Szegeden évekig nem változott a közösségi közlekedés díjszabása, de tavaly szeptembertől három lépcsőben növelik az árakat. Bár Debrecen és Miskolc is jelentősen emelte a jegyárakat idén, Szegeden hamarosan még a budapestinél is többe fog kerülni a havi bérlet. Az árak viszont nem arányosak a szolgáltatással, és amíg a főváros 12 milliárdos támogatást kap, a vidéki városok szinte semmit. A csupán buszokkal operáló Kaposváron például nem sokkal olcsóbb a menetdíj, mint a villamossal és trolival rendelkező Szegeden.
A szegedi közösségi közlekedést (és ezzel együtt a parkolást) átformáló rendeletet még a tavaly július 4-ei közgyűlésen nyújtották be. A dokumentumban – egyébként sok más városhoz hasonlóan – azzal indokolták az áremelkedést, hogy az elszabaduló infláció mellett a város az állami hozzájárulást (nyugdíjas és diákkedvezmények) már meg sem kapja, ráadásul a járvány hatására csökkent az utasszám és változtak a közlekedési szokások is.
Az SZKT ezzel kapcsolatban elárulta lapunknak, hogy Szegeden két év alatt a tömegközlekedés finanszírozási igénye 4-ről 7,3 milliárd forintra emelkedett, ezért a szegedi parkolási díjak mellett a menetjegyek és egyéb közösségi közlekedési díjtermékek árát is lépcsőzetesen emelik, utóbbinál nem csak 2023-ban voltak emelések, 2024. január 1-től ismét növekednek a jegy- és bérletárak.
Korábbi cikkünkben készítettünk egy táblázatot az összes szegedi díjtermék árának alakulásáról, melyek 2015 óta többségükben 30–50% között emelkednek. Ez a 72 órás jegy esetében például csupán 10–15% pluszt jelent 2024-re 2015-höz képest, mivel 2020-ban történt egy nagyobb árcsökkentés, de aztán a számok fokozatosan szépen visszakúsztak.
Az SZKT weboldala szerint idén január 1-től az elővételben váltott vonaljegy a tavalyi iskolakezdéskor érvényes 390 helyett 430 forint, az elektronikus úton vagy fedélzeti automatából váltott jegy ára 450 helyett 500 forint lett, míg a sofőrnél váltott ára 550-ről nőtt 600 forintra. Az általános havi bérletért a jelenlegi 8000 helyett már 8800 forintot kell fizetnünk.
A viteldíjak alapján a többi vidéki városhoz képest Szegeden kiugróan drága a kedvezményes bérlet, az SZKT viszont lapunknak azt mondta, Miskolchoz és Debrecenhez képest a szegedi tarifák nem tekinthetők kiugrónak. Viszont a turisták körében népszerű 24 és 72 órás szegedi díjtermékek a legolcsóbbak között vannak, a jegyek esetében pedig Miskolc számít a legdrágábbnak jelenleg, de Debrecen is felülmúlja majd a május elsejei emeléssel Szegedet sok tekintetben. Kigyűjtöttük az idén januárban érvényes árakat néhány város esetében, valamint hozzáraktuk a várható változásokat is:
Jegy- és bérlettípus |
Szeged |
Budapest | Debrecen (2023. május 1-től) |
Miskolc | Pécs | Győr | Kaposvár |
Elővételben váltott jegy | 470 Ft | 350 Ft | 460 Ft | 430 Ft | 400 Ft | 250 Ft | 300 Ft |
Járművön váltott jegy | 650 Ft | 450 Ft | 550 Ft | 700 Ft | 500 Ft | 440 Ft | 500 Ft |
24 órás jegy |
1450 Ft (1510 Ft elektronikusan) |
2500 Ft | 1500 Ft | 1450 Ft | 1100 Ft | 800 Ft | – |
72 órás jegy |
2880 Ft (2970 Ft elektronikusan) |
5500 Ft | 3200 Ft | 3600 Ft | 2800 Ft | – | – |
Teljes árú havi bérlet | 9600 Ft | 9500 Ft |
8650 Ft (8350 Ft elektronikusan) |
9400 Ft (6400 Ft csak villamos) |
7300 Ft (6940 Ft városkártyával) |
5600 Ft | 8300 Ft (7650 Ft városkártyával) |
Kedvezményes havi bérlet | 5800 Ft | 3450 Ft |
4990 Ft (4800 Ft elektronikusan) |
4950 Ft (3700 Ft csak villamos) |
3900 Ft (3710 Ft városkártyával) |
2200 Ft | 4000 Ft (3600 Ft városkártyával) |
Kisgyermekes havi bérlet | 6000 Ft | 3450 Ft | 4790 Ft |
4950 Ft |
4200 Ft |
– | – |
Budapest némileg kakukktojásnak számít, teljesen mások a méretek és az utasszámok. Bár a fővárosban tavaly szeptember elsejétől a bérletek és a vonaljegyek árát nem emelték, a hosszabb időtartamra szóló – például a 24 vagy 72 órás – jegyek ára növekedett.
