Önkormányzati forrásból rázza gatyába a 4-es villamosvonal egy szakaszát a Dugonics tér és a Szabadkai út között a város, ennek részleteiről Koromné Fenyvesi Rózsa, a DK önkormányzati képviselője tájékoztatott a sajtót kedden délelőtt.
A politikus szerint a Dugonics tér és a Szivárvány kitérő közötti 600 900 méteren, valamint a Pick szalámigyár és a Szabadkai út közötti 350 méteren cserélik ki a síneket. Ahol szükséges, a sínek ágyazatát is javítják, és betonburkolatot kapnak a gépkocsiátjárók, így az itt megszokott kockaköves átjárókból továbbiak tűnhetnek el.
A munka 169 millió forintból valósul meg, de az önkormányzat korábban már több mint 100 millió forintot fordított a vonal pofozgatására. A teljes felújítás a Modern városok programban is szerepelt, és kormányhatározat is született róla, de a források végül nem érkeztek meg Szegedre.
A munkálatok május 17-ig tartanak, addig pótlóbuszok szolgálják ki az Anna-kút és Kecskés közötti szakaszt.
Makrai László, a Szegedi Környezetgazdálkodási Nkft. ügyvezető igazgatója is a helyszínen volt, ő azt mondta, a beruházás előtt részletes felmérés történt a villamospálya melletti fasoron. Kiderült, hogy 12 fát ki kell vágni, három további fa pusztulás közelében van, kettőt meg kell nyesni.
A többséget egy gombabetegség, gyökértapló támadta meg. „A kivágott fák helyére ötszörös mennyiségben ültetünk új fákat, olyan fafajokat és változatokat, mint az ezüst hárs, déli ostorfa és pannon kőris, amelyek ellenállnak a megváltozott klímának” – tette hozzá az igazgató.
Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder
A mai 4-es vonalon még 1908 novemberében indult meg a forgalom a Gedó mulató (ez a mai Budapesti körút magasságában lehetett) és a Közvágóhíd (Szalámigyár) viszonylatban, de akkoriban még az egész vonal egyvágányú, kitérős rendszerű volt. A vonal nemcsak rövidebb volt mindkét végén, de nyomvonala is eltért a maitól: a Vásárhelyi sugárút (ma József Attila sugárút) után a Stefánia–Vörösmarty utca–Tisza Lajos körút–Petőfi Sándor sugárút útvonalon haladt, így érintette a Stefánia parkot és a Széchenyi tér északi részét is.
A szegedi villamosvonalak 1943-ban kaptak számokat, a mai vonal ekkor vált ketté: a mai Petőfi-telep és Kecskés között járt (részben a Tisza partján) a 2-es, a Széchenyi tér és Tarján között pedig a 4-es. Volt egy idő az 1950-es években, amikor Tarján és az újszegedi liget között közvetlen kapcsolatot nyújtott a 4-es, miután összevonták az 5-össel, de ez nem tartott sokáig, mindössze egy éven át.
A 2-es villamost 1977-ben szüntették meg, innentől kezdve jár a mai vonalán végig a 4-es, de ekkoriban még önállóan közlekedett a tarjáni szakaszán, nem a 3-assal és a 3F-el, mint ma, ezért betétjárata is volt 4A jelzéssel Tarján és a Centrum Áruház között.