Három–négy perccel nő papíron a menetidő Budapestre a MÁV jövő évi menetrendje szerint

„Megúszható lehet a 13 perces menetidő-növekedés a szegedi InterCity-n” – írtuk nemrégiben a Szeged és Kiskunfélegyháza közötti vonalszakasz karbantartásáról, amikor egyes napokon pótlóbuszozni kellett. Ez csak részben jött be: a felújítás miatt valóban megúsztuk a 13 percet, de a lassújelek miatt mégis nő valamennyit a menetidő papíron – nem csak Szeged felé.

Megosztotta a MÁV-Start a szokásos éves menetrendváltással, december 10-től érvényes új menetrendjét. A vasúttársaság ebben tulajdonképpen elismerte, hogy a Napfény InterCity-k papírforma szerinti 2 óra 22 perces menetideje nem tartható még a két hónapos karbantartás után sem:

Szegedről 3, míg Budapestről indulva 4 perccel növelik a hivatalos menetidőt.

Pontosabban a Nyugati pályaudvarról 3 perccel korábban indulnak és Szegedre 1 perccel később érkeznek, ellenkező irányban pedig 1 perccel korábban indulnak Szegedről és a Nyugatiba 2 perccel később érkeznek a vonatok. Ezzel valójában nem sok változás lesz, hiszen az 5–10 perces késések már most is menetrendszerűnek voltak tekinthetők a szegedi fővonalon.

Mindezt azzal indokolta a MÁV, hogy „az indulási és érkezési időket hozzáigazítja a vasúttársaság a meglévő sebességkorlátozások okozta többletmenetidőkhöz, ezáltal megbízhatóbbá válik a vonatközlekedés és kiszámíthatóbbak lesznek a csatlakozások”. Az idén áprilisban felrémlett 13 perces menetidő-növekedést viszont megússzuk Szeged felé.

Menetidő-növelés nem csak a szegedi vonalon lesz, a MÁV ugyanígy jár el Miskolc, Nyíregyháza és Debrecen felé is, de például a Miskolc–Tornanádaska vonalon 10–14 perccel lesz hosszabb az út, mint most.

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

A tram-train vonalán is lesznek változások. A hétvégi éjszakai járatok közlekedési rendje úgy módosul, hogy Szeged vasútállomásról a 0:30-tól 3:30-ig óránként történő közlekedés helyett 1:05-kor, 2:05-kor és 3:05-kor indulnak, míg Hódmezővásárhelyről az eddigi 23:30-as, 0:34-es, 1:34-es és 2:34-es indulások helyett 0:07-kor, 1:09-kor és 2:09-kor indulnak a vasútvillamosok.

A módosítás eredményeként szombaton és vasárnap kedvező csatlakozás lesz

a Budapest felől Szegedre 0:47-kor érkező személyvonatról Hódmezővásárhely felé, továbbá a Hódmezővásárhelyről 2:09-kor induló tram-train járatról a Szegedről 3:25-kor a Nyugati pályaudvarra induló személyvonatra.

A városi és távolsági forgalomhoz igazodva év végi korlátozásokat is bevezetnek be a tram-traineknél:

    • december 24-től 26-ig, valamint december 31-én a délutáni és esti járatok órás ütemben közlekednek,
    • december 25-én és 26-án nem közlekednek az éjszakai járatok,
    • a Szeged vasútállomásról 4:17-kor induló, valamint a Szeged-Rókus vasútállomásról 3:50-kor induló járatok december 25-én nem közlekednek.

Az viszont nem derült még ki, visszaengedik-e a vonatokat arra a tíz mellékvonalra – köztük az újszegedire –, ahol a nyár óta „közlekedésimód-váltás” néven buszokat járatnak. A közleménben annyi áll, hogy „még az idei év végén döntés születhet a jövőbeli közlekedési formáról az érintett vonalak esetében”. Vitézy Dávid korábbi államtitkár viszont úgy véli, már megszületett a döntés és a nyáron bezárt vidéki vasútvonalakon tartósan marad a buszos üzem.

Az összes változtatást a MÁV felsorolásában itt lehet böngészni, míg a teljes, a 2023/24-es időszakra vonatkozó menetrendet egy 650 oldalas pdf-ben osztották meg.