Naponta száz telekocsi járt tavaly Szeged és Budapest között

Az egyik legnagyobb hazai telekocsis szolgáltatónál a Budapest–Szeged viszonylat volt a legnépszerűbb belföldön tavaly. Az Oszkár 2024-es összesítőjéből kiderült, hogy a főváros felől Miskolc, Nyíregyháza, Pécs és Fehérgyarmat került még be az 5 legnépszerűbb útvonal közé.

A szeged.hu azt is megtudta, Szegedről tavaly naponta száznál is több autó indult a főváros felé, és legalább ennyi indul visszafelé. Miskolc irányába 20–30, Debrecen felé 20 alatti az induló gépkocsik száma, de Győr, Pécs felé ennél is kevesebben utaznak telekocsival, jócskán elmaradva Szegedtől. A külföldi útvonalak közül a Budapest–Bécs, a Bécs–Győr, a Budapest–München, a Bécs–Miskolc és a Budapest–Graz volt a legnépszerűbb.

Az oszkáros autók összesen 64 millió kilométert tettek meg tavaly, emellett közel 64 ezer utas utazott először ezekkel. Ezen felül több mint 20 ezer ember döntött úgy, hogy először hirdet autós utakat.

2023-ban volt, hogy több mint 51%-os növekedést tapasztalt a Szeged–Budapest vonalon az Oszkár telekocsi szeptember 11. és 13. között, mert pályakarbantartás miatt pótlóbuszok kezdtek el közlekedni Szeged és Kiskunfélegyháza között. Az ezt megelőző hét első három napjához képest másfélszeresére nőtt a foglalások száma, több mint 1500 utas ment telekocsival a 3 nap alatt. Ez még akkor is nagy szám, ha naponta 16 Napfény InterCity-vonat közlekedik Szegedre és Budapestre, ugyanennyi visszafelé is, ezek kapacitása pedig vonatonként több száz fő.

Fotó: Bálint András / Szegeder

A telekocsis szolgáltatás annak ellenére ilyen népszerű főként a Szeged–Budapest viszonylaton, hogy a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium vezetésével még olcsóbbá tették a vasutat a tavalyi tarifareformmal. A Napfény InterCityk pontossága viszont egyre csak romlott, tavaly decemberben már jóval az országos átlag alatt volt. Emellett már korábban megszűnt a közvetlen buszjárat is a főváros és Szeged között.

Az eredmények alapján az éjszakai Flirt-motorvonat – mely Budapestről egészen Szegedig közlekedik immár minden éjjel – vagy az óránként elérhető InterCity sem elég vonzó az utazóknak, hogy kiszolgálja a keresletet. Az erre járó IC-k ugyanis vegyesen gyorsvonatok is, így a járművek nagyrészt régiek, elavultak, hiába az 1+ osztályos bisztrókocsi. A menetrend is nőtt az utóbbi időben a romló pályaállapotok miatt, melyeket bár karbantartással – és vágányzárral – igyekeznek enyhíteni, nagyobb változást a beígért Kiskunfélegyháza–Szeged pályafelújítás hozhat majd évek múlva.