Két céget kizártak, a harmadik visszalépett, így Mészáros Lőrinc cége nyerte a szegedi vízügyi beruházást

A Mészáros és Mészáros Zrt. nyerte el nettó 1,39 milliárd forintos ajánlattal a BYD szegedi gyára miatt szükséges vízügyi beruházásokat, írtuk meg még tavaly novemberben. Az Átlátszónak viszont szemet szúrt, hogy három cég is olcsóbb árajánlatot adott ennél, de kettő pályázatát érvénytelennek nyilvánították, egy pedig visszalépett.

Az ajánlatok összegzése szerint a Colas Zrt. nettó 733 millió forintért, a STRABAG nettó 899 millió forintért vállalta volna a munkát, a Széles Mélyépítő Építőipari Kft. pedig 1 milliárd forintos ajánlatot tett. A közbeszerzési dokumentumok szerint Colas már szeptemberben, az ajánlatok elbírálása előtt visszalépett a tendertől, ahogy fogalmaztak, a cég „nem tartja fenn az ajánlati kötöttségét”. A Strabag és a Széles Kft. ajánlatát pedig érvénytelennek nyilvánították.

Az érvénytelenné nyilvánítás előtt a Strabagtól „kiegészítő árindokolást” kért a projektgazda, azaz az Országos Vízügyi Főigazgatóság egyes tervezési feladatokra. A Széles Kft.-től pedig a 10 millió forintos ajánlati biztosíték befizetésének igazolását kérték, de hiába, egyik cég sem nyújtotta be a kért iratokat utólagosan sem a dokumentumok szerint.

Összesen egyébként hat cég pályázott, a Mészáros és Mészáros Zrt. nettó 1,39 milliárd forintos ajánlatához képest az Alisca Bau Építőpari Zrt. nettó 1,47 milliárd forintot, míg a Szabadics Zrt. ónettó 1,45 milliárdot ajánlott a munkákra, ám mivel ezek a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó cég ára fölé lőttek, így az ő ajánlataikat nem is bírálták el teljes körűen.

A Mészáros-cég alvállalkozókat is bevon: a Vabeko Kft.-t, a Mérnökcsapat Kft.-t és a Status KPRIA Zrt.-t. A Status KPRIA Zrt. a Mészáros-csoport kezében lévő Status Next Környezetvédelmi Magántőkealapé, a Vabekóval pedig már 2019-ben is dolgozott együtt a Mészáros és Mészáros Zrt., akkor több tízmilliárdos gázhálózat-építési munkákat nyertek közösen, jegyzi meg az Átlátszó.

A kormány egyébként a szegedi BYD-gyár vízügyi beruházásaira összesen 30,26 milliárd forint közpénzt allokált: az összeg az ipari park bel- és csapadékvíz-elvezető hálózatának fejlesztésével összefüggő előkészítési, tervezési és kivitelezési feladatok elvégzésére kell majd. A mostani, 1,4 milliárdos részprojektben ideiglenes csapadékvíz-elvezetésről van szó a Fehér-tó és az új szegedi ipari park között, ahol a BYD is építkezik.

A kiírás szerint két nyomóvezeték és két szivattyúállás kialakítására van szükség. A szivattyúkkal a meglévő csatornába emelik tovább a csapadékvizet, hiszen alapvetően sík területről beszélünk, amelynek nincs folytonos lejtése.

  • Az egyik nyomóvezeték az M43-as autópályától a Fehér-tó negyedik kazettájáig lesz kiépítve.
  • A másik nyomóvezeték pedig az autópálya alatti elbontandó szakasztól az öthalmi csatorna megmaradó szakaszának elejéig tart.

Ideiglenes földmunkákra is szükség lesz, kotrógéppel 785 köbméter földet mozgatnak meg. Meglévő földutat is karban kell tartania Mészáros cégének 24 ezer négyzetméteren, ezen felül két ideiglenes vízmércét is kell telepíteniük. Az egyik acél nyomóvezeték fél méter átmérőjű lesz, és 4256 méter hosszon kell lefeketni. A másik, 1696 méteres nyomóvezeték anyaga üvegszál erősítéses poliészter lesz.

Fotó: Rostova Anna / Szegeder