A CNN is írt a BYD kínai elektromosautó-gyártó Szegeden tervezett üzeméről. A Világgazdaság szemléje szerint az amerikai hírszervezet cikkében úgy véli, a BYD nem véletlenül választotta Magyarországot, hiszen így könnyen megkerülheti a magas vámokat és csökkenthetik a geopolitikai feszültségeket.
A CNN-nek nyilatkozó Matthias Schmidt, a Schmidt Automotive Research céget vezető európai autóipari elemzője szerint a szegedi létesítménnyel a BYD szabadkereskedelmi hozzáféréshez jut, és nemcsak a hosszú ideje Kína kereskedelmi partnerének számító Magyarországhoz, hanem az Európai Unió többi tagországához is. Schmidt kiemelte: a döntő faktor mégis az lehetett, hogy
nálunk olcsóbb a munkaerő és alacsonyabbak az energiaköltségek
olyan autós nagyhatalmakhoz képest, mint Franciaország vagy Németország. Az írás kitér arra is, hogy a BYD elkerülheti az importált autókra kivetett 10, továbbá a folyamatban lévő uniós vizsgálatok utáni esetleges további vámokat, bár a szakértő úgy véli, a kínai elektromosautó-gyártó ennek ellenére is el tudja majd kerülni, hogy többet kelljen fizetnie.
A BYD még karácsony előtt, decemberben jelentette be, hogy Szegeden hozza létre első európai gyárát, amelyet a magyar kormány az ország egyik legjelentősebb beruházásaként jellemzett. Botka László polgármester is hasonlóan vélekedett helyi viszonylatban, és elmondta, a beruházás több ezer munkahelyet teremt Szegeden. Az is kiderült, hogy a város költségvetésének kétszeresével, mintegy 192 milliárd forintos alaptőkével bejegyezték a BYD Auto Hungary Kft.-t is.
Azt is megírtuk, hamarosan kezdődhet a szegedi BYD-gyár alapozása, mivel tervek érkeztek az építésügyi hatósághoz a beruházásról. Az engedélyekre váró rajzokból kiderül, még nem a közeli Liliom Lakókert mellett dolgoznak, hanem az ELI-ALPS lézeres kutatóközponttól északra, az autópálya mellett épülne fel a kínai elektromosautó-gyár első két csarnoka.
„Két dolgot vállalt a kormány a BYD tervezett szegedi beruházása kapcsán: az infrastruktúra fejlesztésére 47–48 milliárd forintot fordít, illetve ígért állami támogatást is, amelynek összegét akkor hozzuk nyilvánosságra, amikor azt jóváhagyja az Európai Bizottság” – mondta Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter a csütörtöki Kormányinfón.
A BYD nemcsak Magyarországon és ezzel Európában terjeszkedik, hanem Indonéziában, de Mexikóban is új üzemet húz fel. Ezzel a lépéssel a kínai gyártó megelőzheti a Teslát, amely 2023-ig egyértelműen a világ vezető elektromosautó-gyártója volt.
Fotó: KKM / MTI