Lassan itt a december, új vasúti menetrendet hoz a Mikulás

Egészen pontosan december 12. az a dátum, amikor életbe lép az új menetrend, amelyet most hirdettek ki. A MÁV-START 2021–2022-es menetrendjét idén első alkalommal online társadalmi egyeztetés során lehetett véleményezni. A közszolgáltatást megrendelő ITM döntése alapján azonban Szegedet lényegében semennyiben nem érinti a változás szele a tram-train és a békéscsabai személy kivételével, egyelőre utóbbinak van meg a hivatalos menetrendje: az algyőieknek már csak a tram-train jut.

Ami talán minket a legközelebb érint, az az új közvetlen vasúti kapcsolat Kecskemét és Szolnok között. Az új vonatok Kecskemét–Cegléd–Szolnok útvonalon közlekednek, munkanapokon a reggeli és délutáni időszakban 60 percenként. A fejlesztéssel javítják a térségi elővárosi közlekedést, valamint a ceglédi InterCity átszállási lehetőséggel a Kecskemét és Budapest közötti eljutások is bővülnek.

Szegedre is többen javasoltak már egy közvetlen Szeged–Debrecen járatot, ami egyelőre a láthatáron sincs, ceglédi átszállással tudunk egyelőre eljutni a cívis városba. A korábban nonstop-IC néven elhíresült vonatnemet – amely gyakorlatiag csak a Nyugatiban állt meg – nem hozzák vissza, de valójában nem is férnének el Szeged–Kiskunfélegyháza között anélkül, hogy felbolygatnák az ütemes menetrendet, így egyelőre nincs értelme, bár létjogosultsága lehetne a vonal felújítása után.

Ami minket érdekel, az gyakorlatilag a három, még működő fő szegedi vonal, ahol lényegi változás nincs a tram-train és a békéscsabai személy kivételével, egyelőre utóbbinak van meg a hivatalos menetrendje: az algyőieknek már csak a tram-train jut.

Budapest–Cegléd–Szeged vonal

A pontos menetrendet ide kattintva lehet elérni. Az órás ütem a város legfőbb vasúti viszonylatán jövőre is megmarad; menetrend szerint

  • Budapest-Nyugatiból az első InterCity 5 óra 53 perckor indul, az utolsó pedig 20 óra 53 perckor. Ez szokásosan minden óra 15 percekor érkezik be menetrend szerint, azaz az első vonat 8 óra 15 perckor, míg az utolsó 23 óra 15 perckor fut be a nagyállomásra. Van még egy 
  • Szegedről az ütem  5 óra 47 perckor indul, de ez egy kakukktojás, ugyanis 6 óra 45 perc a következő InterCity-indulás, ami után minden óra 45 percekor futnak ki a szegedi állomásról a fővárosba, egészen 20 óra 45 percig, amely 23 óra 11 perckor ér fel. A többi vonat általában egész után ér be 7 perccel, az első 8 óra 7 perckor.

Kiskunfélegyházára is járnak a regionális szerelvények Szegedről, ezek

  • Kiskunfélegyháza állomásról 5 óra 33 perckor, 8 óra 33 perckor, 14 óra 33 perckor és 18 óra 33 perckor indulnak felénk.
  • Szegedről 6 óra 7 perckor, 8 óra 11 perckor, 15 óra 11 perckor és 17 óra 11 perckor indulnak Kiskunfélegyházára. Ezek menetideje 1 óra 11 perc általában, így következő óra 22 perckor érnek be Kiskunfélegyháza állomásra.

Szeged–Békéscsaba vonal

Itt leginkább abban lesz változás, hogy egyelőre csak próbaüzemben és ritkábban ugyan, de a tram-train is megjelenik. Továbbá fontos, hogy

a békéscsabai vonatok kihagyják Algyő megállót a tram-train javára.

A menetrendben az új, 80-ról 100 km/órára növelt sebességű szakaszon elvileg 3 percet nyernének a vonatok. A pontos menetrendet ide kattintva lehet elérni. Tulajdonképpen Szeged pályaudvarróh Hódmezővásárhely vasútállomásig mindennel együtt 6 perccel lesz jobb a menetidő a mostaninál a hivatalos adatok szerint.

