Már októberben, olasz beszállítókkal indulna a szegedi BYD-gyár

A szegedi gyár már októberben megkezdheti a termelést, míg a török üzem 2026 márciusában indulhat el – nyilatkozta nemrégiben az Automotive News Europe lapnak Alfredo Altavilla, aki korábban a Fiat Chrysler európai igazgatója volt. A hírt a Villanyautósok szemlézte.

Mivel az új üzemekhez európai beszállítói láncot is ki akar építeni a kínai gyártó, ezért szakértőként felvették Altavillát, aki azt is elárulta a szaklapnak, hogy olasz beszállítókkal fognak tárgyalni a következő hetekben. Elmondta, ezek a cégek német prémium márkákkal is kapcsolatban állnak, így megfelelnek a BYD minőségi követelményeinek.

Ráadásul a Stellantis csökkenő eladásai miatt most felesleges kapacitásokkal is rendelkeznek az olaszok. A BYD hazájában az alkatrészek 70 százalékát házon belül gyártja, de Európában eleinte nem lesznek ehhez megfelelő saját kapacitásai. Így február 20–21 között 300 olasz beszállítóval fognak találkozni Torinóban – ezek az új magyar és török üzemet láthatják majd el, mondta a szakember a lapnak.

A BYD egyre gyakrabban árul el részleteket készülő szegedi, illetve török gyáráról. A legfrissebb tervek szerint Magyarországon négy modell készül majd: a Dolphinnal és az Atto 3-mal kezdik majd, de nem sokkal később a nemrég bemutatott Atto 2 és az áprilisban érkező olcsó kisautó, a Seagull/Dolphin Mini készül majd Szegeden az európai piacra, amivel elkerülhetik az európai vámokat.

Botka László polgármester február elején még csak év végi indulást említett a BYD szegedi gyára kapcsán, ahogy azt a kínaiak is kommunikálták, ám november reálisabbnak tűnt, lévén akkor volt egy hiatalos gyárlátogatás. Az is kiderült, hogy

a következő hónapokban ezres létszámban érkeznek kínai munkások az új üzemcsarnokok felépítésére,

és számukra átmeneti munkásszállás épül.

Botka korábban arról is beszélt, hogy a BYD-nál a kínaiak bár a helyi dolgozók alkalmazásában érdekeltek, az alacsony szegedi munkanélküliség miatt a Makó környéki (7–8%-os munkanélküliség), valamint Szerbiából a vajdasági (8–9%-os munkanélküliség) munkásokra is számítanak a jelenleg Szegeden a szakképzésben és a mérnökképzésben tanuló fiatalok mellett.