Az olcsó bérlet és a drága sztrádamatrica hatott, a MÁV a Népszava érdeklődésére közölte, idén júniusban 62 százalékkal több utazás történt a vasúton, mint egy évvel korábban. Azonban a járműpark fejlesztése elmaradt, így a MÁV „már szinte rimánkodik”, nehogy még többen válasszák a vonatot, írják.
Az állami vasúttársaság a Népszavával csak annyit közölt, hogy a járműállomány fiatalítása, korszerűsítése érdekében kidolgoztak egy járműfejlesztési stratégiát, melyben szerepel vontatójárművek, személykocsik és motorvonatok beszerzése is. Az ehhez szükséges műszaki feltételek meghatározása történt meg, erről a kormány is tárgyalt már.
Míg a MÁV-flotta bővítése lassan halad, addig a kormányzat jóval sikeresebb volt abban, hogy miként növeljék a vasúti utazások számát, írja a lap. Kérdésükre Lázár János miniszter egy tavalyi sajtótájékoztatón elárulta, az egynapos autópálya matrica díjtételének meghatározásánál is az volt a cél, hogy a közösségi tömegközlekedést preferálják a magyar választópolgárok. Vagyis sikerült elérni, hogy
ugyanannak a rossz pályahálózatnak, ugyanannak a korszerűtlen járműparknak az idén nyáron több mint másfélszer annyi utast kell kiszolgálnia, mint tavaly.
A vasúttársaság a RTL-nek árulta el, hogy július 5. és 15. között a 35 ezer járat 30 százaléka késett, a vonatok 1,6 százaléka el sem indult. Vitézy Dávid egykori közlekedési államtitkár is posztolt pár napja a távolssági vonatok késéséről, amin aztán ismét összekaptak Lázár Jánossal. Annyi azért kiderült ebből, hogy az új tram-train csak javította a statisztikát.
Fotó: MÁV
„Míg Európa-szerte, és a környező országokban is iszonyatos tempóban épülnek új vasútvonalak, és veszik az új járműveket, addig idehaza eljutottunk oda, hogy nemhogy vasutat építeni, de üzemeltetni sem tud már az ország” – foglalta össze az eltelt 1–1,5 év fejleményeit Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke.
Dorner szerint a korábbi években az volt koncepció, hogy a vasút szolgáltatási színvonalát kell fokozatosan emelni és akkor ezek a fejlesztések behozzák az utasokat, növelik a bevételt. „Ebbe az úgy-ahogy működő rendszerbe robbant bele Lázár János miniszter, hogy szociál- és pártpolitikai leleményként bevezesse a vármegye- meg országbérletet, ami a MÁV számára kezelhetetlen forgalmi többletterhelést okozott” – vélekedett.