Szijjártó: A Made in Szeged már biztos, a made by Hungarians-ért pedig szívesen teszünk

A gazdasági semlegesség gyakorlati megvalósulását jelenti, hogy Magyarországon a német és a kínai vállalatok nyugodtan együttműködhetnek – mondta a külgazdasági és külügyminiszter kedden a BYD beszállítói fórumán Budapesten.

Szijjártó Péter a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) székházában tartott rendezvényen beszélt arról, hogy Magyarországon jelen van a három német prémiumautó-gyártó, ezzel párhuzamosan a tíz legnagyobb keleti akkumulátorgyártóból öt. A forradalmian megújuló autóipar keleti és nyugati bástyái itt Magyarországon találkoztak, így az ország a keleti és nyugati vállalatok találkozási pontjává vált Európa közepén.

A miniszter bírálta a kínai elektromos autóipart sújtó európai uniós büntetővámokat, amelyek szerinte az európai gazdaságot hozzák nehéz helyzetbe. Reméli, hogy október végéig a józan ész visszatér a döntéshozók fejébe Brüsszelben, és valahogy meg lehet akadályozni ezt „az európai gazdasági öngyilkosságot”.

Tavaly több mint félmillió autót gyártottak Magyarországon, és ha a három folyamatban lévő nagyberuházás – a Mercedes kecskeméti gyára, a BMW debreceni építkezése és BYD szegedi beruházása – termőre fordul, akkor Magyarországon egymillió autót fognak gyártani, amire Európában öt ország képes csak.

A miniszter azt mondta, azzal, hogy a BYD Magyarországra jött, minden eddiginél nagyobb lehetőséget teremtett arra, hogy a magyar beszállítói ipar forradalmi megújítása megtörténjen; megvan az a lendület, amely lehetővé teszi a magyar beszállítói hátországnak, hogy a hagyományos meghajtásról átálljon az elektromos meghajtásra.

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter beszél a kínai autóipari vállalat budapesti beszállítói fórumán 2024. október 15-én

Fotó: Szijjártó Péter / Facebook

Érvelt amellett, hogy a BYD-nak miért éri meg magyar beszállítókat alkalmaznia. Szerinte a földrajzi távolság így a legkisebb, a határon belül történő beszállítás versenyképességi előnyt jelent, valamint a magyar vállalatok nemcsak helyi sztárok, hanem nemzetközi vállalatok beszállítói. A BYD képviselőitől azt kérte, minél több magyar vállalatnak adjanak lehetőséget.

A Made in Szeged már biztos, a made by Hungarians-ért pedig szívesen teszünk a jövőben.

Joó István, a HIPA vezérigazgatója elmondta, a fórumon a BYD hét bizottságának 112 olyan cége mutatkozik be, amely a saját területükön már bizonyított és már hosszú idő óta dolgozik együtt vezető európai autógyártókkal. A résztvevő vállalatok az autóipar számos területéről érkeznek, a műanyagfröccsöntéstől kezdve a fémmegmunkáláson át a biztonsági rendszerek fejlesztéséig.

A BYD 2023-ban jelentette be, hogy több milliárd eurós beruházással Szegeden építi meg első európai autógyárát, amely évi háromszázezer autó gyártására lesz képes.