„A Szegedi Tudományegyetem soha nem gátolta az új tiszai híd megépítését, ez minden szegedi polgár érdeke” – mondta az Indexnek Fendler Judit. Az SZTE kancellárja szerint már 2021-ben kezdeményezték az egyeztetést, hiszen már akkor egyértelmű volt, hogy a híd építése miatt ki kell váltani egyetemi épületeket.
Arról a Szegederen is írtunk a múlt héten, hogy leültek tárgyalni a felek, miután november közepén Lázár János Szegeden járt ÉKM-turnéja keretében, és azt mondta, nehéz tárgyalásokra számít a szegedi egyetemmel, amiből az jöhetett le a külső szemlélő számára, hogy nem mennek simán a dolgok. A valóság azonban ennél prózaibb.
„Örömmel fogadtuk, hogy múlt héten leülhettünk tárgyalni az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) képviselőivel, nagyon konstruktív egyeztetés zajlott” – ezt már az Indexnek mondta a kancellár, aki azt is elárulta, hogy a híd végleges nyomvonala a déli klinikapark területén több egyetemi épületet érint, ilyen például a klinikák hőközpontja, a veszélyeshulladék-égető és a Biobank.
A Biobank bő két éve átadott épülete az Európai Kutatási Konzorcium (ERIC) részeként épült meg. Mivel az épület mellett lenne a harmadik híd lehajtója, ott a nemzetközi szabványoknak megfelelő rezgésvédelmet kell majd biztosítani. A Biobankban több százezer egészségügyi mintát tárolnak a legmodernebb, robotizált, hűtött mintatároló technológiákkal, jelenleg itt őrzik Krausz Ferenc Nobel-díjas professzor kutatásának a mintáit is.
„Mivel a Klinikai Központ nemzeti létfontosságú rendszerelemnek minősül, a folyamatos működést és az ahhoz szükséges szolgáltatásokat biztosítani kell” – mondja a kancellár, aki szerint a kieső funkciókat először pótolni szükséges, és utána lehet elbontani azokat. „Az ÉKM elkészít egy koncepciótervet az egyetem segítségével és a kuratórium jóváhagyásával, annak mentén elindulnak a tervezések, majd a kivitelezés és az üzembe helyezés.”
Annyi már biztos, hogy Lázár szerint a 2026-os választások előtt döntene a kormány arról, lesz-e pénz a híd megépítésére. Az építési engedélyek már megvannak a kiviteli tervekkel együtt, ám az engedélyeztetés még zajlik, várhatóan 2025 márciusára már ez is meglesz. A híd viszont még soká, hiszen 2026 áprilisában kezdhetik az egyetemi épületek bontását és 8–10 milliárd forintos kiváltását, a tiszai átkelő le- és felhajtója csak utána épülhet.
Fotó: Rostova Anna / Szegeder