Tizenegy Ikarus-Škodát kell még felújítani, keresi az SZKT a vállalkozót

Három év alatt az összes szegedi trolit felújítja egymilliárd forintból az önkormányzat, a mintadarabot, a 453-as pályaszámú Ikarus-Škodát még április elején mutatták be a tarjáni Víztorony téren, és még a nap folyamán forgalomba is állt. A trolit még decemberben újította fel a fővárosi közlekedési cég, a BKV, és ennek mintájára fog megújulni a járműpark további, ezt igénylő része.

Épp a napokban készült el a második Ikarus-Škoda is, a felújítást az Albatric Kft. végezte Mátyásföldön. A 455-ös jármű még 2014-ben állt forgalomba először, tíz év után pedig teljesen megújult az utastér, és kívülről is újszerű állapotba került a jármű. Hátravan még azonban 11 Ikarus-Škoda a 13-ból, melyek felújítására még keresi a vállalkozókat a szegedi társaság.

A közbeszerzési kiírás szerint az első két járműhöz hasonlóan az utastér és a karosszéria külső-belső felújítása, fényezése a feladat. Emellett a járműváz javítása, illetve átalakítása is szükséges a C-futómű környezetében. A beérkező ajánlatokat június 17-ig várják a vállalkozóktól, akiknek két nappal előre kell majd jelezniük, ha a trolitelepről el szeretnék vinni a javítandó járműveket.

Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester korábban azt mondta, az alacsonypadlós Ikarus-Škodából a közösségi közlekedési nagyprojekt keretében vettek 13-at, és most darabonként 20 millió forintból fogják rendbe hozni őket. Nagy változásra nem kell számítani, csak olyanok lesznek, mintha most gyártották volna őket. Egyébként ezek az SZKT flottájának legtöbbet futott trolibuszai, hiába fiatalok. Különlegességük, hogy akkumulátoraik révén hét kilométernyi utat önjáróan, leengedett áramszedőkkel is meg tudnak tenni.

A Szegeder kérdésére az alpolgármester arról is beszélt még áprilisban, hogy miért a BKV – vagy éppen majd a tenderen győztes vállalkozó – csinálja a munkát, és miért nem Szegeden adnak munkahelyeket ezzel. Nagy szerint egyszerűen nincs kapacitás helyben arra, hogy a néhány év alatt 20–30 trolibuszt vázig bontsanak és újjáépítsenek, ezért van szükség ezek Budapestre szállítására.

A magaspadlós, öreg, akár 30–35 éves Škodák is sorra kerülnek, ezek nagyobb műszaki felújítást igényelnek majd. Bár a magaspadlósból nem lesz alacsonypadlós, de igyekeznek a régebbi járműveket is komfortosabbá tenni, és az élettartamukat meghosszabbítani. Erre 740 millió forintot fordítanak majd.

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder