Vasutasok Szakszervezete: Újabb vasútvonalakat „szüneteltethetnek” a MÁV-nál az összevonás miatt

A MÁV és a Volánbusz összeolvasztásával kialakítandó cégóriás létrehozásáról szóló első munkaanyagokban 150 mozdonyvezető »felszabadításáról« írtak, akik átvezényelhetőek lesznek a leterhelt vonalakra, amelyeken jelenleg csak túlórák árán biztosítható a menetrend a jelentős létszámhiány miatt ezt Meleg János, a Vasutasok Szakszervezetének (VSZ) elnöke mondta el a Népszavának. Csakhogy ez a felszabadítás – tette hozzá – azt is jelenti, hogy

a mozdonyvezetők kivonásával érintett vonalakon „szüneteltetik” majd a személyszállítást.

Az érdekvédő szerint ezzel csak akkor érhető el valódi, cégszintű megtakarítás, ha az adott vonalon a teherforgalom is megszűnik. Ha marad, akkor a pályát továbbra is karban kell tartani, személyzet kell a forgalom biztosításához, irányításához, így érdemi költségcsökkenés nem lesz. Cserébe viszont a Viharsarokban, Észak-Magyarországon és bizonyos dunántúli területeken 16–17 vonalat érintő járatcsökkentésre, felszámolásra lehet számítani.

A szakember szerint azonban a járatritkítás egy idő után egyenértékű a megszüntetéssel, hiszen, ha egy viszonylaton két órával korábban kell elindulni ahhoz, hogy valaki elérje a műszakot, akkor inkább más közlekedési módot választ.

Meleg János úgy tudja, a Volán és a MÁV-Start feliratokat minden buszon, szerelvényen, épületen átfestik MÁV Személyszállító Zrt.-re, ami újfent nem kis költség lesz. Az átnevezés miatt korábban a Volánbusz legnagyobb munkavállalói érdekképviselete, a Közúti Közlekedési Szakszervezet megdöbbent, mivel úgy vélik, a Volán megítélése jobb, és 30 százalékkal több munkavállalója is van, mint az őt bekebelező MÁV-Start Zrt.-nek.

A párhuzamos közösségi közlekedési vonalak felszámolása és főként az ezzel kapcsolatos költségek csökkentése régi célja az Orbán-kormánynak, írja a lap. A két társaságot azóta közös vezérigazgató és egy egyesített igazgatóság irányítja, idén február óta pedig egységes szervezeti felépítés alapján működnek. Következő lépésként 2025 januárjára eggyé olvad az állami MÁV Személyszállítási Zrt.-ben, ezzel párhuzamosan létrejön egy MÁV Pályaműködtetési Zrt. is. A kettőt egy közös irányítóközpont vezérli majd Meleg János szerint.

A már külön-külön is hatalmasnak számító állami társaságok munkavállalói számára az a legfontosabb, hogy miképpen fésülik össze a jogaikat rögzítő kollektív szerződéseket. A szakszervezetek már három hónapja tárgyalnak erről a cég menedzsmentjével. Meleg János szerint egyelőre attól is messze járnak, hogy kikristályosodjon az az 5-6 vitás kérdés, amelyben majd a minisztérium fogja kimondani az utolsó szót. A szakszervezeti vezető azt tartja a legfontosabb célnak, hogy az integráció ne okozzon keresetcsökkenést és érdeksérelmet a dolgozóknak.