Lázár szerint nem ér azt mondani, hogy ugyanúgy zárnak be vonalakat, mint a szocialisták tették

A vásárhelyi Rádió7-nek adott csütörtök délelőtt interjút Lázár János építési és közlekedési miniszter. A miniszter szerint a forráselvonásnak az a következménye, hogy a MÁV-nál hiánygazdaság van, a vasútra és a vasúti pályára pedig igaz az (a Volánra szerinte nem), hogy mindez már balesetveszélyes helyzeteket teremtett, visszautalva a hodászi balesetre, amikor egy utas megégett a motorvonatból kiáramlő gőz miatt.

Lázár állítása szerint nem híve a mellébeszélésnek és a smúzolásnak, ha valami történik, az az ő személyes felelőssége, és vonalat leállítani is kész, ha valahol baleset történik.

Nem a hírekben elhangzott 1700 milliárdról, hanem 6000 milliárd forintról van szó szerinte a vasútfejlesztés ügyében, és azért küzd a kormánynál, hogy a magyar vasút támogatva legyen. Ez azért egy nagy csata szerinte, mert az egészségüggyel és az oktatással kell versenyezni. Nincs jelenleg a költségvetésben annyi pénz, hogy a fejlesztéseket végigvigyék, külső forrásokat kell bevonni, ezért lett új vezetője a MÁV–Volán-csoportnak.

A vonalbezárásokkal kapcsolatban volt lelkiismeret-furdalása, mivel saját szlogenje az volt, hogy neki „a vidék az első”. A bezárás egyik oka szerinte viszont az volt, hogy emberekre, munkaerőre van szükségük főként a főváros környékén, másrészt az ország és a MÁV–Volán-csoport nincs abban a pénzügyi állapotban, hogy párhuzamos szolgáltatást nyújtson.

A járvány alatt jelentősen visszaesett az utasszám Lázár szerint, de az utóbbi fél évben újból nőtt a tömegközlekedés iránti igény. Senki nem fog ott maradni szerinte, hiszen vagy busz, vagy vonatpótlóbusz, vagy vonat, de elfogja az utasokat vinni. Mint mondta, ez egy hathónapos próbaidőszak, a végén kiértékelik az eredményt, ehhez kérte mindenki türelmét.

Fotó: Bálint András / Szegeder

A miniszter elnézést kért azoktól a nem csak utasoktól, akik a közelmúltban balesetet szenvedtek, vagy akiknek a késések, kimaradások okoztak kellemetlenséget. Neki nem a vasútvonal a fontos, hanem az utasok biztonsága, és ha szaporodnak a műszaki problémák és a balesetek, akkor el kellett gondolkodni a bezárásban. A „szocialisták” annak idején otthagyták az utasokat Lázár szerint, ők nem, csak buszra váltanak, így nem ér a párhuzam, miszerint a szocialista kormányok idején mellékvonalakat zártak be, ami ellen a Fidesz hevesen tiltakozott.

Vannak pro és kontra érvek a busz és a vonat között (mellékhelyiség, légkondi, helyszűke), de szerinte a korrekt tájékoztatás az, hogy kevés utas volt a vonatokon, mivel rossz minőségűek a járművek, és kevesebbe kerül a buszos kiváltás az államnak. Svájccal és Ausztriával példálózott, hogy mennyire lennének kihasználva a hazai vonalak, ha olyan minőségűek lennének. Szerinte tiltakozó képviselőtársai nem vádolhatják Lázárt elfogultsággal, hiszen az „érdekeltségeibe tartozó” vasútvonalak közül több is leállt Mezőhegyes környékén, az Újszeged és Mezőhegyes között közlekedő utolsó napjáról mi is beszámoltunk.

Felkészültség, tudás, vagy gyakorlat hiánya lehet szerinte a közutakon, hiszen a tram-traint is szinte naponta összetörik. Ezt annak kapcsán említette meg, hogy kreszmódosítást sürget, de előkerült az önkormányzatok és a parkolási díj kérdése is, vagy például az, hogy jármű-e a roller. Még az idén választ akarnak találni ezekre a kérdésekre.

A Szegeder együttműködik a Telexszel, hogy az olvasók Budapesten és egész Magyarországon értesüljenek a legfontosabb és legérdekesebb szegedi és környékbeli témákról és történésekről. Ez a cikk ezen együttműködés keretén belül jelenik meg a Telexen is. Ha szeretnéd, hogy még több sztorit tudjunk feldolgozni és az ország elé tárni, támogasd a Szegedert! Az eddig a Telexen megjelent cikkeink ide kattintva érhetők el.

KAPCSOLÓDÓ CIKK:

Én és a kalauz – elsorvadt és rosszkor járt, ezért száznegyven év után megszűnt az újszegedi vonat is

Az utóbbi időkben három utas már soknak számított, holott egy évtizede még kétóránként járt kihasználva a vonat, aminek megszűnésével Makó teljesen vasúti közlekedés nélkül marad. Az utolsó napon mi is ott voltunk.