A korábban csak opciósan felmerülő szegedi vasúti elkerülő megépítését már a kormány támogatja, miközben egy konténerterminál is épülhet Szeged-Kiskundorozsmán a legújabb közlöny szerint. A Szeged–Szabadka vasútvonal felújítása ezzel egy új elemmel bővült, amivel vélhetően az itt áthaladó tehervonatoknak akarnak kedvezni.
A Szeged–Szabadka vasút felújításánál az elsődleges szempont az volt, hogy a Budapest–Belgrád vasútvonal forgalmát, pontosabban a balkáni tehervonatokat ideiglenesen városunk felé vezessék, amíg a vonal le van zárva az átépítés miatt. Viszont van egy kis bibi: Szegednél a vonatok nem tudnak egyből Budapest felé fordulni, hiszen a sínek jelenleg csak a nagyállomás, illetve Szeged-Rendező felé vezetnek, ott meg is kell fordulniuk.
Erre válaszul egy új ívet terveztek építeni, amely összeköti a főváros felé vezető 140-es és a szabadkai, most felújítandó 136-os vasútvonalakat, kvázi elkerülve Szegedet. Ez egy teljesen új dolog, korábban nem létezett ilyen irányú vasúti kapcsolat, ráadásul a repülőtér melletti tavakon át vezetne. A biztonság kedvéért még tavaly december közepén rákérdeztünk a vasúttársaságnál arra, hogy valóban megépülne-e ez. A MÁV elmondta,
a szegedi deltavágány opciós tétel volt, amelynek építése jelenleg még nincs tervben.
Ez azóta változott meg (bár információink szerint már akkor tudott volt a megépítésének ténye, azért is kérdeztünk rá), mivel a Magyar Közlöny idei évi 37. számában megjelent egy olyan tétel, hogy a kormány „1097/2022. (II. 28.) kormányhatározata a Szeged-Kiskundorozsma és Zalaegerszeg–Zalaszentiván térségében konténerterminálok vasúti bekötéséről”. Ebben azt írják, hogy a kormány egyrészt egyetért a Szeged-Kiskundorozsmán tervezett konténerterminál országos vasúthálózatba történő bekötésének előkészítésével, valamint ezt követően a megvalósításra vonatkozóan feltételes közbeszerzési eljárás lebonyolításával. Ezen kívül
egyetért Szegeden a 136-os és 140-es jelű vasútvonalakat összekötő deltavágány tervezésének és kivitelezésének megvalósításával.
Ez egyszerre két dolgot is jelent: a korábban opciós tételként, azaz nem eldöntöttként tervezett vasúti elkerülővel, vagyis a deltavágány építésével a kormány egyetért, már konkrét szándék is van a megvalósításról. A másik pedig az, hogy egy konténerterminál is épülhet Szeged-Kiskundorozsmán. A pontos helyszín még nem ismert, de várhatóan a korábbi Ro-La átrakodó helyén. Egyes hírek szerint a Metrans építheti fel a terminált, de ez még csak szóbeszéd egyelőre.
Kérdés az, hogy milyen időtávban és milyen teherforgalommal számolnak, mivel a Budapest-Belgrád vasútvonal felújításával már vélhetően arra fognak haladni a tehervonatok Szeged helyett.