Több mint 51%-os növekedést tapasztalt a Szeged–Budapest vonalon az Oszkár telekocsi szeptember 11. és 13. között, akkor, amikor pályakarbantartó munkálatok miatt vonatok helyett pótlóbuszok kezdtek el közlekedni Szeged és Kiskunfélegyháza között. Az ezt megelőző hét első három napjához képest másfélszeresére nőtt a foglalások száma, több mint 1500 utas választotta az átszállás nélküli megosztott autózás lehetőségét a vonatpótlás helyett a három nap alatt. A cég az utasszám további növekedésére számít ezen a szakaszon az elkövetkező két hónapban.
A vasúti munkálatok várhatóan két hónapig tartanak, emiatt egyesek azonnal más, regionálisan elérhető alternatív utazási módszerek felé fordultak. „A hivatalos menetrend szerint egy kiskunfélegyházi átszálással 2 óra és 40 perc a menetidő annak, aki Szegedről Budapestre szeretne eljutni vonattal. Mivel a pótlóbuszok Szeged-Rókus állomásról indulnak és oda is érkeznek, a legtöbb Szegedre igyekvőnek ez további kényszerű utazási időt jelent, így érthető, hogy sokan egyéb utazási lehetőségeket is számításba vesznek. Telekocsival például Szeged belvárosából legtöbbször két órán belül elérhető a legnépszerűbb budapesti ki- és beszállóhely, a Népliget” – írja a cég közleménye Prácser Attilát, az Oszkár telekocsi alapítóját idézve.
Magáról a pótlásról több ízben is írtunk, arról van ugye szó, hogy vágányzári menetrend van néhány kivétellel minden héten hétfőtől csütörtökig november közepéig, a hétvégéken már a megszokott menetrend szerint közlekednek a vonatok, és külön nagyon fontos információ, hogy a pótlóbuszok a szegedi Nagyállomás helyett Rókusról indulnak és oda is érkeznek. A pótlási mizériáról – gondolva itt elősorban arra, hogy csak Rókusig járnak a pótlóbuszok, ahonnan egy újabb átszállással tram-trainnel lehet továbbmenni – kedden jelent meg riportunk, ami ide kattintva olvasható.
Legutóbb a 2019-es Budapest–Hatvan–Miskolc vonatpótlás alatt volt ilyen mértékű hirtelen forgalomnövekedés a belföldi telekocsizás életében. Az utasok visszajelzései alapján a kiemelkedően magas foglalásszám oka akkor is az átszállás nélküli utazás lehetősége volt.
Az Oszkár telekocsi adatai alapján a 2007-es kezdetektől szinte folyamatosan a Szeged és Budapest közötti útvonal a legforgalmasabb, csak a már korábban említett miskolci vonatpótlás alatt csúszott a második helyre ez az útszakasz. A két nagyvároson kívül a főváros és Pécs, Debrecen, valamit Nyíregyháza között telekocsiznak a legtöbben Magyarországon. A lakosságszám alapján talán meglepő lehet, de Mátészalka, Fehérgyarmat és Vásárosnamény is előkelő helyen végzett a forgalmi toplistán.
„Az adatok alapján azt látjuk, hogy a tömegközlekedés ideiglenes, vagy akár hosszabb távú zavaraira a telekocsizó közösség rendszerint önszerveződéssel reagál. Az egyre növekő üzemanyagárak mellett a szabad helyek megosztása elsősorban gazdasági döntés az autósok részéről, hiszen az autónk helyeinek megosztásával egy-egy utazás ára akár negyedére is csökkenhet. Felméréseink és tapasztalatink szerint szintén fontos ösztönző a közösségi vetülete a telekocsizásnak, sokszor kellemes társaságban, jó hangulatban gyorsabban eltelik az utazási idő” – gondolja Prácser.
Az öt legforgalmasabb magyarországi telekocsiviszonylat 2023. 09. 11–13. napokon, és a megelőző hét forgalmához viszonyított változás:
Az Oszkar.com Telekocsi szolgáltatást 2007. november végén indította el két egyetemista, Gyürüs Máté és Prácser Attila. A rendszer célja, hogy összehozza az egy irányba tartó autósokat és utasokat. A hosszabb útra induló autósok meghirdethetik az autóban lévő szabad helyeiket, így csökkentve útiköltségüket, míg az utasok egy megfizethető, gyors és rugalmas utazási formát választhatnak.
Tram-trainekkel és buszokkal pótolja Kiskunfélegyháza és Szeged között az InterCityket a MÁV, több mint két hónapon át negyven perccel hosszabb a menetidő.