Romániába mentünk spórolni, csak tíz kilométerre a vámtól

Egy makói közösségi csoportban igyekszik vásárlókat a határon túlra csábítani egy romániai kisbolt. A nagycsanádi 1-es számú üzletben valóban találni meglepően jó árakat, a néhány éve már hungarikumnak számító Piros Arany kapásból feleannyiba kerül, mint Magyarországon sok helyen, de fejessalátát is szerezhetünk 500 forinttal olcsóbban kilónként.

Korábban már megnéztük árak tekintetében a szabadkai piacot, illetve egy ahhoz közeli Lidl-t, és volt már cikk a Telexen egy román Lidl árairól is. Magyarországon megszokott jelenség, hogy a kisebb üzletekben a termékek drágábbak, mint a nagy üzletláncokban, most azt nézzük meg, mi a helyzet a határon túl, ahová tankolni is megéri átjárni, hiszen akár literenként 125 forintot is lehet spórolni.

Cenadra, vagyis magyar nevén Nagycsanádra látogattunk el, ahol az egyes számmal jelölt Profi Locoban próbáltuk felmérni, mennyivel jár jobban az, aki a keleti határunkon túl intézi a bevásárlást. A több mint négyezer fős faluban két azonos nevű üzlet is van, mi a központban, a település temploma mellett állóba néztünk be. A választás azért erre a konkrét üzletre esett, mert nemrég felbukkant az üzletvezető, Zsolt Uglesin posztja egy makói lakossági csoportban, azzal a felütéssel, hogy azért is jó náluk vásárolni, mert beszélnek magyarul.

„Szeretettel várunk, csak 10 km-re a vámtól” – szól a poszt, ami alatt kisebb diskurzus alakult ki arról, hogy ha olyan jó a Profi Loco, akkor miért van teli a makói Lidl román állampolgárral, és bár erre válasz nem született, azt úgy tűnik, megbeszélték a kommentelők, hogy hogy érdemes forintot lejre váltani a vásárláshoz, és látszólag abban is konszenzusra jutottak, hogy megérheti a fél óra autózást a kis üzlet, így mi is bevállaltunk egy utat.

Fotó: Bálint András / Szegeder

Az üzlet tömött sorai leginkább egy falusi vagy kisvárosi Coopra elmékeztetnek első látásra. A polcokon egyaránt sorakoznak itthon is ismert termékek, és olyan márkák, amikkel eddig még nem találkoztam, így már ezért is érdemes lehet néha napján átautózni a környéken élőknek. Az üzletben sétálva egy termékeket címkéző férfi jött szembe, akiről rövidesen ki is derült, hogy nemcsak, hogy tökéletesen beszél magyarul, de egyébként ő a bolt üzletvezetője is.

Zsolt Uglesin írta a posztot is, ezért először a Magyarországról érkező vásárlókkal tapasztaltakról kérdeztem. „Van, hogy senki nem jön be egész nap, van, hogy félóránként találni magyart” – mesélte. Mi épp egy olyan idősávban voltunk, amikor magyar szót a sajátjainkon kívül nem hallottunk. Uglesin szerint akadnak olyanok, akik csak egy-két apróságért ugranak be a boltba, de vannak magyarok, akik a heti bevásárlást is itt bonyolítják. Adott tehát a kérdés, hogy megéri-e, vagy csak marketingfogásról van szó?

Mindennapi betevőnk áraiban bár van eltérés, de ez elég változó. Kezdjük azzal, ami értelemszerűen drágább kint: egy kiló csirkemell a Profi Locoban 2250 forint körül van, Magyarországon meg ugye a csirkemellre is vonatkozik a tavaly bevezetett élelmiszerárstop, így a hazai polcokon 1500 forintért lehet találni. A kis üzlet választékában 2 kilogrammos rizst is találni, ez 21,59 lei, vagyis megközelítőleg 1660 forint, míg itthon a fehérrizs kilója 760 forint körül mozog, tehát ezen sem spórolunk sokat. Akadt olyan termék is, ami számottevően drágább a kisboltban: a Pur mosogatószert nagyjából 600 forinttal éri meg jobban itthon megvenni.

A 2016 óta hungarikumnak számító Univer 70 grammos Piros Arany szomszédainknál viszont csak 220 forint, míg itthon a olcsóbb helyeken 340 forint körül találni. A fejessaláta majdnem 500 forinttal olcsóbb, de a krumplin is 150 forintot spórolhatunk kilónként a Profi Locoban. Egy üveges Tuborgon majdnem 100 forintot takaríthatunk meg, a 0,33-as dobozos Pepsi ára szintén ennyivel olcsóbb, az itthon is kedvelt Hell energiaital árában viszont például nincs különbség. A kilós kukoricadara ára a román polcokon hozzávetőlegesen 245 forint, itthon ez minimum az összeg duplája, de gyakran inkább még több.

Fotó: Bálint András / Szegeder

Mivel korábban már vizsgáltuk az üzemanyagárakat, érdemes kitérni arra is, hogy habár az látszik, vannak termékek, amiket jobb Romániában megvásárolni, azt is számításba kell venni, hogy bizony el is kell jutni odáig. Egy Magyarországon forgalomban lévő autó átlagosan 5–8 liter üzemanyagot fogyaszt országúton, ezzel a fogyasztással számolva az útiköltség Szegedről (45 km) hozzávetőlegesen 3600–3700 forint, amennyiben itthon tankolunk. Ha viszont pont van annyi benzin a tankban, hogy kitart a kiszombori határig, nem messze nagyjából literenként 100 forintot spórolhatunk a benzinen, és körülbelül 60 forintot a gázolajon.

Makóról azonban, ahol épp nemrég zárt be 49 év után a városközpontban található első önkiszolgáló üzlet, csak 20 kilométer az út, így 1600 forint körüli üzemanyagköltséggel tudunk számolni. A 22 ezres városból oda-vissza nincs egy óra az utazás, és a határelleőrzés sem visz el sok időt.

Az üzemanyag és a határhoz közeli közértek áraiból kiindulva még akár Szegedről is megérheti átmenni, már amennyiben az időt, ami az utazásra elmegy, nem vesszük számításba, és kifejezetten az odakint olcsóbb termékekre utazunk. A határmenti falvak lakóinak így valamelyest alternatívát jelenthet a bevásárlásturizmus, hiszen az út sem hosszú, a határon való átkelés a röszkei órákhosszat álldogáláshoz képest egy szempillantás, és bizonyos termékek esetén az árak kifejezetten kedvezőek, noha van, amit itthon olcsóbb beszerezni.

A Szegeder együttműködik a Telexszel, hogy az olvasók Budapesten és egész Magyarországon értesüljenek a legfontosabb és legérdekesebb szegedi és környékbeli témákról és történésekről. Ez a cikk ezen együttműködés keretén belül jelenik meg a Telexen is. Ha szeretnéd, hogy még több sztorit tudjunk feldolgozni és az ország elé tárni, támogasd a Szegedert! Az eddig a Telexen megjelent cikkeink ide kattintva érhetők el.