Mi történik a tram-trainnel, ami miatt szinte minden napra jut valami galiba?

December 30. és január 12. között 14 nap alatt legalább 15-ször kellett a forgalomirányításnak valahogyan beavatkoznia a vonalba meghibásodás (vagy ritkábban baleset) miatt. Járműhibák, a biztosítóberendezés és a váltók meghibásodásai, és amiről talán nem tehet senki, balesetek tarkítják a vonal hétköznapjait. Utánajártunk az okoknak.

A tram-traint még november 29-én adták át a forgalomnak, és bár a MÁV és Lázár János is hangoztatja, hogy próbaüzemről van csupán szó, az utasok egy kiszámítható és megbízható szolgáltatást szeretnének igénybe venni azóta is.

Az első hetekben úgy-ahogy megbízható volt a tram-train, mert bár az 5–10 perces késések folyamatosak voltak, nagyobb fennakadások nemigen történtek. Aztán beköszöntött a tél. Míg novemberben alig néhány esemény miatt kellett csak leállítani a forgalmat, addig januárban már – és még csak 12-e van e cikk írásakor – eddig tizenegy olyan üzemzavar volt, amiről a Mávinform is beszámolt.

A december vége és január 12-e közötti üzemzavarokat alább listázzuk, linkelve mindig a Mávinform erről született posztjára.

A leállások miatt többször fordult elő hosszabb szünet is, számos járatot törölni kellett, és így bőven előfordult olyan, hogy járattörlés miatt két tram-train érkezése között két óra is eltelt. Hiába a próbaüzem jelző, az emberekben így rossz tapasztalatok alakulhatnak ki, ami nem válik előnyére egy ilyen beruházásnak. Rákérdeztünk a MÁV-nál, hogy van-e összefüggés abban, hogy például váltóhibából ennyire sok történt, és hogy mi várható a meghibásodások terén ezentúl.

A vasúttársaság azt válaszolta, hogy az elmúlt időszakban tapasztalható váltóhibák miatt múlt héten, az átépített szakaszon, Sártó és Baktó elágazásoknál, Algyőn, illetve Hódmezővásárhelyi Népkert állomásnál is a gyártóval közösen megvizsgálták a váltókat, és el is végezték a szabályozásokat, a szükséges kapcsolóegység-cseréket. Mint beszámoltak, azóta újabb meghibásodásokat nem észleltek a váltók működésében, de további egyeztetéseket folytatnak egyéb garanciális javítási és szabályozási munkákkal kapcsolatban.

Hozzátették még, hogy köszönik az utasok türelmét a próbaüzem ideje alatt előforduló meghibásodások, technikai-műszaki problémák miatt, azokat igyekeznek mindig minél előbb elhárítani.