„A kormány számára a dél-alföldi régió fejlesztése kiemelt feladat” – jelentette ki az építési és közlekedési miniszter hétfőn Makón, az ipari parknál.
Lázár János szerint a kormány azt szeretné, ha Debrecen, Nyíregyháza és Miskolc után Szeged térségében is létrejönne egy ipari centrum, és „Szeged végre a gyorsan fejlődő és erősen gyarapodó városok sorába lépne”. Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) Csongrád vármegyében két kiemelt projekttel foglalkozik: a makói ipari park ivóvíz- és szennyvíz-hálózatának bővítésével és a BYD szegedi beruházásához kapcsolódó infrastrukturális fejlesztésekkel.
Az utóbbihoz szükséges több százmilliárd forintos infrastruktúra-fejlesztés magában foglalja az új autógyár összekötését az M5-ös autópályával, egy új terminál és a vasúti kapcsolat kialakítását a Szeged–Budapest vonallal, és a szükséges ivóvíz- és szennyvízkapacitás kialakítását. A miniszter szerint a kormány garantálni fogja, hogy az üzem működéséhez rendelkezésre álljon a megfelelő mennyiségű gáz és villamos energia is.
„A BYD beruházása az egész térség számára fejlődési lehetőség, különösen azoknak a településeknek, amelyek felkészültek az autóipari beszállítók fogadására” – fogalmazott Lázár, hozzátéve, hogy Makó is ezek közé tartozik. „Erre garancia az M43-as autópálya és az is, hogy a kormány tervezi a várost Szegeddel összekapcsoló vasútvonal felújítását,
és megfontolja egy új elővárosi vasút, tram-train kiépítését is”.
Lázár szerint a makói ipari park 119 hektáros területén jelenleg mintegy ötven vállalat működik. Szükség van a park legalább százhektáros bővítésére, amit a kormány kész támogatni, mondta a térség országgyűlési képviselői posztját is betöltő politikus.
A Benepack Hungary Kft. ipari parkban megvalósuló fejlesztéséhez kapcsolódva indult el a napokban a ivóvíz- és szennyvízhálózat fejlesztése mintegy 3 milliárd forintból. Emellett bővítik a területet ellátó földgáz- és villamosenergia-kapacitást is, jelezte Lázár. A kínai COFCO Packaging leánycége 27,5 milliárd forintos beruházással élelmiszeripari csomagolóanyagot gyártó üzemet épít Makón. „A tervek szerint a műszaki átadás októberben, a próbaüzem még idén elindul, jövőre már teljes kapacitással működik majd a gyár.”
„Magyarországon ma Kína a legnagyobb befektető.” A megyében zajló kínai ipari beruházások mellett a politikus kiemelte a Budapest-Belgrád vasútvonal jó ütemben haladó építését. Ez Kína számára „pilot projekt” Európában, mert először jelenik meg az Európai Unió vasúthálózatán kínai biztosító- és irányítástechnológia, mondta a miniszter.
Fotó: Lázár János / Facebook
Lázár János kitért arra is, Makó az elmúlt években „kiváló szövetségese volt a magyar kormánynak”. „Közösen képesek voltunk ezt a korábban lemaradó és leszakadó régiót felzárkóztatni.” Az eredmények között említette a turizmus intenzív bővítését, a makói gyógyfürdő új szárnyának átadását, valamint az ipari park fejlesztését. A június 9-i önkormányzati választásokról szólva úgy fogalmazott, a kérdés, hogy Makón a „marakodás vagy a gyarapodás” lesz a jellemző. Az ellenzéki pártok „Makón marakodnak, miközben a városnak gyarapodásra van szüksége”, véli. Lázár János úgy kampányolt, hogy a jelenlegi polgármester, a fideszes Farkas Éva Erzsébet és csapata garancia Makó fejlődésére.
Farkas Éva Erzsébet elmondta, a Benepack Hungary Kft. alumíniumdobozokat gyárt majd új üzemében. A beruházó választása a többi közt azért esett Makóra, mert innen kívánja kiszolgálni a környező országokban – elsősorban Romániában és Szerbiában működő – sör- és üdítőital-gyártó partnereit.
Az önkormányzat tavaly májusban döntött arról, hogy 10,1 hektáros területet biztosít az ipari parkban a gyár kialakítására. A 25 ezer négyzetméteres alapterületű gyártócsarnok és a hozzá tartozó kiszolgáló létesítmények építése februárban kezdődött el. A beruházás első üteme 150 új munkahelyet teremt, és a cég 2026-ig további fejlesztéseket szeretne megvalósítani.