„Jelenleg két helyszínen vizsgáljuk nagy kapacitású határátkelő fejlesztését” – nyilatkozta az Indexnek Göbl Vilmos. Lázár János sajtósa szerint a tompai határátkelőhely fejlesztésére irányuló tervezési feladatok már idén januárban megkezdődtek, ennek befejezése a jövő év második felében várható.
„Emellett az érintett hazai szervezetekkel megkezdődtek az előzetes egyeztetések a röszkei határátkelő közelében is egy új, nagy kapacitású határátkelő fejlesztéséről” – tájékoztatta az Építési és Közlekedési Minisztérium a lapot. A röszkei átkelő bővítéséről pillanatnyilag egy megvalósíthatósági tanulmány előkészítése folyik. „A határátkelőhelyek létesítéséről az elkészült tervek és tanulmányok függvényében hoz majd döntést a kormány.”
Az új határátkelőhely építését Szijjártó Péter külügyminiszter közvetlenül Hszi Csin-ping kínai elnök és Orbán Viktor miniszterelnök közös sajtótájékoztatója után jelentette be, ám ekkor még nem hangoztak el konkrétumok arról, mi ez és hol lenne pontosan a beruházás. Szijjártó az „Európa legmodernebb, legnagyobb, legbiztonságosabb és leggyorsabb” határátkelőhely megépítését azzal indokolta, hogy a röszkei határátkelő rendkívüli mértékben leterhelt, „mindenki számára ismerősek a hosszú kamion- vagy autósorokról szóló képek”.
A Telex azt feltételezi, hogy a kormányzat inkább Tompánál építené meg a nagy kapacitású átkelőhelyet a kínaiakkal. A lap mindezt arra alapozza, hogy Lázár János miniszter korábban egy sor beruházást fagyasztott be, majd néhányat mégis engedélyezett. Ezek között van az M9-es gyorsforgalmi út déli lekötéséhez kapcsolódó tompai új, teherforgalmi határátkelőhely és gyorsforgalmi út előkészítése, valamint az M9 gyorsforgalmi út előkészítése az 51-es és 53-as főutak között lekötéssel Tompáig.
Ez a terv azért lenne észszerű, mert az M5-ös autópályát valamelyest tehermentesítené a Balkán és Nyugat-, valamint Közép-Európa közötti tranzitforgalomtól. A fejlesztéssel folyosót nyitnának a legkevésbé kihasznált magyar autópálya, az M6-os és a szerbiai nagy forgalmú A1-es autópálya között.