  • Békéscsabáról az első vonat 5 óra 47 perckor indul Szegedre, az utolsó 19 óra 47 perckor. Azonban ez nem zavartalan órás ütem, mint a budapesti InterCitynél; hétköznapon a 8 óra 47 perckor és a 10 óra 47 perckor esedékes vonatok kimaradnak, hétvégén és ünnepnapokon pedig 12 óra 47 perckor lesz lyuk.
  • Orosházáról reggel 4 óra 32 perckor és 5 óra 28 perckortovábbi vonatok indulnak. Ezek a következő óra 33 perckor érnek Szegedre.
  • Szegedről az első vonat 5 óra 28 perckor indul, hét perccel később a mostani menetrendhez képest. Az órás ütem itt is meg-megszakad; hétköznaponként 8 óra 28 perckor és 10 óra 28 perckor lesz sötét folt, míg hétvégén és ünnepnapokon a 12 óra 28 perces vonat marad ki. Az utolsó vonat Békéscsabára 19 óra 28 perckor indul, utána két szerelvénnyel, szintén órás ütemben Orosházáig még el lehet jutni.

Újszeged–Békéscsaba vonal

Ezen a vonalon tulajdonképpen alibimenetrend van érvényben  járványügyi helyzetre tekintettel Békéscsabáig, egyébként Mezőhegyes a célállomás. Ezen kívül Békéscsaba és Mezőhegyes környékén is vannak helyi vonatok, amelyek (Új)Szegedet nem érintik. A pontos menetrendet ide kattintva lehet elérni.

  • Békéscsabáról Mezőhegyesen át az első vonat 8 óra 42 perckor indul, majd 11 óra 48 perckor ér Újszegedre. A második, egyben utolsó vonat Újszegedig minden nap 17 óra 15 perckor indul Mezőhegyesről, amely 18 óra 58 perckor fut be. Csak hétköznapokon ez a vonat Békéscsabáról indul 15 óra 35 perckor.
  • Újszegedről egy vonat indul csak 11 óra 57 perckor, amely 15 óra 14 perckor van Békéscsabán.

Tram-train, avagy az új 1-es villamos

Egyelőre, vagy talán véglegesen, de a nagyvasúti menetrendben nem szerepel a menetrendje, mi azért már hozzájutottunk egy tervezethez, ami alapján Hódmezővásárhely vasútállomástól a szegedi Indóház térig 49 perc lesz a menetidő, amely később csökkenhet. A vasútvillamos első indulása november 29-én lesz Hódmezővásárhelyről; reggel 3 óra 31 perckor indul el a próbaüzem, majd Szegedről 4 óra 38 perckor vissza, azaz a szegedieknek ez lesz az első járat. A menetjegyekről és az első indulásról az alábbi cikkben írtunk:

KAPCSOLÓDÓ CIKK:

Lázár: 465 forint lesz a teljes árú jegy, csak 35 perc lesz a tram-train menetideje a belvárosok között

Lázár János élőben jelentkezett Hódmezővásárhelyről, ahol elmondta, hogy az utasoknak november 29-én lesz a nagy nap, reggel 3 óra 31 perckorindul el a ”próbaüzem”. Az első szerelvény természetesen Hódmezővásárhelyről indul, ezután Szegedről 4 óra 38 perckor vissza, azaz a szegedieknek ez lesz az első.

Ezeken felül december 12-től a dél-alföldi régió több regionális vonalán is fejleszti, módosítja a menetrendeket a MÁV-START:

  • Újra lesz Szentes és a Nyugati pályaudvar között közvetlen vonat a tanítási időszakban vasárnapi napokon, valamint munkanapokon új vonatpár indul Szolnok és Szentes között.
  • Új vonatpár közlekedik a Szentes–Orosháza vasútvonalon, és a jelenlegi vonatok menetrendje módosul.
  • A Békéscsaba–Mezőhegyes vonalszakaszon két óránkénti ütemes menetrend kerül bevezetésre a csatlakozások biztosítása érdekében és a munkába járási igényeknek megfelelően a vonatok menetrendje jelentősen változik.
  • A Kiskunfélegyháza–Szentes vasútvonalon új vonatpár közlekedik naponta a délelőtti időszakban, így ezen a vonalon egész nap kétóránként közlekednek a vonatok, valamint egy új esti vonat is bekerült a kínálatba Szentes – Kiskunfélegyháza között üzemidő bővítésként.
  • A Kecskemét – Kiskunfélegyháza vonalszakaszon naponta új vonat közlekedik késő este.
  • A Szolnok–Lakitelek–Kecskemét vasútvonalon Kecskemét, illetve Szolnok és Lakitelek között a munkanapokon és vasárnapi közlekedési napokon, valamint Kecskemét és Lakitelek között munkanapokon késő este új vonat közlekedik.

A további országos, vagy akár a nemzetközi viszonylatokban beállt változásokról ide kattintva olvashatunk bővebben.