Egészen pontosan december 12. az a dátum, amikor életbe lép az új menetrend, amelyet most hirdettek ki. A MÁV-START 2021–2022-es menetrendjét idén első alkalommal online társadalmi egyeztetés során lehetett véleményezni. A közszolgáltatást megrendelő ITM döntése alapján azonban Szegedet lényegében semennyiben nem érinti a változás szele a tram-train és a békéscsabai személy kivételével, egyelőre utóbbinak van meg a hivatalos menetrendje: az algyőieknek már csak a tram-train jut.
Ami talán minket a legközelebb érint, az az új közvetlen vasúti kapcsolat Kecskemét és Szolnok között. Az új vonatok Kecskemét–Cegléd–Szolnok útvonalon közlekednek, munkanapokon a reggeli és délutáni időszakban 60 percenként. A fejlesztéssel javítják a térségi elővárosi közlekedést, valamint a ceglédi InterCity átszállási lehetőséggel a Kecskemét és Budapest közötti eljutások is bővülnek.
Szegedre is többen javasoltak már egy közvetlen Szeged–Debrecen járatot, ami egyelőre a láthatáron sincs, ceglédi átszállással tudunk egyelőre eljutni a cívis városba. A korábban nonstop-IC néven elhíresült vonatnemet – amely gyakorlatiag csak a Nyugatiban állt meg – nem hozzák vissza, de valójában nem is férnének el Szeged–Kiskunfélegyháza között anélkül, hogy felbolygatnák az ütemes menetrendet, így egyelőre nincs értelme, bár létjogosultsága lehetne a vonal felújítása után.
Ami minket érdekel, az gyakorlatilag a három, még működő fő szegedi vonal, ahol lényegi változás nincs a tram-train és a békéscsabai személy kivételével, egyelőre utóbbinak van meg a hivatalos menetrendje: az algyőieknek már csak a tram-train jut.
A pontos menetrendet ide kattintva lehet elérni. Az órás ütem a város legfőbb vasúti viszonylatán jövőre is megmarad; menetrend szerint
Kiskunfélegyházára is járnak a regionális szerelvények Szegedről, ezek
Itt leginkább abban lesz változás, hogy egyelőre csak próbaüzemben és ritkábban ugyan, de a tram-train is megjelenik. Továbbá fontos, hogy
a békéscsabai vonatok kihagyják Algyő megállót a tram-train javára.
A menetrendben az új, 80-ról 100 km/órára növelt sebességű szakaszon elvileg 3 percet nyernének a vonatok. A pontos menetrendet ide kattintva lehet elérni. Tulajdonképpen Szeged pályaudvarróh Hódmezővásárhely vasútállomásig mindennel együtt 6 perccel lesz jobb a menetidő a mostaninál a hivatalos adatok szerint.
Ezen a vonalon tulajdonképpen alibimenetrend van érvényben járványügyi helyzetre tekintettel Békéscsabáig, egyébként Mezőhegyes a célállomás. Ezen kívül Békéscsaba és Mezőhegyes környékén is vannak helyi vonatok, amelyek (Új)Szegedet nem érintik. A pontos menetrendet ide kattintva lehet elérni.
Egyelőre, vagy talán véglegesen, de a nagyvasúti menetrendben nem szerepel a menetrendje, mi azért már hozzájutottunk egy tervezethez, ami alapján Hódmezővásárhely vasútállomástól a szegedi Indóház térig 49 perc lesz a menetidő, amely később csökkenhet. A vasútvillamos első indulása november 29-én lesz Hódmezővásárhelyről; reggel 3 óra 31 perckor indul el a próbaüzem, majd Szegedről 4 óra 38 perckor vissza, azaz a szegedieknek ez lesz az első járat. A menetjegyekről és az első indulásról az alábbi cikkben írtunk:
Lázár János élőben jelentkezett Hódmezővásárhelyről, ahol elmondta, hogy az utasoknak november 29-én lesz a nagy nap, reggel 3 óra 31 perckorindul el a ”próbaüzem”. Az első szerelvény természetesen Hódmezővásárhelyről indul, ezután Szegedről 4 óra 38 perckor vissza, azaz a szegedieknek ez lesz az első.
Ezeken felül december 12-től a dél-alföldi régió több regionális vonalán is fejleszti, módosítja a menetrendeket a MÁV-START:
A további országos, vagy akár a nemzetközi viszonylatokban beállt változásokról ide kattintva olvashatunk bővebben.