Mosóczi László szerint már augusztusban kész lehet a szabadkai vasút felújítása: jönnek a tehervonatok

A hvg.hu arról ír, hogy fórumot tartottak a Budapest–Belgrád vasútvonal beruházásáról. Mivel a vonal nem érinti Szegedet, ezért közvetlenül nem is lenne érdekes annyira, de közvetetten annál inkább az: Szeged felé akarják terelni ugyanis a teherforgalmat ideiglenesen a vágányzár miatt, ezért újítják fel ilyen hamar a szabadkai vonalat.

Egy-két hónap múlva készülnek el a végleges kiviteli tervek, és augusztusban – ha addig elkészül a Szeged–Szabadka vonal – a kelebiai vonalon még éjszaka közlekedő teherforgalmat átirányíthatják ide, és teljes gőzzel nekiláthatnak a Budapest–Belgrád vonalnak – hangzott el a belgrádi vasút fórumán Mosóczi László államtitkár által. Ez az augusztusi dátum azért fura, mert bár Szijjártó Péter is hangoztatta ugyanezt tavaly szeptember 8-án a Budapesten rendezett magyar–szerb kormányzati csúcstalálkozón, tavaly novemberben már azt nyilatkozta, hogy 2022 végére fejezik be a Szegedet Szabadkával összekötő vasútvonal munkálatait.

A beruházást viszont csak tavaly novemberben kezdték el papíron (a szerződés a pénzügyi forrás biztosítását követően, tavaly november 23-án lépett hatályba), ettől számítva 24 hónapja van a kivitelezőnek hivatalosan arra, hogy befejezze, ami tulajdonképpen 2023 őszét jelenti. Ez már egy egészen más dátum, mint a Szijjártó által korábban emlegetett, viszont úgy tudjuk, hogy itt kavarodás lehet: a személyforgalom és a teherforgalom nem azonos időben indulhat majd el. A kivitelezőnek bár 2 éve van a teljes befejezéshez, akár hamarabb is végezhetnek, de nem tartjuk valószínűnek, hogy ez augusztusra megtörténne.

A műszaki tartalomról és a megállók látványterveiről itt írtunk részletesebben.

A fórumon, amikor szóba került a Szeged–Szabadka vasúti beruházás, a teherforgalom miatt panaszkodók megnyugtatására mondta el Mosóczi, hogy ha augusztusban elkészül a szegedi vonal, akkor a jelenleg éjszaka még közlekedő tehervonatokat átirányítják erre, és akkor a Budapest–Belgrád vasúti beruházás is teljes gőzzel megindulhat. Ebből viszont nem jön egyértelműen le, hogy mit ért elkészült alatt; mi úgy tudjuk nem megerősített információk alapján, hogy a személyforgalom csak később fog megindulni, addig a teherforgalom fog rajta járni ideiglenes jelleggel.

A kelebiai vonalon elvileg vágányzár van február óta, éjszaka mégis közlekednek itt a tehervonatok.

Az is elhangzott a hvg szerint, hogy egy hét múlva Szegeden is tartanak fórumot, mivel a Szeged–Szabadka vasúti beruházással érintett ingatlantulajdonosok lázadoztak, mert nem kaptak információkat az építkezésről, amely a kertjeik alatt lényegében már folyik.