A tesztelések zajlanak az Újvidék és Máriamajor közötti vasúti szakaszon, ahol speciális mérőeszközökkel vizsgálják az új pályát – írja a Szabad Magyar Szó. A Szerb Vasúti Infrastruktúra arra kéri az embereket, hogy kerüljék el ezt a területet, mivel a teszteléshez használt járművek nagy sebességgel haladnak, és megállásukhoz akár egy kilométer hosszú szakaszra is szükségük lehet, ami miatt az érintett útkereszteződéseket ideiglenesen lezárják.
Nenad Stanisavljević a Szerb Vasutak képviseletében a helyi közszolgálati televíziónak (RTS) nyilatkozva azt mondta, a próbafutások szerdán kezdődtek és a hét végéig tartanak. Hozzátette, hogy ezeket a méréseket a kivitelező kérésére végzik, az új szakasz befejeztével a vonatok akár 200 km/h sebességgel is közlekedhetnek majd.
Stanisavljević emlékeztetett, hogy az Újvidék és Szabadka közötti gyorsvasúti vonalon már 117 kilométernyi sínt fektettek le. A projekt keretében az út- és vasúti kereszteződések megszüntetése is szerepel, a Belgrádtól Szabadkáig terjedő összes szakaszon nem lesznek szintbeli keresztezések. A vonatok útja viaduktokon, alul- és felüljárókon át vezet majd, így biztosítva a közlekedés magas szintű biztonságát.
A projekt befejezése 2024 végére várható, ami megelőzi a 2025 augusztusára kitűzött határidőt. Az új vasútvonalon az Újvidékről Szabadkára tartó utazás 42 percet fog igénybe venni, míg Belgrádtól Újvidékig a jelenlegi menetidő 36 perc. A Belgrád és Szabadka közötti, 182 kilométeres utat a vonatok körülbelül 1 óra 15 perc alatt teszik majd meg. Ez nemcsak a Budapest–Szeged útnál (191 kilométer, 2 óra 25 perc) rövidebb sokkal, de még a Szabadka–Szeged vonatútnál (1 óra 25 perc) is, igaz, utóbbi menetidő a következő években ha minden igaz, csökkenni fog.
Ha az átlagsebességeket nézzük, a belgrádi vasúté Szabadkáig 146 kilométeróra körül lehet majd, míg a szegedi InterCityké épp nem éri el a 80-at. A különbség 1,85-szörös.