Szépen lassan elkezdünk egy olyan atmoszférát megteremteni, ami tükrözi, hogy milyen, amikor az ember szert fogyaszt

„Az ötlet onnan jött, hogy felkeresett bennünket a KEF, a Kábítószerügyi Egyeztető Fórum, hogy készítsünk egy drogprevenciós előadást, egy drogprevenciós színháznevelési előadást” – mesél Kállai Ákos színész a Szegedi Nemzeti Színház videójában az intézmény új előadásáról, a Kék Tesla című produkcióról.

Az ötlet az volt, hogy egy új prevenciós megközelítését adják a témának, végül arra jutottak, hogy készítenek egy interaktív színházi előadást, amelynek a fiatalok résztvevőivé válnak: bizonyos részeinél nézőként vesznek részt, bizonyos részeinél pedig aktív résztvevőként vonódnak be.

„A fókusz pedig talán a döntéshelyzetek, hogy hogyan döntsek jól. A cél tulajdonképpen az ártalomcsökkentés, a tudatosítás, hogy képbe kerüljenek a fiatalok azzal, hogy mivel is jár a szerhasználat.” Különböző formái vannak az interakciónak. Alapvetően mindegyikben arról gondolkodnak a résztvevők, hogy mi az, ami történik a színen. „Előfordul az, hogy kreatív módon, például rajzok által, rajzolás által, játékba hívjuk őket, előfordul, hogy egy karakter szólítja meg őket, és a dilemmájáról próbál beszélgetni a fiatalokkal” – mondja Kállai.

„Azt vettük észre, hogy ha a fiatalok azt érzik, hogy őszintén kíváncsiak vagyunk a véleményükre, akkor nagyon szívesen megosztják azt.”

Az előadás úgy kezdődik, hogy tudják a diákok, hogy egy drogprevenciós foglalkozásra érkeznek meg, és egy ponton egyszer csak átfolyik az egész egy színházi szituációba. „Szépen lassan elkezdjük például a fényekkel, zenével, hangokkal megteremteni egy olyan atmoszférát és egy olyan világot, ami reményeink szerint eléggé tükrözi azt az állapotot, amikor az ember mondjuk szert fogyaszt vagy kísérletezik” – mondja Tölgyfa Gergely rendező.

Ő úgy látja, az előadás lényege, hogy megpróbálják megérteni a fiatalokat, a figyelmüket megragadni azzal, hogy megmutatják, amikor az ember információ, előzetes tudás nélkül ilyen szereket fogyaszt, abból igenis nagyon nagy baj lehet.

„Kinek milyen a családi háttere, mi a helyzet a suliban, azt is érintjük egy kicsit, hogy mi van amögött, hogy valaki szerekhez nyúl” – meséli Sziládi Hajna színész. „Ezekben az előadásokban vannak úgynevezett nyitások, amikor a fiatalokkal közösen gondolkodunk, együtt visszük tovább a történetet, és ez színészileg egy nagyon izgalmas feladat” – jegyzi meg.