MÁV: Utazzunk busszal, ha tehetjük, mert a legtöbb vonaton nincs légkondi

„A huzamos idejű magas hőhatás nem kíméli a többnyire túlkoros vasúti járműveket és berendezéseket sem, amelyek ilyenkor könnyebben és gyakrabban meghibásodhatnak” – közölte a MÁV. A vasúttársaság sajtóközleményében azt írja, mindent megtesznek, hogy fenntartsák a vasúti közlekedés folyamatosságát és biztosítsák a megfelelő körülményeket az utazáshoz, ám ehhez néhány tanáccsal és kéréssel fordulnak az utasokhoz.

Azokat a kritikus hőségre érzékeny, egészségügyileg veszélyeztetett utasokat, akik számára a helyközi busz is megfelelő, arra kérik, hogy inkább válasszák azt a vasút helyett, mivel az érintett buszok 84 százalékán klímaberendezés működik. A buszozás gond nélkül megy a vármegye- és országbérletekkel, ezekkel ugyanis már a Volánbusz helyközi járatain is korlátlanul lehet utazni.

A vasúttársaság mindezeken felül arra kéri utasait, hogy az állami hőségriasztás ideje alatt csak a legszükségesebb esetben induljanak útnak, ha pedig így tesznek, feltétlenül tájékozódjanak az aktuális forgalmi helyzetről, a bevezetett korlátozásokról a MÁV és a Volánbusz weboldalán, a MÁVappban és a MÁVINFORM közösségi oldalán, vagy a MÁVDIREKT telefonos ügyfélszolgálatánál.

„Sajnos a járműparkunk jelentős része még nem klímával, hanem úgynevezett légjavítóberendezéssel felszerelt, ezek a korábbi készülékek azonban a 35 fokos, vagy azt meghaladó hőséggel már nem bírnak. A több napon át tartó rendkívüli forróság közepette történő maximális kihasználtság mellett pedig – az időszakos karbantartás ellenére is – növekszik a meghibásodás esélye” – írják őszinte közleményükben.

Megjegyzik, ez az utasoknak természetesen nem vigasz, de a klíma miatti panaszok kivizsgálása után legtöbbször az derül ki, hogy csak a fent említett technikai korlátok jöttek elő. Emiatt nem voltak képesek olyan hőmérsékletű levegőt biztosítani, hogy az az utasok többségének komfortos legyen. Ez a vasúti dolgozóknak is kihívást jelent, írják, amit „minden rendelkezésünkre álló eszközzel és megoldással igyekszünk kezelni”.

Az újabb gyártású IC- és EC-kocsikban, a többcélú teres bisztró- és prémium kocsikban, valamint a klímás motorvonatokban – FLIRT, KISS, Talent, Uzsgyi, Desiro – viszont a klímaberendezések hatásfoka jellemzően az igényeknek megfelelő. A MÁV azt is kéri, hogy legyen nálunk elegendő folyadék, valamint ha rugalmasan tudunk utazni aznap, akkor javasolják, hogy a reggeli és esti órákat használjuk ki.

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

Hozzáteszik, a tartós rendkívüli hőség következtében a magas sínhőmérséklet – 50–60 Celsius-fok között – a pálya egyes szerkezeti elemeiben a forgalombiztonságot veszélyeztető, maradandó alakváltozásokat okozhat, ugyanis a hőtágulás hatására a vágányokban káros anyagfeszültség keletkezik az időszakos karbantartások mellett is.

Amennyiben ennek előjelei mutatkoznak, a MÁV biztonsági okokból sebességkorlátozást vezethet be.

A felsővezetékek a nagy meleg hatására megnyúlnak, így növekszik a felsővezeték-szakadás, áramszedőtörés vagy -sérülés kockázata. A MÁV pálya- és felsővezeték-hálózatát karbantartó szakemberei folyamatosan készen állnak arra, hogy kijavítsák a vasúti hálózatban keletkező hibákat, írják.

A vasúttársaság üzemirányítói is igyekeznek minél gyorsabban reagálni a rendkívüli időjárási körülményekre, többek közöt szerelvénycserével, másik szerelvény vagy pótlóbusz beállításával. Kiemelten felügyeljük a légkondicionáló berendezésekkel ellátott járművek esetén az előhűtési tevékenység elvégzését. A járművek klímájának beállítását folyamatosan vizsgálják, azokon rendkívüli tisztításokat végeznek, és soron kívül javítanak is, ha kell.