Szegeden évekig nem változott a közösségi közlekedés díjszabása, de tavaly szeptember óta három lépcsőben növelik az árakat. Bár Debrecen és Miskolc is jelentősen emelte a jegyárakat idén, Szegeden hamarosan még a budapestinél is többe fog kerülni a havi bérlet, írtuk még áprilisban egy összefoglaló cikkünkben.
Azóta a helyzet annyit változott, hogy Budapesten is emeltek jegyárat, de még így is a szegedi alatt marad. Szeptember 1-je óta ugyan 450 forint a fővárosi elővételes menetjegy, ám Szegeden január 1-jétől mindez 470 forint lesz. A járművön váltott jegy Budapesten 600 forintra nőtt, a dél-alföldi megyeszékhelyen pedig 650 forint lesz jövőre, bár ennél Miskolc előz a 700 forintos jegyárral.
A bérletek ára ugyanakkor továbbra sem változik Budapesten, vagyis a teljesárú 9500, a kedvezményes 3450 forint marad, miközben Szegeden az újévkor előbbi ára 9600, utóbbié pedig 5800 forintra emelkedik. A megyeszékhely egyedül a turistáknak szánt 24 és 72 órás jegyekben számít majd olcsónak ezentúl, ebben Debrecent és a fővárost továbbra is előzzük majd januártól.
Az áremelkedések okait a budapesti BKK azzal magyarázza, hogy jelentősen csökkent a jegyárbevételük az elmúlt négy évben, miközben az energiaárak növekedésével és az általános inflációval a kiadások drasztikusan emelkedtek: 60 milliárd forinttal került többe a fővárosnak a közösségi közlekedés idén, mint 7 évvel ezelőtt.
Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder
Szegeden is hasonló indokkal emelnek jegy- és bérletárakat. Az SZKT elárulta lapunknak, Szegeden két év alatt a tömegközlekedés költségei 4-ről 7,3 milliárd forintra emelkedtek. Az elszabaduló infláció mellett a város az állami hozzájárulást (nyugdíjas és diákkedvezmények) már meg sem kapja, ráadásul a járvány hatására csökkent az utasszám és változtak a közlekedési szokások is.
Budapest kakukktojásnak számít az árösszehasonlításban, mivel aránytalanok az utasszámok és a szolgáltatás is a metróval, valamint a HÉV-vel. Szegeden a szolgáltatás színvonala a kiterjedt troli- és villamoshálózat miatt magasabb más vidéki városénál, bár azóta itt is történtek ritkítások. Mindenesetre a szegedi önkormányzat egyelőre arányiban többet fizet a fenntartásra, mint például Miskolc vagy Debrecen.
Szegeden már a tavaly szeptemberi iskolakezdéstől is emelték a közösségi közlekedés árait, mely idén január elsejétől ismét drágább lett a lépcsőzetes díjemelés miatt, de 2024-től lesz egy harmadik emelési hullám is. Megnéztük, miként alakult Szegeden az áremelés a közösségi közlekedésben és a parkolásban, valamint hogyan néz ki ugyanez a hasonló méretű városokban.