Kiemelt beruházássá nyilvánították a Szeged–Temesvár vasút újjáépítését

Egy új jogszabálymódosítás értelmében nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházás lett a Szeged–Temesvár vasúti kapcsolat helyreállítása. A hétfőn a Magyar Közlönyben megjelent rendeletmódosítást Orbán Viktor miniszterelnök aláírása hitelesítette, kedden, azaz december 24-én lép hatályba. 

Július közepén írtuk meg a román kormány által az Agerpres hírügynökséghez eljuttatott közlemény alapján, hogy a magyar kormánnyal közös vasúti munkacsoport felállításával újjáépítenék a Szeged–Temesvár vasutat. A megvalósíthatósági tanulmány finanszírozásának biztosítása érdekében a felek közös kérelmet nyújtottak be az Európai Regionális Fejlesztési Alaphoz.

A sajtóközlemény szerint ez a beruházás különös jelentőséggel bírhat Csongrád-Csanád vármegye és Temes megye gazdasági fejlődése szempontjából. Szijjártó Péter is arról beszélt nyáron, hogy a Szeged és Temesvár közti vasúti összeköttetés „egyértelműen érdeke mindkét országnak, gazdasági és nemzeti szempontból egyaránt”. Ezzel párhuzamosan zajlik a bánsági várost és annak repülőterét összekötő vonal építése, ami azt is jelenti, hogy újabb nemzetközi repülőtér lehet vasúton elérhető Szegedről éveken belül.

A Szeged–Temesvár vasútvonal a történelmi Magyarország egyik jelentős fővonala volt, amely 1857-ben épült meg, összekötve a Bánságot és az Alföldet. A trianoni döntés után a vonal három részre szakadt: Magyarországon a Szeged–Szőreg–Óbéba maradt meg, míg Temesvár Romániához, Nagykikinda pedig Jugoszláviához került. A vonal periférikus helyzete miatt már nem tudta eredeti funkcióját betölteni.

KAPCSOLÓDÓ CIKK:

Temesvári vasút: száz évet sem élt az eredeti vonal

Szeged és Temesvár között nem újkeletű ötlet vasútvonalat létesíteni, mint ahogyan az a héten felmerült egy román kormányülésen. A ma 160 ezres Szeged és a 250 ezres Temesvár között Nagy-Magyarország egyik első jelentős vasútja épült meg 1857-re.

Napjainkra a Szeged–Újszeged közötti szakaszt a Tisza-híd a II. világháborúban történt felrobbantása után elbontották és beépítették. Az Újszeged–Szőreg szakaszon a forgalom az 1912-ben lefektetett vágányon zajlott a 2023-as vonalbezárásig.

A vonal újjáépítésének tervei az 1990-es évek óta napirenden vannak, különösen a szegedi vasúti Tisza-híd újjáépítésének szükségessége miatt. Több alternatíva is felmerült a nyomvonalra vonatkozóan, beleértve az eredeti nyomvonalat és a korábban szintén létező Szeged–Makó–Nagyszentmiklós–Lovrin–Temesvár kapcsolat újjáélesztését.