Decemberre tovább romlott a Napfény InterCityk pontossága

Szezonális okok és célzott intézkedések egyaránt szerepet játszottak abban, hogy az előző év utolsó hónapjában érdemben javult a MÁV-csoport – azon belül különösen a vasút – menetrendszerűsége, derült ki a társaság harmadik alkalommal megjelent, újfajta összesítőjéből. Az újfajta adatközlés hátránya, hogy az InterCityk késése nem különül el az adott vonalon járó helyi vonatokétól, így nem lehet tudni, adott vonatnemeknél hogyan alakultak a számok, csak vonalakra bontva közöl adatokat a MÁV.

Decemberben is a tram-train volt a tegpontosabb a MÁV legfrissebb adatai szerint: 96% feletti volt a menetrendszerűsége, vagyis kevesebb mint 4% volt a 6 percnél nagyobb késés. Országosan a vonatok pontossága pedig körülbelül 4–6%-kal alakult jobban a korábbi időszakhoz képest, így 10-ből közel 8 vasúti járat (78,24%) közlekedett pontosan, írják.

Azonban a Napfény InterCityk által is használt Szeged–Cegléd vonalon tovább romlottak az adatok, év végéig már csak 67,64% volt a 6 perc alatti késések száma. Októberben még kicsivel az országos átlag alatti, 74,3%-os pontosságot mértek Szeged felé a vonatoknál, novemberre 70,88% volt mindez. Szeptemberben még a szegedi vonatok alig több mint fele (59,62%) volt pontos az országos 73,45%-hoz képest, ennek oka valószínűleg a vágányzár volt, mely során a Szegedet elkerülő deltavágányt építették be a vonalba.

A jobb decemberi országos adatok oka a MÁV szerint, hogy a nyári és őszi hónapokban gondot okozó, jelentős mértékű haváriahelyzet ekkor nem fordult elő a hálózaton. Ez – egyebek mellett – olyan célzott beavatkozásoknak is köszönhető, mint a Keleti-program, amelynek keretében az ország legforgalmasabb pályaudvarának teljes váltókörzetét megújítják, közölték.

Ezen kívül a december első felében esedékes éves menetrendváltás miatt korrigált menetidők is jótékony hatással voltak a vonatok hálózati menetrendszerűségére: ezeknél a járatoknál a menetidő ugyan növekedett néhány perccel, ám a csatlakozások elérése biztosabbá, a közlekedés pedig jóval kiszámíthatóbbá és pontosabbá vált az utasok számára.

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

A 2024-es esztendő utolsó időszakának váratlan, kedvezőtlen fejleménye volt, hogy Székesfehérvár–Szombathely vonal egy szakaszán a talaj- és rétegvíz okozta problémák miatt fel kellett függeszteni a vonatközlekedést. A vágányzári menetrend, amely Veszprém és Ajka közötti, pótlóbuszos közlekedéssel egészült ki, az összességben félórányi menetidő növekedést a menetrendszerűség jelentős, 20%-os javulása tudta ellensúlyozni.

A MÁV-csoport többleterőforrások beállításával készült az ünnepekre, így az adventi, karácsonyi, újévi menetrendszerűség javulása szintén hozzájárult a kedvezőbb decemberi adatokhoz. A tram-trainek mellett a Volán-járatok és a fővárosi HÉV-ek menetrendszerűsége ezúttal is kiemelkedő volt. A bérlettermékek értékesítése az év végi nagyünnepek, szabadságolások miatt némileg csökkent, a távolsági utazások száma viszont kiemelkedően magas volt az év végén, zárult a közlemény.