szívatni a fővárosiakat, de „azért hülyék nem vagyunk”, így nem céljuk, hogy „túltámogassák” a fővárost.

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

A Szabadka–Szeged-vasút kapcsán előkerült, hogy Szegedet regionális központként szeretnék fejleszteni, főleg a BYD-bejelentés után. Debrecen is regionális központ, mely 60 ezer fővel nőne Lázár szerint a jövőben. Szeged nem lenne ekkora ugyan, véli a miniszter, de tízezres nagyságrendű lesz az új lakók száma a városban a helyi iparfejlesztések miatt. Szükség lesz munkaerőre is, és ebben jelent segítséget a Vajdaság. Lázár szerint a felújított vasúton közlekedő vonatok gyakran tele vannak, így szükség volt rá. A napijegy árát is csökkentenék a vasútvonalon márciustól.

A bértárgyalásokról a miniszter azt mondta, korrekt partnernek tekinti a szakszervezeteket, még azokat is, akik „hőbörögnek, uszítanak és lázítanak”, szerinte ez belefér az együttműködésbe. A normális megállapodáshoz, reálbér-növekedéshez szükség van arra, hogy a MÁV–Volán-csoportot átalakítsák, véli, ehhez viszont kéri a munkavállalók támogatását is. A MÁV és a Volán összevonását tíz év alatt tervezik végrehajtani Lázárék, évi 850 milliárd forint a költségvetés. „Arra visszatérve, hogy miért jelentettem be, hogy ‘26-ban nem indulok, talán ezek a számok érzékeltetik, hogy miért. Vannak még dolgaim, van mivel foglalkoznom” – mondta nevetve a miniszter.

„Semmiféle sztrájkkövetelésnek nem tudok engedni”, mondta, mert a minisztérium „pénzből gazdálkodik”, és nem tud többet adni, mert a „nincsből nem tudok adni. (...) Csak a vanból tudok adni, de azt először elő kell állítani.” Lázár úgy véli, a 70 ezres béremelés a MÁV-dolgozóknak nem kevés az ország más munkavállalóinak bérhelyzetéhez viszonyítva.

Ennek kapcsán a műsorvezető megjegyezte, vannak más munkáltatók, akik nem így gondolkodnak a munkavállalókról, utalva arra, hogy nemrég elbocsátották az egyik gumiipari szakszervezet vezetőjét a makói gumigyártól. Lázár erre két példát hozott, az egyik a vásárhelyi Villeroy & Boch porcelángyár, ahol kötelező a szakszervezet megléte. „Függetlenül attól, hogy ez egy bolsevikok által vezetett szakszervezet, és végül seggnyalókká váltak, ami a munkavállalók érdekképviseletét illeti”, ott mindent megtettek a szakszervezet működtetéséért, ami „túl jól sikerült”. A másik véglet a makói Continental, mely alapvetően egy normális cég, de

amit a makói üzemben művelnek, az Lázár szerint egészen megszégyenítő, embereket megalázó, a „legganébb” módon bánnak a munkavállalókkal, miközben „sunyin dörgölőznek a kormányhoz és támogatásért kilincselnek”.

Ez ellen elég sikeresen lép fel Lázár saját bevallása szerint, ugyanis aktívan küzd azért, hogy ne kapjanak állami támogatást ezek a cégek. A szegedi ipari beruházások fel fogják húzni a munkabéreket Lázár szerint, verseny lesz, így a Continental nem tudja megtenni, hogy olcsó munkaerőt kizsákmányolva működjenek.

A Szegeder együttműködik a Telexszel, hogy az olvasók Budapesten és egész Magyarországon értesüljenek a legfontosabb és legérdekesebb szegedi és környékbeli témákról és történésekről. Ez a cikk ezen együttműködés keretén belül jelenik meg a Telexen is. Ha szeretnéd, hogy még több sztorit tudjunk feldolgozni és az ország elé tárni, támogasd a Szegedert! Az eddig a Telexen megjelent cikkeink ide kattintva érhetők el.