Modern BYD elektromos emeletes buszok válhatják fel 2030-ig a londoni tömegközlekedésben a megszokott, a volt polgármester-miniszterelnökről csak BorisBusnak becézett New Routemastereket – írja a Világgazdaság. A darabonkénti 182 millió forintos ár ráadásul a BYD-t hozná igen kedvező helyzetbe, csakhogy egy ekkora megrendelésből a politika aligha engedi kihagyni a hazai cégeket.
A kínaiak már bevették London taxis piacát, a Geely csoporthoz tartozó leányvállalatuk, a London Electric Vehicle Company Angliában gyártott járműveivel, most a legendás double-decker flotta megújítására kiírandó pályázatra neveznének be új emeletes elektromos buszukkal, melyet a Szegeden gyárat építő BYD készít majd – de aligha Szegeden. A BYD-nek Komáromban már van egy elektromosbusz-gyára, de a Londonnak szántakat egyenest Kínából hozzák majd be a tervek szerint, ha nyernek a tenderen.
A BD11 néven futó prototípust stílszerűen a londoni buszmúzeumban mutatták be a héten, egyes iparági szakértők elragadtatással beszéltek róla, a verseny potenciális győztesét látják benne, a most a londoni utakon futó dízel-elektromos hibrid hajtású New Routemaster buszok utódját.
A BD11-est egy 532 kilowattórás Blade akkumulátor látja el energiával, ami normális közlekedési körülmények között 640 kilométer megtételéhez lehet elegendő egy feltöltéssel. Ennél több nem is kell, a brit fővárosban szolgáló buszok többségének – vonaltól függően – napi 160–320 kilométer közötti a futásteljesítménye.
Az akkumulátor hasznos kapacitása 457 kilowattóra. Az emeletes busz energiafogyasztása a jóindulatú számítások szerint 1,45 kilométer per kilowattóra, vagyis a magyar viszonyokra lefordítva és rezsivédett áramtarifával számolva 27,5 forintból hoz ki egy kilométert.
A kínaiak az akkumulátor elhelyezésével is pluszteljesítményhez jutottak, azt ugyanis az alvázba építették be, így több hely marad az utasoknak, és a busz stabilitása is javult a súlypont mélyebbre kerülésével. Nő a hatótávolság is azzal, hogy az elhelyezéssel 8 százalékos súlycsökkenést értek el.
A BD11 konfigurációtól függően akár 90 utas szállítására is alkalmas. Két 150 kilowattos kerékagymotor hajtja, amelyek összehangolt működésükkel 16 méteresre csökkentik a fordulási kört. A töltés történhet egy opcionális 500 kilowattos áramszedőn (felsővezeték), vagy a szabványos töltőportokon keresztül.
A BYD autóihoz hasonlóan egyszerre több töltő csatlakoztatására is lehetőség van a töltési sebesség növeléséhez. Az áramszedő két óra alatt képes nulláról teljesen feltölteni a busz akkumulátorát.
A Transport for London (TfL) megbízásából a fővárosi buszokat üzemeltető Go-Ahead Group a The Sunday Times információi szerint első körben száz darabot rendelne a BYD buszaiból, melynek alapára ugyan 400 ezer font (182 millió forint), de még így is százezerrel olcsóbb, mint a BYD egykori partneréből versenytárssá előlépett, brit Alexander Dennis hasonló paraméterekkel rendelkező emeletes busza. A BYD az Alexander Denisszel közösen 1800 buszt gyártott Angliában, de a frigyük nemrég felbomlott, így külön utakon folytatják a buszgyártást.
Fotó: autocar.co.uk