Politikai beszólogatások és külön ünneplés a tram-train első utasforgalmi napján

Alig indult el a tram-train utasforgalmi próbaüzeme, máris heves politikai csatározások voltak körülötte. Hétfőn hajnalban Hódmezővásárhelyről 3 óra 31 perckor ment az első, ekkor az indulás előtti rögtönzött sajtótájékoztatón állt bele Lázár a Budapesti vezetésbe, mivel Palkovics László innovációs és technológiai miniszter is meglátogatta az első járatot, utazott is rajta. Palkovics együtt tartott sajtótájékoztatót Lázárral, majd ment Karácsony Gergely főpolgármesterrel tárgyalni.

Lázár ekkor arra szólította fel a főváros vezetését, hogy „Budapest hagyjon levegőt az országnak”. A Fidesz országgyűlési képviselője a vasútvillamos első útjáról azt mondta Palkovics Lászlónak, hogy az elmúlt húsz évben a fejlesztési források kétharmadát Budapest használta fel, és csupán egyharmadát a vidék. Szerinte ami épült Budapesten, az kormányzati forrásból készült el az elmúlt 12 évben, a budapesti városirányítás semmi másról nem szól, mint hogy ami forrást beszednek az adókból, azt fel is élik. Hozzátette: a „működésre, az apparátusra, a hivatalra elmegy az összes bevétel, így nem jut pénz fejlesztésre, ezért a kormánytól követelnek forrást”.

„Ők jól élnek, a kormány pedig fejlessze Budapestet” – jegyezte meg a képviselő.

Karácsony Gergely főpolgármester reagálásában úgy fogalmazott: Lázár János a „bicskázást” ajánlja a magyar településeknek, hogy „dűlőre jussanak ezzel a kormánnyal, és megkapják a számukra járó, törvényben foglalt állami normatívát”. „A magyar politika talán legmérgezőbb megnyilvánulásai azok, amelyek ellentétet próbálnak kelteni Budapest és a vidék között” – fűzte hozzá.

„Nincs Budapest vagy vidék. Csak vidék és Budapest van.”

Mihálik Edvin szegedi zöld tanácsnok, momentumos politikus is posztolt közösségi oldalára, ahol szintén a Botka László által elmondottakat hangsúlyozta: örül a fejlesztésnek, ugyanakkor „háromszor lehetett volna felépíteni a városunk harmadik hídját abból a pénzből, amit erre költött kormány, ugyanis a beruházás 10 év alatt sokszorosára drágult”. Megjegyzi, hogy az első járatra csak fideszes politikusok fértek föl, de azokból jó sok: Palkovics László miniszter, Lázár János képviselő és kormánybiztos, és ott voltak a kormánypártok szegedi képviselői is, például Mihálffy Béla, vagy Német Ferenc. Mihálik rákérdezett volna Palkovicséknál, hogy:

  • Mikor kapja vissza Szeged azt a 10 milliárd forintot, amit a kormány elvett tőlünk a járvány kitörése óta?
  • Mennyi pénzt akar még elvonni a Fidesz az önkormányzattól?
  • Hogy áll a Szegedi Tudományegyetem finanszírozási szerződése?
  • Lesz-e elegendő keret arra, hogy a szegedi egyetemi dolgozók is végre európai béreket kapjanak?

Ilyen volt hát a hatalmas tömeggel és politikusokkal induló, menetrend szerinti tramtrain-közlekedés első napja. Továbbra is napi politikai adok-kapok színtere egy ilyen volumenű beruházás, amely csakis a csapatmunkának köszönheti a sikerét, még ha nem is ment teljesen zökkenőmentesen.

Fotó: Bálint András / Szegeder

Azután Márki-Zay Péter hódmezővásárhelyi és Molnár Áron algyői polgármesterek a hódmezővásárhelyi vasútállomásról 9 óra 31 perckor induló tram-train járattal Szegedre utaztak, ahol a Széchenyi téri megállóban Botka László várta őket. A tulajdonképpen külön ellenzéki átadónak nevezhető sajtótájékoztatón mindhárman üdvözölték Lázár projektjét, Botka viszont úgy gondolja, hogy a legtöbb szegedi a harmadik hídnak jobban örült volna. Márki-Zay elsősorban a menetidőben vélt eltéréseket a Lázár által elmondottakhoz képest, illetve kevésnek találta az eszközön a kapaszkodókat az állva utazók számára. Molnárhoz hasonlóan a több algyői megállót hiányolta.

Leszögezte, ő sem ellenezte soha a projektet, ellentétben Lázárral, aki 2017-ben korrupciót kiabálva akarta leállítani azt. Ezen kívül kritizálta a régi használt vasútsínek felhasználását, majd felszedését és a Lázár által beharangozott építési költségek növekedését is. Problémásnak találta még a közlekedésbiztonsági tényezőket, elmondása szerint több jelzőlámpa felszerelésére lenne szükség Hódmezővásárhelyen. Szerinte nem lehet egy ilyen beruházást a megtérülése alapján mérni, de az viszont nincs rendben, hogy

ezeket arra használják fel oligarchák, hogy pénzt lopjanak ki alóla.

A fenti találkozó által Lázár János érezte magát megszólítva, ezért Facebook-posztban válaszolt Márki-Zay Péternek. Szerinte a vásárhelyi polgármester semmit sem tett a vasútvillamosért, most meg pitiáner módon kötözködik. „Ilyen egy politikai potyautas! Semmivel nem járul hozzá a beruházás sikeréhez, pitiáner módon kötekedik, a kákán is csomót keres, miközben kényszeredetten próbál tetszelegni. Nekünk ez már nem újdonság, hiszen eddig is így vezette a várost” – írta Lázár.

Szerinte Márki-Zay most az egész országra ki akarja terjeszteni a „sikeres modellt”, ugyanis a szokásos stílusában most is csúsztatott, amikor a tram-train költségeiről, megvalósításáról vagy épp menetrendjéről beszélt. „Ezután csöndben visszavonta azt az ígéretét, hogy a vásárhelyi közösségi közlekedés ingyenes lesz. Bejelentette ugyanis, hogy a tram-trainre ez már nem vonatkozik, mert Lázár… De a nap híre mégsem ez, hanem az, hogy

a tram-traint megterveztük, kilobbiztuk és megcsináltuk. Jó utat, Vásárhely!”

Fotó: Bálint András / Szegeder