Miskolcon sürgősséggel tárgyalta a város közgyűlése 2022. október 27-én a menetdíjak emelését. Idén január 1-jétől az MKV Zrt. járműveinek fedélzetén véve a mostani 500 forint helyett 700 forintot kóstál egy menetjegy. Összehasonlításképpen, mindez Szegeden még 2024-ben is csak 650 forint lesz. A havi és hóközi kombinált bérlet immár 9400 forint, mely csak 200 forinttal olcsóbb, mint Szegeden lenne 2024-től, míg a mostaninál 600 forinttal drágább.
Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder
Debrecenben a DKV Zrt. legutóbb 2020-ban hajtott végre 5,3%-os viteldíjemelést, augusztus 1-től pedig még átlagosan közel 10 százalékot növelt árain. A városban viszont gyakorlatilag kivégezték a még megmaradt troliközlekedést, május elsejéig hétvégente pótlóbuszok járnak a villamosok helyett, valamint további ritkítást és vonalhálózati felülvizsgálatot is kilátásba helyeztek.
Ezen felül egy átlagosan 14%-os emelést is végrehajtanak a viteldíjakon május 1-től a legújabb előterjesztés szerint. A pótdíj is növekszik 5 ezerről 18 ezer forintra, ami a Volánbusz díjemeléséhez hasonló. Papp László, Debrecen fideszes polgármestere az emelést Szegedhez hasonlóan
az inflációval, az energiaárakkal és a gyakorlatilag nulla állami kompenzációval indokolta.
A polgármester azt is megjegyezte, hogy a budapesti közlekedés költségvetési támogatást kap 12 milliárd forint értékben, ezért lehet relatíve olcsóbb ott a bérlet, mint a támogatás nélkül maradt vidéki városokban.
Az SZKT szerint Szegedet egyébként méreteit és hálózatát tekintve Miskolccal és Debrecennel érdemes összehasonlítani. A dél-alföldi megyeszékhelyen a megnövekedett árak ellenére a szolgáltatás színvonala is magasabb – egyébként bármelyik hazai vidéki nagyvárosénál is –, hiszen a viszonylag komoly járatritkítások ellenére Debrecennel szemben nem állt le sem a villamos-, sem a troliközlekedés, 2019 óta pedig Miskolcon is jókora járatritkítás történt, bár itt például az 1-es villamos nyolc percenként jár munkanapokon a szegedi 2-es tízpercezéséhez képest.
A debreceninél, valamint a miskolcinál is mintegy 20 százalékkal nagyobb a sínhálózat duplaannyi megállóval, a fenntartási költség pedig Szegeden 7,3 milliárd forint, míg Debrecenben 10 milliárd forint nagyságrendű. Míg azonban a cívisvárosban az üzemeltetés 30%-át állják az utasok 5%-os állami árkiegészítés mellett, addig Szegeden csak 24%-át 7%-os állami árkiegészítés mellett, tehát az önkormányzat arányiban többet fizet, itt viszont a parkolási díjak bevételét is a helyi közlekedésre költik.
