A szentmihályiak fórumán kiderült: a város egy különszintű vasúti átjárót akar a Szabadkai úthoz

A zajvédelem, az ingatlanok elértéktelenedése és a biztonság volt a fő téma azon a lakossági értekezleten, amit szerdán ejtett meg lakossági tiltakozásra a MÁV és a kivitelező, a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó V-Híd Zrt. A lakosok nem mindenre kaptak kielégítő választ, azonban kiderült, hogy a szabadkai tram-train kapcsán már megszellőztetett aluljárót az önkormányzat már előkészítette a Szabadkai útra.

Még egy korábbi cikkünkben megírtuk, hogy Szegeden is tartanak fórumot a Budapest–Belgrád vasúti beruházás kapcsán, pontosabban a szabadkai vonal miatt. A beruházás a szerződés a pénzügyi forrás biztosítását követően, tavaly november 23-án kezdték el papíron Szeged és az országhatár között, azonban a lakosokat senki se kereste meg az ügyben. Mivel a Szeged–Szabadka vasúti beruházással érintett ingatlantulajdonosok lázadoztak, mert nem kaptak információkat az építkezésről, amely a kertjeik alatt lényegében már folyik, így végül létrejöhetett a lakossági fórum, amelyen a MÁV és a kivitelező, a Mészáros-féle V-Híd Zrt. vett részt.

Erről Mihálik Edvin számolt be, aki tulajdonképpen maga is részt vett az eseményen, mint szervező. A MÁV részéről Czirják Sándor mondta el többek között, hogy a pálya nyomvonala nem változik, ugyanakkor két pár sín lesz az egy helyett, valamint villamosítás is történik. Ezen felül nem messze onnan fog kiépülni a Szegedet elkerülő deltavágány, amiről itt írtunk bővebben:

KAPCSOLÓDÓ CIKK:

Konténerterminál és vasúti elkerülő épülhet Kiskundorozsmán

A korábban csak opciósan felmerülő szegedi vasúti elkerülő megépítését már a kormány támogatja, miközben egy konténerterminál is épülhet Szeged-Kiskundorozsmán. A Szeged-Szabadka vasútvonal felújítása ezzel egy új elemmel bővült, amivel vélhetően az itt áthaladó tehervonatoknak akarnak kedvezni.

Szeged-Szentmihály településrészen is épül egy új megálló, Szentmihály megállóhely néven, ahol 2 esőbeálló, valamint peronbútorzat (padok, szemetesek) is lesz. A peronhoz teljes szélességű (4 méteres) járdával csatlakozik az útépítési terv. A járda 10 kerékpár tárolására alkalmas, fedett B+R parkolóhoz és 4+1 (akadálymentes) gépjármű számára kialakítandó P+R parkolóhoz vezet. Egy szintén korábbi cikkünkben látványterveket is megosztottunk erről, de az is kiderült, milyen sűrűn fognak járni a vonatok:

KAPCSOLÓDÓ CIKK:

Így fog kinézni, ekkor készül el és ennyi vonat fog járni a felújítás alatt lévő szabadkai vasútvonalon

Megjelent egy bejegyzés Röszke község Facebook-oldalán, amiben eddig nem ismert újdonságok is vannak a jelenleg felújítás alatt lévő, Szegedet Szabadkával összekötő vasútvonallal kapcsolatban. A menetrend szerint nemzetközi InterCity és röszkéig járó belföldi vonat is járna. A beruházás nagy minőségi előrelépés lesz a korábbiakhoz képest, de csupán 2023 végére készülhet el.

A lakossági fórumon Mihálik Edvin szerint sajnos nem minden kérdésükre kaptak megnyugtató választ az itt élők”. A Zöld város fejlesztéséért felelős tanácsnok Facebook-bejegyzésében azt írta, hogy a megnövekedő forgalom miatt és az abból adódó nagyobb zajterhelésre való tekintettel  Szentmihályon két dologra van szükség, amit a kormánytól és a vasúttól várnak:

