„A BYD, a világ vezető elektromosautó-gyártója Szegedet választotta európai gyára helyszínéül, több hazai és külföldi város közül” – közölte Szeged önkormányzata pénteken délelőtt.
Mint írják, a világcég Szegeden, a város határában lévő körülbelül 300 hektáros ipari parkban, az ELI-ALPS lézeres kutatóintézet és a Science Park szomszédságában építi fel elektromosautó-gyárát, ahonnan az európai piacot szolgálja majd ki. A gyár több ezer új munkahelyet hoz létre Szegeden, és a közlemény külön kitér arra, hogy a BYD „az akkumulátorgyártás és a vegyipari tevékenységek kivételével a teljes gyártási folyamatot Szegeden valósítja meg”.
A BYD új elektromosautó-gyára az elmúlt évtizedek legjelentősebb gazdasági beruházása Szegeden. A Külgazdasági és Külügyminisztériummal, valamint a Nemzeti Befektetési Ügynökséggel együtt folytatott tárgyalásokon Botka László polgármester sikeresen mutatta be Szegedet mint vonzó befektetési helyszínt és a zöld átállás iránt elkötelezett partnert a vállalatnak, fogalmaz a közlemény.
A Külgazdasági és Külügyminisztériumban tett bejelentésen Szijjártó Péter úgy fogalmazott, „ez a beruházás is aláhúzza, hogy Magyarország vezető szerepet játszik a technológiai forradalomban. Nagyon régen volt már olyan, hogy ilyen alapvető globális technológiai megújulásban Magyarország az élen ment volna, most ez történik”. A kormány pénzügyi támogatást nyújt a beruházáshoz, viszont ennek mértéket csak az Európai Bizottság jóváhagyását követően hozzák majd nyilvánosságra.
Szijjártó Péter (elöl), mögötte Mihálffy Béla, a KDNP országgyűlési képviselője (b), Joó István kormánybiztos, a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) vezérigazgatója (b2) és Botka László, Szeged polgármestere a Külgazdasági és Külügyminisztériumban 2023. december 22-én
Fotó: Külgazdasági és Külügyminisztérium
„Az elmúlt 224 tárgyalási forduló alatt világosan bebizonyítottuk azt, hogy egy nemzetgazdaság van, és ennek a nemzetgazdaságnak a sikerében mindannyian érdekeltek kell, hogy legyünk, függetlenül attól, hogy milyen politikai nézeteket vallunk vagy milyen pártban politizálunk” – jelezte, utalva arra, hogy a kormány és Szeged vezetése ciklusok óta nem megegyező színű.
Az MTI beszámolója szerint a miniszter hangsúlyozta, hogy az utóbbi évek során válságok sorozatán ment keresztül a világ, viszont volt egy folyamat, amely minden bizonytalanság ellenére is töretlenül, stabilan ment előre, ez pedig az európai és a globális gazdaság egyfajta gerincoszlopának számító autóipar elektromos átállása.
Botka László arról beszélt a bejelentésen, hogy óriási öröm ez a szegediek számára, hiszen sikerült meggyőzni a BYD-t arról, hogy Szeged földrajzi fekvése és logisztikai fejlettsége kiválóan alkalmas erre a beruházásra.
A polgármester beszélt a lehetséges munkaerőről is, itt azt mondta, a szegedi szakképző iskolák és a Szegedi Tudományegyetem képes lesz kiváló, fiatal szakembereket képzeni.
Említett egy közvélemény-kutatást is, amelyben a szegedieket kérdezték a BYD-ről. Botka azt állítja, ebben a lakosság „döntő többsége támogat egy ilyen környezetvédelmi, ipari beruházást”.