A MÁV cáfolja, hogy újabb hét vasútvonalat szüntetne meg a közlekedési szaktárca

Alig telt egy bő hét, hogy a MÁV-Start tíz mellékvonalon buszokkal pótolta a vonatokat, a vasúti közlekedésért is felelős Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) további hét vicinálisra tenne lakatot az iho.hu szaklap értesülései szerint.

A portál szerint az esélyes vonalak között van a szabolcsi Nyíregyháza–Nyírbátor–Mátészalka–Fehérgyarmat–Zajta (113-as) két vége, vagyis a nyírbátori és a zajtai szakaszt, melyeken az elmúlt években már többször is majdnem feladták a forgalmat. Aztán ott van az ország egyik legrosszabb pályaállapotaival bíró vicinális, a 35-ös számú Siófok–Kaposvár vonal is.

Mint írják, egyes dél-alföldi vaspályák agóniájának is véget vethetnek, például az augusztus 1-jével félig „módváltott” 146-os Kiskunfélegyháza–Lakitelek–Kunszentmárton vonal kiskunfélegyházi oldalának, vagy a 147-es Kiskunfélegyháza–Szentes–Orosháza vonal mindössze napi néhány vonatot kínáló orosházi felének, vagyis

Szentes és Orosháza között is megszűnhet a vasúti közlekedés.

Minderről megkérdezték a MÁV-ot, ám válasz egyelőre nem jött. Lázár János által egy interjújában elmondottak alapján nem ér azt mondani, hogy ugyanúgy zárnak be vonalakat, mint a szocialisták tették, mivel akkor otthagyták az utasokat, most viszont buszokkal váltják ki a vonatokat, amit stílusosan módváltásnak neveztek el.

Fotó: Bálint András / Szegeder

Pafféri Zoltán, a MÁV–Volán-csoport vezérigazgatója a Magyar Nemzetnek adott interjújában erősítette meg, amit Lázár is mondott, hogy december és január környékén dől el végleg a bezárt vasútvonalak sorsa, addig pedig felmérik az igényeket és levonják a tanulságokat. Szerinte nem csak „szómágia”, hogy közlekedésimód-váltásról és nem mellékvonal-bezárásról beszélnek, de azt ő sem tudja, mely vonalak indulhatnak majd újra.

Sokat sejtető viszont, hogy Pafféri úgy véli, a bezárt mellékvonalakon az utasok száma akkor növelhető, „ha jobbá, kiszámíthatóbbá tesszük a szolgáltatást”. Mint mondta, „ha ezt valahol vonattal már nem lehet elérni, akkor elérjük autóbusszal”. Az okokról is világosan beszélt: járműből és személyzetből kevés van, ráadásul az állam többletszolgáltatást rendelt meg tavaly ősztől, és így valahonnan el kellett vonni az erőforrásokat.

Mint ismert, augusztus elsejével a 121-es számú Újszeged–Mezőhegyes vonalon is elsuhant az utolsó vonat, és valószínűleg a harmadik híd megépültéig nem is fog rajta járni többé, addig a mindössze két perccel gyorsabb pótlóbusz fogja szállítani az utasokat. Kollégáim, Szűcs Dániel és Bálint András megörökítették ezeket a pillanatokat egy hosszabb írásban, melyet alább lehet olvasni.

KAPCSOLÓDÓ CIKK:

Én és a kalauz – elsorvadt és rosszkor járt, ezért száznegyven év után megszűnt az újszegedi vonat is

Az utóbbi időkben három utas már soknak számított, holott egy évtizede még kétóránként járt kihasználva a vonat, aminek megszűnésével Makó teljesen vasúti közlekedés nélkül marad. Az utolsó napon mi is ott voltunk.

Frissítés (18:25): A Telex is megkereste a MÁV-ot, valamint az Építési és Közlekedési Minisztériumot, a vasúttársaság pedig azt válaszolta a lapnak, hogy

nem született döntés arról, hogy további mellékvonalakon kerülne sor közlekedésimód-váltásra.

„Nem egyes vonalak vagy vonalcsoportok, hanem a regionális vonalhálózat egészét illetően vizsgáljuk azt, hogyan lehet a leginkább üzembiztos, kiszámítható és fenntartható közlekedést biztosítani az utasainknak. Az augusztus elsejétől – 10 mellékvonalon – érvényes közlekedésimód-váltás is ennek a folyamatnak a része. A próbaidőszak tapasztalatait az év végén közösen értékeli ki a tulajdonosi jogokat gyakorló Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) és a MÁV–Volán-csoport” – válaszolták.