Pesa villamosok is járhatnak majd a 4-es vonalon?

Májusban végeznek a 4-es villamos szombaton induló vágányrekonstrukciós munkáival, aminek keretein belül a Dugonics tér és a Szivárvány kitérő között 900 méteren, a Pick szalámigyár és a Szabadkai út megállóhelyek között pedig 350 méteren cserélik a síneket. Előbbi a vonal talán legrosszabb állapotú szakasza, de a Bajai és a Fonógyári úttal komoly versenyben van a város leginkább hullámvasútra hajazó villamosa címre is.

A felújításra most 169 millió forintot költenek, de korábban is komoly összegeket áldozott a város a vonal egyes szakaszainak rendbe hozására, miután a kormány ígérete ellenére a Modern Városok Programban nem adott erre – illetve új villamosok beszerzésére – forrást. 2020-ban és 2022-ben is dolgoztak a vonal déli szakaszán, még 2011-ben pedig a kecskési végen cseréltek ki néhány száz métert uniós forrásból.

Az alábbi térképen mutatjuk, hogy mely szakaszokat újították már fel 2011 óta (teli vonal), és mely két résznek esnek neki most (szaggatott vonal):

Mivel ezentúl nem igazán lesz a vonalon kritikus pályaszakasz, felmerül a kérdés, hogy a 4-esen is eljöhet-e végre az alacsonypadlós korszak? Azért is, mert néhány éve már nem csak a 2-esen, de a 3-as vonalon is jár hétköznaponként egy Pesa villamos, ezzel jócskán emelve annak színvonalát. A 4-es ráadásul forgalmasabb vonal, alapvetően nagyobb kapacitású szerelvényekkel, így ezen indokoltabb is lehet a szintén nagyobb kapacitással rendelkező Pesák közlekedtetése.

Ezzel a kérdéssel még januárban kerestük az SZKT-t, azonban cikkünk megjelenéséig nem válaszoltak levelünkre. Péntek este viszont Németh Zoltán Ádám, a vállalat forgalmi főmérnöke a Szeged.hu podcastjában arról beszélt, hogy valóban napirenden van a Pesák bevezetése a 4-esre, konkrétumot azonban egyelőre nem tud mondani.

Ahhoz, hogy megjelenjenek, kell még adminisztrációs lépéseket tenni, de a terv az, hogy ennek a lehetőségét vizsgáljuk”

– mondta a szakember.

Frissítés (2024.03.25. 8:30): A Pesák 4-es vonalon való megjelenéséről kérdeztük Nagy Sándort is. A városfejlesztési alpolgármester hétfőn azt írta válaszában, ez járműkérdés is, mert jelenleg 9 alacsonypadlós villamosa van a városnak, és ha ide megy ilyen, akkor máshova nem megy. Nagy szerint ezt vizsgálja az SZKT. Nem véletlen, hogy az MVP-s programban járművet is szerettünk volna beszerezni.