Egy teljesen eltérő példának a szegedinél kisebb vonalhálózattal rendelkező, csupán buszokkal operáló Kaposvárt vettük, ahol tavaly július 1-jétől az összvonalas havi bérlet 7420-ról 8300 forintra, a tanuló-nyugdíjas havi bérlet 3600-ról 4000 forintra emelkedett. Ebből kirajzolódik, hogy azon településeken, ahol nincsen kiterjedt villamos- és trolihálózat – amit drágább fenntartani ugyan, de magasabb szolgáltatási szintet képvisel –, is lehet közel olyan drága a közösségi közlekedés, mint a nagyobb városokban. Ez például Szeged és Budapest összehasonlításában is tetten érhető, hát még ha az utóbbit Kaposvárral vetjük össze.
Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder
Szegeden idén július 1-jével az SZKT-hoz tartozó parkolásban is változások lesznek, egyes nagykörúton kívüli részek is díjkötelesség alá fognak ugyanis tartozni, de Újszeged Erzsébet liget körüli része, vagy az eddig ingyenes Torontál téri P+R parkoló is fizetőssé válik, utóbbinak egy sokkal olcsóbb teljesen új zónát alkottak. Ehhez 125 új jegyautomatát vásároltak nettó 900 ezer euróért (340 milió forint), melyből 114-et telepítenek az érintett területeken. Szegeden a parkolási díjakat is lépcsőzetesen emelték elsősorban az inflációra hivatkozva, először tavaly július 1-jétől, majd idén január 1-jétől.
Bár a helyi közlekedési társaság szerint a sárga zóna egy órányi egységára és a napijegy ára átlagosnak tekinthető, Szeged legdrágább, zöld parkolási zónáját, ahol 600 forint egy óra, más városokkal összehasonlítva kiderül, hogy a szegedi belvárosban a budapestivel megegyező drágaság van. A fővárosban még tavaly egy júliusi közgyűlésen döntöttek arról, hogy szeptembertől az “A” zónában 600 forintba kerül óránként a parkolás. A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. térképe alapján Debrecenben 540, Győrben (400-ról emeltek) 520, Miskolcon 440, Pécsett 400 forint a legdrágább zóna.
Bár kisebb település, jelentős összeget kell fizetni Szentendrén is, ahol 530 forintba kerül egy óra a Duna-parton napközben. Székesfehérvár viszi viszont az első helyet a legdrágább parkolás kategóriájában. Ugyan némileg eltér a rendszer, mert a legbelső zónába csak engedéllyel lehet behajtani (a nap 24 órájában fizetős), itt viszont 900 forintért parkolhatunk óránként. A legdrágább publikus zónában a szentendreivel megegyezően 530 forintot kóstál óránként a várakozás reggel 8 és este 6 között, ami Budapesttel és Szegeddel összevetve 70 forinttal olcsóbb óránként.
A szegedi parkolásért felelős SZKT azt írta lapunknak a magas árakról és a parkolási díjköteles zóna kiterjesztésének miértjéről, hogy ezek egyben forgalomszabályozó eszközök is. Szerintük jól látszódott a pandémia alatti ingyenes időszakban, hogy szinte lehetetlen volt a belvárosban parkolóhelyet találni. Mint írták, a zónák kiterjesztésében a lakossági igény is megmutatkozik, mivel a korábbi zónahatárál, a nagykörútnál élők nem tudnak megállni a saját ingatlanuk közelében.
A Szegeder együttműködik a Telexszel, hogy az olvasók Budapesten és egész Magyarországon értesüljenek a legfontosabb és legérdekesebb szegedi és környékbeli témákról és történésekről. Ez a cikk ezen együttműködés keretén belül jelenik meg a Telexen is. Ha szeretnéd, hogy még több sztorit tudjunk feldolgozni és az ország elé tárni, támogasd a Szegedert! Az eddig a Telexen megjelent cikkeink ide kattintva érhetők el.