Emeletes vonattal adták ki az egyik péntek esti InterCity-t, soha nem járt még ilyen jármű Szegeden

Az esti nagykőrösi halálos gázolás miatt annyira összekuszálódtak a szálak a vasúton, hogy egy Stadler KISS típusú emeltes vonattal adta ki a vasúttársaság a Budapestről 19:53-kor elindult szegedi InterCity-t. Emeletes vonat, ha minden igaz, soha nem járt még Szegeden, de még csak a megyében sem, konkrétan ezeket a budapesti elővárosi vonalakra vásárolták, illetve nyaranta a Balatonnál találkozni még velük.

Egy a vasutat jól ismerő forrásunk magyarázta el szerkesztőségünknek, pontosan hogyan is jött létre ez a kedves anomália. „Ilyenkor ugye a gázolásban érintett szerelvény nem tud felmenni Budapestre, majd onnan visszafordulni, ezért Pest állít össze, jellemzően egy ingavonati szerelvényből, egy ún. »pótlóvonatot«. Valószínű, hogy most ez sem állt rendelkezésre, ezért jött a KISS.”

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

Az egy egységből álló szerelvény 22:26-kor gurult be szinte hangtalan az ötödik vágányra, majd ahogyan leszálltak a főváros felől érkezők, azonnal megrohamozta az a néhány érdeklődő, aki valahonnan tudta, hogy most először emeletes vonat érkezett Szegedre. Így tettek a helyi vasutasok is egyébként, több kalauz hölgy is rögvest körbenézett a fedélzeten.

Úgy negyed órát állhatott a motorvonat, átálltak vele az első vágányra, ahonnan ha minden igaz, az egyik hajnali járatot viszi majd vissza Budapestre. Itt egy újabb maroknyi vasutas vette szemügyre a gépet, mindenféle pejoratív jelzővel illetve meg azt a régen minden jobb volt–ebben még volt anyag vonalon egyensúlyozva.

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

A Stadler ezeket a motorvonatokat egyébként kifejezetten a budapesti elővárosi vonalakra szállította, van rajtuk tisztességes utastájékoztató rendszer, tágas utastér, Wi-Fi, mobiltelefonok és laptopok töltésére alkalmas hálózati csatlakozók. Az emeletes motorvonatokon három hagyományos és egy mozgássérültek által is használható WC található, a multifunkciós terek pedig négy kerekes szék, illetve 12 kerékpár vagy 5 babakocsi szállítására alkalmasak.

A járművek nagy belépő terekkel rendelkeznek az optimális utasáramláshoz, a gyártó – a gyors utascsere biztosítása érdekében – oldalaként 12 ajtót alakított ki. A MÁV szerint a szolgáltatás színvonalát növeli a kivételesen csendes futás, a tágas és világos belső terek, a fejlett légkondicionáló rendszer. A Stadler KISS-eket a gyártó ellátta az ETCS L2 vonatbefolyásoló rendszerrel is, amely lehetővé teszi, hogy az európai uniós forrásokból felújított vasútvonalakon – a pályaparaméterektől függően – a 160 km/h engedélyezett sebesség ténylegesen kihasználható legyen.