Magyar ellenszavazat ellenére is kiveti a védővámot a kínai gyártókra az EU

Több tagállam, köztük Magyarország kormányának előzetes ellenzése mellett nem sikerült leszavazni a kínai védővámok bevezetését, amiket az Európai Unió kínai akkumulátoros elektromos járművekre vetne ki, írja az Euractiv beszámolója alapján a Telex.

Az ellenzőknek egy dupla szavazás második részében minősített többségre lett volna szükségük, azaz legalább 15 ország kellett volna, amelyek az uniós lakosság 65 százalékát képviselik. Az Euractiv úgy tudja, öt országból szavaztak nemmel, 12-en tartózkodtak, 11-en pedig igent mondtak a vámokra. Egy júliusi próbaszavazáson csak Ciprus, Magyarország, Málta és Szlovákia képviselője szavazott az intézkedés ellen, 11 másik tartózkodott.

A most megszavazott védővám a már most is meglévő, 10 százalékos vámra tevődik rá. A nagyobb vámok még egyébként július 5-én léptek életbe, ám csak a mostani szavazás után, novembertől kezdik majd behajtani azokat öt éven át, hacsak meg nem hosszabbítják majd az érvényességet. A vámok mértéke nem azonos, a következő gyártókra az alábbiak érvényesek:

  • BYD: 17,4 százalék;
  • Geely: 19,9 százalék;
  • SAIC: 37,6 százalék.

A többi gyártóra 20,8 százalékos súlyozott átlagú terhet vetnek ki, ha együttműködtek az uniós vizsgálattal, 37,6 százalékot, ha nem.

Az Európai Bizottság júliusban döntött az ideiglenes kiegyenlítő vámról, miután tavaly szeptemberben hivatalból vizsgálatot indított a kínai állami támogatások miatt. A testület arra jutott, hogy az ilyen járművek kínai értékláncát tisztességtelenül támogatják, és ez kárt okozhat az akkumulátoros elektromos járművek uniós gyártóinak.

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter szerint rendkívül rossz ötlet a büntetővám, és jelezte, hogy a magyar kormány ellene fog szavazni. Úgy véli, az intézkedések az európai gazdaságot is egyértelműen hátrányosan érintenék. A vámokat nem csak a magyar, hanem a német kormány is hangosan ellenezte a Politico szerint.