Hamarosan kezdődhet a szegedi BYD-gyár alapozása

Sem a magyar kormány, sem az önkormányzat, de még a kínai cég sem közölt részleteket a szegedi BYD-gyárberuházásról a tavaly decemberi bejelentés óta, viszont hétfőn már tervek is érkeztek az építésügyi hatósághoz a beruházásról. Az engedélyekre váró rajzokból kiderül, még nem a közeli Liliom Lakókert mellett dolgoznak, hanem az ELI-ALPS lézeres kutatóközponttól északra, az autópálya mellett épülne fel a kínai elektromosautó-gyár első két csarnoka.

Ez a terület az úgynevezett „Pick-telek”, mert eredetileg a Bonafarmhoz tartozó Pick vette meg, hogy itt építse fel új gyárát, ám ezt a tervet elvetették, és a szintén szegedi Szabadkai úti, az 1970-es években épült gyárukat fejlesztik. A Pick-telekről az Átlátszó írta meg korábban, hogy Csányi Sándorék hússzor többért adták el a városnak, mint amennyit a gazdák kisajátításra ítélt földjeiért fizetne az önkormányzat.

Ahhoz, hogy felhúzhassák a BYD-gyárat, megfelelően erős talajra van szükség. Ezért a munkákat azzal kezdik majd, hogy a hullámos területről teljesen lehámozzák a termőföldet 50 centiméter mélységig, mintegy 40 hektáron (0,4 négyzetkilométer). A még mindig hullámos felszínt kiegyenesítik, és erre már ráteríthetik azokat a teherbíró rétegeket, például zúzottkövet, amik megtartják majd az épületeket. A tervek szerint a földet szállító munkagépek egy már meglévő bekötőutat használnak majd a Budapesti úton át, vagyis úgy néz ki, hogy – egyelőre – nem fogják zavarni a közelben élőket. Sokan aggódtak ugyanis amiatt, hogy a csendes környék nyugalmát megzavarhatja a BYD-gyár és annak építése.

A Csongrád-Csanád Vármegyei Kormányhivatalnak benyújtott tervek alapján most egyelőre csak két gyártócsarnok alapozására szeretnének engedélyt kérni a gyár tervezői. A dokumentumokból kiolvasható, hogy a nagyobbik csarnok az autók karosszériájának formázására szolgálna 4 hektáron, míg a kisebbik egy könnyűfémes, kompozitanyagokkal foglalkozó üzem lenne, majdnem feleakkora területet elfoglalva.

A két épület közvetlenül egymás mellett létesül, a nagyobbik mintegy 340 méter hosszú lesz.

A szóban forgó 40 hektáros terület északi és déli szélén három víztároló is épülne, amelyek összesen 37 millió liter csapadékot tudnak majd eltárolni. Ezek többek között a BYD leendő gyárának hatalmas, burkolt felületeiről lefolyó esővíz tárolására szolgálnak majd.

Középen világoskékkel a két csarnok

Forrás: ÉTDR

Az önkormányzat által kiadott Szegedi Tükör című lapban azt írják, az új ipari park és a majdani gyár megközelítése, az anyagok be- és az áruk kiszállítása a lakott területeket nem érintve is megoldható. A teherforgalom az autópálya-csomópontok melletti bejáratokon zajlik majd, a személyforgalom pedig a város felőli bejáratokon.

Botka László polgármester korábban arról beszélt, hogy munkásszálló is fog épülni a BYD-gyár miatt. Ennek helye még nem ismert, de az ipari parkon belül lesz majd – ezt már Nagy Sándor alpolgármester mondta el a Szegedernek. Ez azt jelenti, hogy innen nem lesz közvetlen átjárás a béketelepi Liliom Lakókerthez, és az erdősáv is elválasztja majd a szállóépületet a lakóparktól.

A Szegeder együttműködik a Telexszel, hogy az olvasók Budapesten és egész Magyarországon értesüljenek a legfontosabb és legérdekesebb szegedi és környékbeli témákról és történésekről. Ez a cikk ezen együttműködés keretén belül jelenik meg a Telexen is. Ha szeretnéd, hogy még több sztorit tudjunk feldolgozni és az ország elé tárni, támogasd a Szegedert! Az eddig a Telexen megjelent cikkeink ide kattintva érhetők el.