„A tervek szerint igen, elkészül” – fogalmazott lapunknak a 4-es villamosvonal rekonstrukciójának állásáról Nagy Sándor szerdán. A városfejlesztési alpolgármester szerint tehát a május 17-i üzemzárásig meghirdetett részleges vágányzár május 18-án, vagyis szombaton már nem lesz érvényben, és újra a teljes vonalon járnak majd a villamosok.
A 4-es villamos részleges felújítását még a március 23-ai szombaton kezdték el, aminek keretein belül a Dugonics tér és a Szivárvány kitérő között 900 méteren, a Pick szalámigyár és a Szabadkai út megállóhelyek között pedig 350 méteren cserélték a síneket. Előbbi a vonal talán legrosszabb állapotú szakasza volt, de a Bajai és a Fonógyári úttal komoly versenyben állt a város leginkább hullámvasútra hajazó villamosa címre is.
A helyszínen járva feltűnt, hogy helyenként, a Földváry utca és a Nagykörút között legalábbis biztosan, 1983-ban gyártott síneket cseréltek le 1975-ben gyártottakra. Ez önmagában nem probléma, nem a gyártási év számít igazán, hanem a használt sín állapota. Ezek egyrészről a MÁV vonalairól jöttek Szegedre, a kisebb terhelésű villamospályán még sok évig szolgálhatnak biztonságosan, cserébe nem olyan drágák, mint az új sínek. A váltógazdálkodást a vasúttársaság is űzi, vagyis elkopott sínjeit használt, de jó állapotúra cseréli, pazarlás lenne őket kidobni.
A szegedi villamosvonalra most 169 millió forintot költött a város, de korábban is komoly összegeket áldoztaka vonal más szakaszainak rendbe hozására, miután a kormány ígérete ellenére a Modern Városok Programban nem adott erre – illetve új villamosok beszerzésére – forrást. Már 2020-ban és 2022-ben is dolgoztak a vonal déli szakaszán, míg 2011-ben a kecskési végen cseréltek ki néhány száz métert uniós forrásból.
Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder
Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder
Ebből a pénzből a sínek cseréjén túl – ahol szükséges volt – a sínek ágyazatát is javították, és betonburkolatot kaptak a gépkocsiátjárók, így az itt megszokott kockaköves átjárókból továbbiak tűntek el. A munkák előtt részletes felmérés történt a villamospálya melletti fasoron is, ennek kapcsán kiderült, hogy 12 fát ki kell vágni, három további fa pusztulás közelében van, kettőt meg kell nyesni.
A felújítással, mivel ezentúl nem igazán lesz a vonalon kritikus pályaszakasz, a 4-es vonalon is eljöhet-e végre az alacsonypadlós korszak. Néhány éve már nem csak a 2-esen, de a 3-as vonalon is jár hétköznaponként egy Pesa villamos, ezzel jócskán emelve annak színvonalát. A 4-es ráadásul forgalmasabb vonal, így indokoltabb a nagyobb kapacitású villamosok közlekedtetése is.
Németh Zoltán Ádám, az SZKT forgalmi főmérnöke konkrétumot a felújítás kezdetén még nem tudott mondani a Pesák érkezéséről, ugyanis ahhoz, hogy megjelenjenek, „kell még adminisztrációs lépéseket tenni, de a terv az, hogy ennek a lehetőségét vizsgáljuk”. Nagy Sándor lapunknak elárulta, ez „járműkérdés” is, mert jelenleg 9 alacsonypadlós villamosa van a városnak, és „ha ide megy ilyen, akkor máshova nem megy”.