  1. A zajvédő falaknak a lehető leghamarabb, még a teherforgalom megindulása előtt (erről is írtuk, hogy várhatóan már a személyforgalom előtt, a munkálatok közben is járhatnak ideiglenes jelleggel tehervonatok, hogy a belgrádi vonal felújítása érdemben minél előbb elkezdődhessen) el kell készülniük, az elhelyezésük során figyelembe kell venni a helyiek igényeit is. Ha a lakók igénylik, az önkormányzat fatelepítéssel támogatja, hogy ne csak a zaj, de a szálló por mértékét is csökkentsék.
  2. Szinteltolásos vasúti átjárót kell kialakítani a Szabadkai úton, hogy ne kelljen folyamatosan a kereszteződésben vesztegelnie az itt élőknek. A város már kész tervekkel rendelkezik, az állam és a vasút támogatására várnak.

A fórumon azonban utóbbiról elhangzott, hogy a felüljáró megépítésére nincs esély és pénz a projekt keretében.

A szinteltolásos vasúti átjáró már téma volt korábban is, méghozzá a szabadkai tram-train kapcsán. Beszámoltunk arról, hogy a tervek tartalmaznak egy aluljárót is a vasút alatt, a 4-es villamos folytatásában, így valószínűleg az lehet, hogy majd a szabadkai tram-train munkálataival, esetleg a budapesti vonal felújításával csinálhatják ezt meg. Előbbinél ezt muszáj is lesz a villamos keresztezése miatt, felüljáró pedig elméletileg nem lenne megfelelő, csak aluljáró. Jelenleg egy „B” jelű nyomvonal „B1” és „B2” jelű változatait akarják továbbvinni, amiről nincs ugyan képünk, de úgy kell elképzelni Szabadka felől, hogy

  • jön a tram-train Szabadka felől, majd megáll a nagyvasúti pályán Szentmihályon.
  • Szentmihály után – ahol egykoron a Szegedi Gazdasági Vasút szerelvényei is letértek a nagyvasút mellől Alsóváros felé – leválik a nagyvasútról és Kecskés előtt ráfordul a városrész főutcájára, az 5-ös főúton.
  • Ezt követően keresztezi a tram-train a vasutat – és itt feltehetőleg aluljáró fog épülni a tram-train és a közút számára is –,
  • majd eléri a kecskési villamosvégállomást, ahol most a 4-es vonala végződik.
KAPCSOLÓDÓ CIKK:

Megint keresik annak a kecskési villamosvonalnak a tervezőjét, amely Szabadkáig megy majd

Nem érkezett egyetlen ajánlat sem még augusztus végén a Szeged–Szabadka tram-train rendszer magyar szakaszának megtervezésére, ezért érvénytelen lett a kiírás. Meg is jelent a napokban az új felhívás, hogy ismét megpróbálnak tervezőt találni rá, első ránézésre a műszaki tartalom sem csökkent szerencsére. Ez alapján az elmaradt 4-es villamos rekonstrukciója is meg fog valósulni, Kecskés, de akár Alsóváros is új villamosvonalat kaphat, erről még írtunk korábban.

A szakemberek a szentmihályi lakossági fórumon a rezgések szempontjából megnyugtató választ adtak; Czirják Sándor szerint a jelenlegi vasútéptési szabványok és technológiák szavatolják, hogy 9 méteren túl a pálya rezgései nem terjednek tova, tudomása szerint a legközelebbi ingatlan a vonal mentén 40 méter körüli távolságra van. Czirják a zajvédelemre vonatkozó kérdésre is azt felelte, hogy a tervezése még folyamatban van, körülbelül két hónap múlva lesz kész, amelyet nyilvánosan is megosztanak majd.

A zajvédő fal Szeged területén három szakaszon lesz kiépítve a szükségesség miatt, ez összesen mintegy 1000 métert tesznek ki, 2,53 méter magasság között váltakoznak majd. Egyes lakók még az építkezést is le akarták állíttatni, hiszen az ingatlanjaik elértéktelenedésétől tartanak, mivel 2025-ig erre tervezik majd terelni a belgrádi vonal felújítása miatti, napi 1012 tehervonatot. Mivel az építkezést nem tudják leállítani, ezért valamilyen kártérítést szeretnének, de Czirják Sándor szerint erre nincs esély, mivel minden engedélyük megvan a felújításhoz.