Nagy szegedi áramszünet, eltűnt őzek nyomában az Alföldön és a 45 éves Bertalan híd – heti hírlevél #33

Ez itt a Szegeder péntekenként érkező heti hírlevelének legutóbbi, november 8-án megjelent száma. Ha szeretnéd mindig az elsők között, péntekenként kapni a hírlevelet, ide kattintva tudsz feliratkozni, és elküldjük emailben!

Kedves Olvasók!

Tar Cintia, a Szegeder korrektora szolgálatra készen jelentkezik az e heti hírlevéllel, amelyből kiderül, hová lett Szegeden az áram, és miért tűnt el sok őz az Alföldről. Lesz szó továbbá az Újvidéken történt tragikus balesetről, de néprajzi és történelmi vizekre is eveztünk a héten. Lássuk, mi történt Szegeden és vidékén november 1. és 7. között!

1. Hivatásos siratóasszonyok, babonák, Kárpát-medencei temetkezési szokások

„A halálról nehéz azt mondani, hogy baráti, de igazából a régi világban sokkal barátibb volt, elfogadták, hogy az élet része. Ma ez nem annyira divat” – mondta Vass Rozália, a kisteleki Néprajzi Kegyeleti Témapark projektmenedzsere a Szegedernek. A tematikus park 2021-ben nyitott meg, és egyedülálló módon mutatja be a Kárpát-medencei csoportokra és a különböző tájegységek lakóira jellemző temetkezési szokásokat és sírjeleket. Ottjártunkkor Vass Rozália végig is vezetett minket a tárlaton.

Vass szerint a régi idők emberei sokkal természetesebben viszonyultak a halálhoz, elfogadták azt, mint az élet részét. A kiállított tárgyak – köztük a koporsószögek, énekeskönyvek – gazdag betekintést nyújtanak a térség múltbéli gyászhagyományaiba is, míg a kertben elhelyezett sírjelek egyes darabjairól a hozzáértő azt is leolvashatja, hogy mivel foglalkozott a halott és miben hunyt el.

2. Elvágták a kábelt, több tízezer szegedinél elment az áram

Füstszag, áramkimaradás és megszólalt autóriasztók – rengeteg szegedi háztartást érintett a szerdai nagy áramszünet. A közösségi médiában és a helyi Facebook-csoportokban sorra jelentették a problémát, de mi sem voltunk restek térképet készíteni arról, pontosan mely városrészeket érintette az átmeneti kellemetlenség.

Az MVM Démász Áramhálózat Kft. megkeresésünkre azt válaszolta, hogy egy külsős cég önkormányzati megrendelésre kerítésoszlopokat telepít a városban, és a munkálatok során megsértettek 2 db 10 kV-os kábelt, ez okozta az áramkimaradást. Az érintett háztartások nagy részében 3 percig, de volt, ahol majdnem fél óráig nem volt elérhető a szolgáltatás.

3. Az eltűnt alföldi őzek nyomában

Az elmúlt három évben jelentősen csökkent az őzállomány az Alföldön, különösen Békés, Csongrád-Csanád, Bács-Kiskun, Hajdú-Bihar és Jász-Nagykun-Szolnok vármegyékben. A szakértők még keresik az okokat, de a helyzet már most veszélyezteti a vadgazdálkodást és a vadászati bevételeket.

Az aszály, a sakálok szaporodása és az esetleges fertőzések is szerepet játszhatnak az állomány nagymértékű fogyatkozásában, de a szaporodási problémák és a természetes utánpótlás hiánya is aggasztó jövőképet fest.

Az őzpopuláció tartós csökkenésének megfékezése érdekében az Országos Magyar Vadászkamara támogatásával kutatási program indul, amely a vadon elpusztult vagy elejtett állatok szöveteit vizsgálja, és célja, hogy kiderítse, betegség vagy esetleg meddőségi probléma áll-e a jelenség hátterében.

4. 45. születésnapját ünnepelte a Bertalan híd a héten

1979. november 4-én adták át a mai Bertalan hidat. Az új híd építésének terve az egyre növekvő forgalom miatt vált szükségessé annak idején, mivel az akkori egyetlen híd (a mai Belvárosi híd) nem bírta el a megnövekedett forgalmat. Az 1970-es évekre a projekt országos támogatást nyert, a budapesti Uvaterv mérnökei egy négynyílású, gerinclemezes acélhidat terveztek ide.

Az új híd nagy könnyebbséget jelentett a szegedieknek, mivel mérsékelte a belváros közlekedési terhelését, és új összeköttetést teremtett a város ipari területei és az épülő lakótelepek között.

5. Tragédia az újvidéki vasútállomáson

14 életet követelt a leomlott üvegterasz az újvidéki vasútállomáson – kollégáim a helyszínen jártak a tragikus eset után pár órával. Az állomáson jelenleg korszerűsítés zajlik, a külső homlokzatot és a belső részeket nemrégiben renoválták, a most lezuhant szerkezet felújításával kapcsolatban azonban ellentmondásos információk állnak rendelkezésre. A renoválási projektben korábban tanácsadóként résztvevő mérnök szerint a munkálatokat több helyen kontár módon végezték el, például csere helyett lefestették a régi elemeket, egyes helyeken pedig cement helyett cementeszsákokat helyeztek a márványelemek mögé – ezt jelezte is az illetékes hatóságok felé.

A hatóságok és a kivitelező kínai CRIC CCCC konzorcium állítása szerint a leszakadt előtető nem volt része a felújításnak. Ezzel szemben több fotó is bizonyítja, hogy a tetőn nemrégiben munkálatokat végeztek, amely során nehéz üveg és fém alkatrészeket szereltek fel, jelentős terhelést rakva ezzel a tetőszerkezetre. Viszont a vasútállomás épületének rekonstrukciójában nem vett részt szerkezeti mérnök, és nem végeztek megfelelő statikai számításokat sem. Ellenzéki aktivisták szerint a súlyos tragédiát a kormány és a hatóságok hanyagsága, illetve a korrupció eredményezhette, ezért tüntetéseket szerveztek Újvidéken és Belgrádban. A tragédia miatt később lemondott a szerb építésügyi miniszter.

A hét képe

Legény Dániel és Koller Hanna kollégáim pénteken az újvidéki tragédia helyszínére utaztak. Dani a vasútállomással szemben lévő lezárt területen készítette a hét képét, egy rendőrautó fedezékéből. Fotója a véletlen szüleménye, mit sem sejtve fordult hátra, akkor látta meg a telefonáló lányt, aki épp a történések helyét figyeli. A képen a megrázó esemény maga nem látszódik, csak a busz ablakán tükröződő, villogó rendőrautókat lehet kivenni, a lány arca mégis egyértelműen mutatja, hogy valami súlyos dolog történt.

Fotó: Legény Dániel / Szegeder

Ezek történtek még