Nem érkezett egyetlen ajánlat sem még augusztus végén a Szeged–Szabadka tramtrain-rendszer magyar szakaszának megtervezésére, ezért érvénytelen lett a kiírás. Meg is jelent a napokban az új felhívás, hogy ismét megpróbálnak tervezőt találni rá, első ránézésre a műszaki tartalom sem csökkent szerencsére. Ez alapján az elmaradt 4-es villamos rekonstrukciója is meg fog valósulni, Kecskés, de akár Alsóváros is új villamosvonalat kaphat, erről írtunk korábban.
Lázár János még idén januárban, a tramtrain-járművek szentesi átadóünnepségén azt is bejelentette, hogy a vasútvillamos 2024-re Hódmezővásárhely után Szabadkára is eljuthat. A merész ígéret megvalósulása érdekében a magyar és a szerb kormány megállapodott abban, hogy első lépésként 2022-re helyreállítja a vasúti közlekedést a két város között, így 2022 év végétől – vagy amikor elkészül – már járhat vonat Szabadkára, egyelőre csak a tram-train megvalósítása csúszik.
A szabadkai tramtrain-rendszer alapvetően új pálya építését is tartalmazza Szegeden belül, de független a vasúti pálya felújításától, mivel az egy másik projekt, ettől még fogják használni azt. Tudomásunk szerint a plusz négy opciós Stadler Citylinket – amely Szeged és Hódmezővásárhely között is jár – azért vették meg végül, mert Szabadkára akarják járatni őket.
A most kiírt tender alapján a tervezési fázis egészen az engedélyezési tervekig tart, tehát ezzel előkészítik a terepet a kivitelezéshez, hogy az már el is kezdődhessen utána. Először azonban el kell dönteni, hogy melyik nyomvonalat választják továbbtervezésre a már elkészült előtanulmány alapján. Jelenleg a „B” jelű nyomvonal „B1” és „B2” jelű változatait akarják továbbvinni, amiről nincs ugyan képünk, de úgy kell elképzelni Szabadka felől, hogy
Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder
Ha már 4-es villamos: a tram-train kiépítése kapcsán szinte biztos, hogy felújítják a vonal Dugonics tértől délre fekvő szakaszát is, melyet terveztek is korábban, de időközben törölték, valószínűleg ezért. Itt elérkeztünk a „B1” és „B2” jelű változatokhoz, azaz két különböző, lehetséges befejezés lenne:
Fotó: Bálint András / Szegeder
A tervek kiválasztását fel kell küldeni jóváhagyásra az ITM-hez és Lázár János kormánybiztoshoz is. Ezt követően az elfogadott nyomvonalváltozat véglegesített állapotára teljeskörű engedélyezési tervcsomagot kell elkészíteni és a szükséges engedélyeket megszerezni az alábbiak szerint:
Minderre a tervezőknek – ha ezúttal lesz jelentkező – két évük van. A pályázatot erre a felhívásra 2022. január 13-áig adhatják le, ami után még az eredmények kiértékelését követően lép életbe ez a két év. Az építkezés némi bürokratikus aktatologatás és a kivitelezők megpályáztatása, majd a nyertes kihirdetése után indulhat el.
Csak mellékesen érdemes megjegyezni, régen olyan elképzelések is voltak, hogy simán átviszik Rókusra vasúton a szabadkai tram-traint, és ott jönne be az 1-es villamosra, mint a vásárhelyi. Illetve az „A1” és „A2” változatokat is csak nemrég söpörték le az asztalról, ami alapján a régi Tisza teherpályaudvarnál jött volna be a tram-train az Indóház tér elé, azaz kvázi elvesztette volna tramtrain-jellegét, kivéve ha onnan tovább ment volna valamerre, például az Európa liget felé villamosként.