Először járt Szerbiában a szegedi tram-train, kedden próbaútra vitték a 011-es pályaszámú Stadler Citylinket a MÁV szakemberei. A vasútvillamos dízel üzemmódban jutott el a szegedi tramtrain-remízből a határállomásként működő Röszkén át egészen a vajdasági Horgos vasútállomásáig, ahonnan azonban a tervekkel ellentétben nem engedték tovább a szerb vasút munkatársai.
A MÁV erről kérdésünkre azt árulta el, őket arról tájékoztatták a szerb társszervek, hogy adminisztratív okokból nem engedték a próbamenetet Szabadkáig. Így csak a magyar szakaszon volt egyelőre sikeres a teszt, amely hivatalosan a Szeged–Szabadka vasúti kapcsolat lehetséges jövőbeli fejlesztése nevében zajlott. Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) egyelőre nem válaszolt a tesztúttal kapcsolatos kérdéseinkre.
A szakma némileg zsörtölődik az ötlet miatt, hogy vasútvillamosokat járatnának Szabadkára is, mivel Szeged és Hódmezővásárhely között is kevésnek bizonyul a jelenlegi, tizenkét darabból álló flotta. Gyakran összetörik a járműveket a két város villamosvonalain, és így a régóta várt sűrítést sem tudja hozni a szolgáltató. Erről a MÁV is írt lapunknak, szerintük a tizenkét tram-train ma elegendő erre a vonalra, de az autósok figyelmetlensége miatt „érdemi tartalék nincs a rendszerben”. A tervezett, reggeli 15 percesre történő járatsűrítés ötletét ennek ellenére nem vetették még el.
Nem is lennének jók a szabadkai vonalra a most a MÁV flottájában lévő Stadler Citylinkek, hiszen vécé hiányában nem felelnek meg a nemzetközi vasúti közlekedés szabályainak. A nemzetközi szabványok által támasztott kihívásokról, például a vécé hiányáról Lázár János is beszélt a Szegedernek még tavaly novemberben, amikor elindult a személyforgalom Szeged és Szabadka között. Az építési és közlekedési miniszter akkor azt mondta, nincs szerbiai engedélye a vásárhelyi vasútvillamos-járműveknek, és
amúgy is mindenképpen új járműveket kéne venni egy ilyen nemzetközi forgalomhoz.
Lázár is megemlítette a tizenkét vásárhelyi vasútvillamos magas kihasználtságát, hogy nem lenne elég felszabadítható jármű az új szerbiai járathoz a hódmezővásárhelyi járat mellett. A felsővezeték kiépítésével egyébként is előnyösebb lenne teljesen elektromos járműveket futtatni a röszkei vonalon, márpedig az itteniek dízellel tudnak csak járni a nagyvasúti hálózaton.
A tram-trainek használata a szabadkai vonalon azért is tűnhet indokolatlannak, mert sem Szegeden, sem Szabadkán nem tudna lemenni a helyi villamoshálózatra, ugyanis nincs összeköttetés a nagyvasút és a helyi villamoshálózat között – mitöbb, Szabadkán nincs is villamos. Szegeden mondjuk megvan kapcsolat, de az egy teljesen másik vasútvonallal, a vásárhelyivel, a város másik felén, így Szabadka felől nem jöhet szóba.
Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder
Az építési és közlekedési miniszter a novemberi megnyitón a mostani szerbiai tesztfutást is szóba hozta, miután arról kérdeztük, várhatóan mikorra lehet tram-train a vajdasági város és a csongrád-csanádi megyeszékhely között. Lázár akkor még 2026–2027 körülre képzelte el, hogy be tudnának szerezni hat–nyolc új járművet a szabadkai forgalomhoz, amennyiben a kormány támogatná az elképzelését. Ám ez a jelenlegi költségvetési helyzetben, amikor újabb 675 milliárd forintnyi projekt halasztásáról döntött a kormány, nehezen elképzelhető. Később újból kérdeztük a minisztert, hogy november óta fenntartja-e akkori álláspontját, de minisztériumától erre már nem kaptunk választ.
Lázár tavaly úgy magyarázta az április végi szerbiai próba szükségességét, hogy megnézik, hogyan jár majd a vasútvillamos Szeged és Szabadka között, mivel az új beszerzéshez is a jelenlegi járművek gyártójával, a Stadlerrel tárgyalnának. Ahogy a miniszter említette, mindez alapvetően pénz és fejlesztés kérdése. „Ez utóbbit a Stadler szívesen meg fogja csinálni, mert ők nyilván el akarják adni a járművet, olyan nagy akadályt ez nem jelent.”
Viszont az is kérdéses, hogy egyáltalán tram-trainnek hívhatjuk-e majd a rendszert Szabadka felé, mivel Pásztor Bálint, a Vajdasági Magyar Szövetség elnöke a Szegeder kérdésére ugyanazon a novemberi vonalátadón azt mondta, Szabadka költségvetése nem áll úgy, hogy a vajdasági városban bármilyen villamosvonal épülhessen. Szabadkán egyébként volt villamos régen, de ezt 1974-ben teljesen megszüntették, így teljesen új hálózatot kéne építeni, csakúgy mint Hódmezővásárhelyen tették.
Enélkül, és a szegedi bekötés hiányában csak vasútállomástól vasútállomásig járhatnak majd Szeged és Szabadka között a tram-trainek, aminek így nem sok értelme lenne. Ebben az esetben egy, a budapesti elővárosi forgalomból ismert Stadler Flirt motorvonat már megfelelőbb, ilyenből van jó néhány a MÁV-nak, és tervezték is korábban, hogy ezekkel röffentik be a szabadkai vasutat, ha elkészül 2025-re a felsővezeték kiépítése.
A Szegeder együttműködik a Telexszel, hogy az olvasók Budapesten és egész Magyarországon értesüljenek a legfontosabb és legérdekesebb szegedi és környékbeli témákról és történésekről. Ez a cikk ezen együttműködés keretén belül jelenik meg a Telexen is. Ha szeretnéd, hogy még több sztorit tudjunk feldolgozni és az ország elé tárni, támogasd a Szegedert! Az eddig a Telexen megjelent cikkeink ide kattintva érhetők el.