160-nal járnak majd a vonatok Arad és Temesvár között egy felújítást követően

Kiadták az építkezési engedélyt az Arad–Temesvár–Karánsebes vasútvonal negyedik szakaszának a felújítására – írja a Maszol.ro a román szállításügyi miniszter, Sorin Grindeanu közlése nyomán. A miniszter Facebook-bejegyzése szerint most 54 kilométeren újítják meg a vasútvonalat, ahol többek között megújulnak: felépítmények és töltések, 3 híd, 53 kisebb híd és 7 átjáró. A szerződés 2,18 milliárd lej (nagyjából 154 milliárd forint) értékű, és a román Országos Helyreállítási Alapból (PNRR) finanszírozzák.

A munkák végrehajtási ideje 36 hónap, a kivitelező pedig az olasz WeBuild vállalat. Arra számítanak, hogy a felújítást követően a vonatok a jelenlegi 100 km/órás sebesség helyett 160-nal közlekedjelenk majd Románia 5. és 12. legnagyobb városa, Temesvár és Arad között.

Vasúti sínek Timișoara Nord állomáson 2023. október 24-én

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

Az Országos Helyreállítási Terv (NRP) az Európai Unió kezdeményezése, melynek célja a Covid-19 pandémia gazdasági és társadalmi hatásainak mérséklése. A program 723,8 milliárd euróval támogatja a tagállamokat, ösztönözve őket mélyreható reformok és beruházások megvalósítására. A támogatások kiutalása a tagállamok által kidolgozott, részletes nemzeti tervek sikeres végrehajtásától függ.

Románia például 29,2 milliárd eurót kapott, amely összeg folyósítása az elért mérföldkövek teljesítéséhez kötött. A terv nem teljesítése jelentős pénzveszteséggel járhat, például Románia esetében 2,8 milliárd eurótól eshetnek el a tervezett összegből. A helyreállítási terv kihívásokkal küzd szerte Európában, több országban is akadályokba ütközik a reformok gyakorlatba ültetése, erről Románia nézőpontjából még tavaly írt a Transtelex.