Nem indítja újra a vonatokat a bezárt mellékvonalakon a MÁV

Tíz regionális vasútvonalon, illetve vonalszakaszon augusztus elseje óta „ideiglenesen” vonathelyettesítő autóbuszok közlekednek. Amikor a MÁV bejelentette, hogy 4 perccel hosszabbodik papíron a szegedi Napfény InterCity-k menetrendje, még nem volt döntés ezen bezárt mellékvonalakról, pedig azt ígérték korábban, hogy erről is döntés születik decemberig az utasforgalom függvényében.

Most azonban egy újabb közleményben tudatta a vasúttársaság, hogy december 10-étől – a szokásos éves menetrendváltás keretében – kisebb mértékben ezeken is változik a közlekedés. Az „ideiglenes” módváltás ezzel egyelőre bebetonozódni látszik, ugyanis árnyaltan közölték, nem indulnak újra a vonatok, ellenben változik az azokat kiváltó buszok menetrendje.

Ez érinti a 121-es számú Mezőhegyes–Újszeged, illetve a Mezőhegyes–Battonya vonalat is, ahol

  • Egy Battonyáról 9 órakor induló vonathelyettesítő járat Battonya–Mezőhegyes–Szeged között és egy Szeged autóbusz-állomásról 11:35-kor Mezőhegyesre induló közlekedik december 10-től. Mindkettő érinti Makón és Szegeden az autóbusz-állomást.
  • A Battonya és Mezőhegyes közötti vonathelyettesítő járatok helyett a menetrendszerinti buszokkal biztosítják az eljutást, emiatt egyes buszjáratok menetrendje kis mértékben módosul december 10-től: a Battonyáról Mezőhegyesre munkanapokon 4:55-kor induló 4955/562-es számú buszjárat 5 perccel korábban, és minden nap közlekedni fog, ezáltal a Mezőhegyes vasútállomásról 5:30-kor Mezőtúrra induló vonathoz (37329) továbbra is megmarad az átszállási kapcsolat. 

A MÁV elsősorban a jármű- és személyzethiány indokolta a közlekedésimód-váltást. „Ezek enyhítésére a MÁV-Volán-csoport folyamatosan toborozza a munkatársakat, várja a csatlakozni szándékozók jelentkezését és összehangolt munkával igyekszik felgyorsítani a beszerzéseket, továbbá mérsékelni az ukrajnai háború okozta alkatrészhiányt” – írják a közleményben.

A közleményben írtak szerint a regionális közlekedésben évek óta tapasztalható járműhiányt ugyanakkor hosszabb távon csak a MÁV-Start által kidolgozott járműstratégia végrehajtásával lehet megoldani. Az ezt is magában foglaló, 10 éves vasútfejlesztési koncepciót a szaktárca kormányelőterjesztéssé formálta és benyújtotta a Magyarország kormányának, írják.

A Volánbusz a bezárt regionális vonalak kiszolgálásához a Credobus Econell 12 típusú, hazai gyártású szóló autóbuszait állította forgalomba. A legújabb beszerzésű autóbuszok légkondicionáltak, elektronikus utastájékoztatási rendszerrel, fedélzeti kamerarendszerrel, kerekesszék és babakocsi elhelyezésére kialakított speciális férőhellyel és a felszállást segítő rámpával, valamint USB-csatlakozóval rendelkeznek. Kerékpárok viszont nem szállíthatók a buszokon.

Frissítés (19:29): A MÁV időközben reagált cikkünkre, mint írják, „téves vagy megtévesztő az az értelmezés, hogy a jövőben csökkentett szolgáltatást kapnak a közlekedésimód-váltással érintett 10 mellékvonal utasai”.

„Ezzel szemben az igazság az, hogy az ott élőknek összességében a december 10-étől érvényes új mentrendben sem kell kevesebb járattal beérniük, mint korábban. A téli menetrendváltással csupán annyi történik, hogy ahol eddig párhuzamosan közlekedtek és külön-külön bizony kevés utast szállítottak a vonatpótló autóbuszok és a Volánbusz-járatok, azok helyett a jövőben már egy integrált szolgáltatás, a Volánbusz mentrendszerinti járata fog közlekedni. Ezzel úgy válik hatékonyabbá az adott vonalak kiszolgálása, hogy az utasok semmivel sem kapnak kevesebbet. Megtakarítást érünk el, de nem az utasok rovására, hanem az erőforrások jobb kihasználásával” – írta a vasúttársaság a Szegedernek.

KAPCSOLÓDÓ CIKK:

Én és a kalauz – elsorvadt és rosszkor járt, ezért száznegyven év után megszűnt az újszegedi vonat is

Az utóbbi időkben három utas már soknak számított, holott egy évtizede még kétóránként járt kihasználva a vonat, aminek megszűnésével Makó teljesen vasúti közlekedés nélkül marad. Az utolsó napon mi is ott voltunk.