Ékszíjak fontossága (X)

Fontos információk a szíjhajtásokról

A szíjhajtás a forgó tengelyek közötti energiaátvitel egyik módja. Ennek lényege, hogy minden tengelyhez egy speciálisan kialakított szíjtárcsát rögzítenek, majd egy végtelenített, rugalmas szíjat (általában gumi) vezetnek a szíjtárcsákon keresztül, majd megfeszítik azt. A nyomaték és a forgó mozgás általában a szíj és a tárcsák közötti súrlódás hatás révén kerül átvitelre, bár vannak olyan konstrukciók is, ahol az érintkezést a szíj és a tárcsa alakja biztosítja. A szíjhajtásokat általában akkor használják, ha a tengelyek egymástól távol vannak egymástól, és bizonyos előnyöket kínálnak más típusú erőátviteli rendszerekkel szemben. Például viszonylag könnyen gyárthatók és összeszerelhetők, nem befolyásolják a gyártási pontatlanságok, rezgéscsökkentő hatásúak, és nem igényelnek kenést. Ezenkívül a szíjhajtások csendesen és egyenletesen működnek, jó hatásfokkal, bár csak alacsony és közepes sebességnél használhatók, mivel a centrifugális erő meglazítja a szíjat.

A szíjhajtások egyik legelterjedtebb alkatrészei az ékszíjak. Az ékszíjak trapéz alakú keresztmetszettel rendelkeznek, a legkeskenyebb oldaluk a tengely felé néz. Ez a kialakítás növeli a súrlódási erőt a szíjtárcsa és a szíj között, így kisebb csapágyterhelés mellett nagyobb teljesítményt lehet átvinni. A sztenderd méreteknél a súrlódási erő körülbelül háromszorosa a lapos szíjhajtásénak, azonos feszítettség mellett. Ez azt jelenti, hogy ugyanaz a teljesítmény csak a csapágyterhelés egyharmadával továbbítható. Ezenkívül az ékszíjhajtások kisebb tengelytávolsággal is használhatók, ami nagyobb áttételi arányt biztosít.

Keresztben bordás szíjakat fogasszíjaknak nevezünk. Az ékszíjhajtások számos előnyt kínálnak, mint például a könnyű kezelhetőség, az egyszerű telepítés, a csendes és halk működés, valamint a rezgéscsillapítás. Ugyanakkor nem nyújtanak olyan szintű szinkronhajtást, mint a súrlódással összekapcsolt szíjhajtások. E probléma megoldására fogazott szíjakat fejlesztettek ki. Ezek a szíjak ellenállnak a kenőolajnak, és a belsőégésű motorok szelepeit működtető vezérműtengelyek meghajtására használják őket, felváltva a régebbi lánchajtást. Bár nagyobb pontosságot biztosítanak a szinkronhajtásnál, a fogazott szíjak előállítása drágább, és nem védenek a túlterhelés ellen.