Már üzemel az egykori dorozsmai RoLA helyén épült PSP vasúti terminál

Már működik a szegedi PSP Terminál, amelyet az egykori kiskundorozsmai átrakó területén alakított ki a Petrolsped Szállítmányozási Kft., majdnem egymilliárd forintos beruházással. A terminálról a Szegeder bővebben is beszámolt tavaly.

A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) közleményben azt írta, a fejlesztés részeként újjáépítették a rakodóterület burkolatát, kamera- és rendszám-felismerő rendszert építettek ki, felújították a kereskedelmi irodát, új szervizutat nyitottak a lakott övezetek elkerülése érdekében az 502-es jelű dorozsmai elkerülőből kiágazva, ez utóbbi már a friss műholdfelvételeken is látszik.

A terminál elsősorban az intermodális átrakásra fókuszál, főként a dél-alföldi régióból, valamint a Szerbia és Románia felől érkező közúti áruforgalmat terelnék vasútra, amivel csökkentik a nyugat felé haladó kamionforgalmat. Daruzható és nem daruzható félpótkocsikat, valamint konténereket tudnak vasúti kocsikra rakni, mobil emelőberendezéssel.

Ezen felül ömlesztett árut – elsősorban építőanyagot – is rakodnak és szállítanak ki kamionokkal a környéken zajló építkezésekhez. A közeli ipari parkban épül fel a német Rheinmetall és a kínai BYD autógyára is, ahol elektromos és a hidrogénüzemű járművek számára gyártanak majd alkatrészeket, illetve a kínai e-autómárka első európai üzeme lesz.

Egy konténer- és pótkocsiemelő már dolgozik a terminálon, és rövidesen újabb emelő- és rakodógépek érkeznek. A terminál egyszerre több mint 1200 szabványkonténer (TEU) egységet képes kezelni. A terminál beruházója az önkormányzattal és a Magyar Közúttal együttműködve egy külön bekötőutat épített, így a kamionok rövidebb úton és a lakott területet elkerülve jutnak el az ipari parkhoz.

Fotó: Bálint András / Szegeder

Kovács Attila, a terminál ügyvezető igazgatója az MTI-nek azt mondta, jelenleg heti három vonat ömlesztett áru kirakása folyik, de júniustól egyedi kocsicsoportos konténereket is várnak, majd júliustól heti rendszerességgel konténer-irányvonatokat kezelnek. Kovács megjegyezte, a terminált az igények figyelembevételével fejlesztik tovább.

Bíró Koppány Ajtony, az MLSZKSZ főtitkára úgy fogalmazott, a környezetbarát intermodális fuvarozás egyre nagyobb szeletet tud kihasítani az áruszállításból, ehhez azonban sürgősen fejleszteni kell a vasúti infrastruktúrát.

A nyilvánosan elérhető cégadatok szerint a Waberer's International Nyrt. többségi tulajdonában álló, 76 alkalmazottat foglalkoztató Petrolsped Szállítmányozási Kft. értékesítésből származó nettó árbevétele 2022-ben 13,112 milliárd forint volt, ami 46 százalékkal haladta meg az előző évit. A vállalkozás 2022-ben 1,348 milliárd forint adózott eredmény ért el, míg 2021-ben 421 millió forint nyeresége volt.

KAPCSOLÓDÓ CIKK:

Nem a RoLa indul újra Szegeden, de így is évente 60 ezer kamion tűnhet el a magyar autópályákról

Szeged egy időre lekerült a nemzetközi árufuvarozás térképéről. Most az egykori RoLa terminál helyén intermodális átrakodó épül, ahol már csak a pótkocsit vagy a konténert tennék vonatra, amit aztán több mint 1000 kilométerre is elvinnének Franciaországba, Spanyolországba, Olaszországba, Nagy-Britanniába, vagy a Baltikumba.